מחדל: מאות תלמידי ישיבות וסטודנטים אינם יכולים להצביע

ועדת המפקד קרסה מעומס פניות בעקבות רצף של תקלות שלא אפשר לתלמידי ישיבות וסטודנטים מלהצביע בקלפיות הממוקמות במוסדות הלימוד שלהם

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 06/11/12 18:26 כא בחשון התשעג

מחדל: מאות תלמידי ישיבות וסטודנטים אינם יכולים להצביע
גשר, צילום: גשר

רצף של כשלים ותקלות ביום הבחירות של "הבית היהודי": מאות תלמידים בישיבות ההסדר לא יכלו להצביע בבחירות לראשות המפלגה בעקבות תקלה קריטית של ועדת המפקד, ביום השיא של הפריימריז.

לכיפה נודע כי במספר ישיבות הסדר ובהן הישיבה בנצרת עילית, הישיבה בקרני שומרון ומספר ישיבות נוספות במרכז הארץ, לא התאפשר לתלמידים להצביע בקלפי - בשל תקלה של ועדת המפקד. לפני כשבועיים פנתה הוועדה אל מזכירות הישיבות השונות וביקשה להעביר את רשימות התלמידים שמעוניינים להצביע בקלפי שתוצב בישיבה, אך אל חלק מהישיבות הרשימות כלל לא הגיעו - וכך נמנע מהתלמידים מלהצביע.

תלמידים בישיבות הסדר ניסו לפנות לועדת המפקד ולהתלונן על התקלות, אלא שהם נענו בקווים תפוסים ולא קיבלו פתרון ברור. חלק מהתלמידים ביקשו לצאת ולהצביע במקומות מגוריהם, אך ספק אם רובם יספיקו לעשות זאת עד לתום מועד ההצבעה.

הבעיה חזרה על עצמה גם באוניברסיטאות: גם שם סטודנטים רבים "נתקעו" ללא יכולת להצביע, בשל מחדל של ועדת המפקד שלא העבירה את רשימות הסטודנטים. מטות המתמודדים קראו לסטודנטים לנסות ולהצביע שוב החל מהשעה 20:00 בערב, כדי שעד אז ינסו לפתור את התקלה.

בתוך כך, גם הפעלת הקלפיות לקתה בחסר, כשעשרות קלפיות בכל רחבי הארץ נפתחו באיחורים משמעותיים של בין חצי שעה לשעה. המתמודד נפתלי בנט קרא לתומכיו שלא להתייאש בעקבות התקלות. "אל תתייאשו. תמתינו או שתחזרו אחר כך. העיקר שתשפיעו. המרוץ יהיה צמוד עד הרגע האחרון, וכל קול עשוי להכריע את גורל כל המערכה", אמר בנט.

ועדת המפקד: הבעיות מורכבות, עושים כל מה שניתן כדי לטפל בתקלות

גורם בועדת המפקד מנסה להסביר את מחדל הפריימריז שהותיר מאות סטודנטים ובני ישיבות מבלי יכולת להצביע לראשות המפלגה, וזאת כחלק משורה של רצף תקלות שאפיינו את ההצבעה במהלך היום. "המפקד החל כשורה. כל הקלפיות נפתחו בזמן למעט כמה קלפיות בירושלים שנתקעו בדרך ונפתחו באיחור של כחצי שעה. גם הקלפיות הניידות דלגו בצורה טובה", טוען הגורם בשיחה עם כיפה.

עם זאת, לדבריו, "נתגלו מספר בעיות בספר הבוחרים והועדה עם החברה מטפלים בהם על המקום. חיילים ובנות שירות מצביעים בלי בעיות. נוצרו בעיות עם בחורי ישיבות וסטודנטים. בהתאם להחלטת הועדה רק מי שנרשם מראש יכול היה להצביע מחוץ למקום מגוריו. רק כ-15 ישיבות ומדרשות העבירו רשימות בזמן. רבות אחרות הגישו ברגע האחרון וגם בהן מנסים לטפל". הגורם הסביר כי מדובר בהליך מורכב שכן "צריך ליצר רשימות אחידות ולהעביר אותן לקלפי נטול הפקס".

בעיות אחרות שעלו במהלך היום הוא שבוחרים נדרשו לגשת לקלפיות במקומות אחרים ממקומות מגוריהם, אך לא ערערו על כך בזמן. "גם בהם אנחנו מנסים לטפל", הסביר הגורם, אך הודה כי "יש אנשים שאכן לא מצליחים להצביע ורק בסופו של הליך נגלה כמה הם ומה הסיבות. במקביל מטפלת הועדה בבעיות כמו מעטפות חסרות". בועדת המפקד מציינים כי "הכל נרשם ואנחנו מקווים שחלק מהנושאים יטופלו לקראת יום שלישי הבא".