"צהר" מציעים: רפורמה ציונית-דתית ברבנות הראשית לישראל

ארגון הרבנים גיבש תוכנית מקיפה המבקשת לשנות ולהתאים את הרבנות הראשית לערכי הציונות הדתית. בין היתר: פתיחת אזורי רישום לנישואין, עידוד גיור וסטנדרט אחיד לכשרות

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 24/08/12 10:00 ו באלול התשעב

"צהר" מציעים: רפורמה ציונית-דתית ברבנות הראשית לישראל
Lior Golgher-cc-by-sa, צילום: Lior Golgher-cc-by-sa

ארגון הרבנים הציונים דתיים, "צהר", יציג הסוף השבוע הקרוב הצעה לרפורמה בהתנהלות הרבנות הראשית לישראל, במסגרתה יותאמו שירותי הדת ומדיניות הרבנות לגישתו ודרכו של אברהם יצחק הכהן קוק. תוכנית "צהר" גובשה באחרונה על ידי הארגון, בהסכמת נשיא "צהר" הרב יעקב אריאל.

על פי התוכנית, הרבנות הראשית תדרש "לראות את עצמה כרבנות של כלל ישראל בארץ ובתפוצות, ולא כרבנות המופקדת על צרכי הציבור הדתי בלבד. מכוח תפיסה זו תגזר המדיניות והפסיקה בכל תחום ותחום שבו תעסוק הרבנות". ב"צהר" מציינים כי "על רשויות המדינה לראות ברבנות הראשית את הגורם המרכזי לעיצוב זהותה היהודית של המדינה וכמובילת המאבק בהפרדה בין דת למדינה".

עוד מציעים בארגון כי "הרבנות הראשית תקים בית מדרש שמתפקידו יהיה לברר סוגיות יסוד בנושאי מדינה", זאת תוך "פרסום חוות דעת על הצעות חוק פרטיות וממשלתיות, בטרם יובאו לדיון והצבעה". במישור הפרקטי המתייחס למינוי דיינים במערכת בתי הדין הרבניים, מציינים ב"צהר" כי הרבנות תדאג למינוי דיינים "המחויבים לפסיקת הרבנות הראשית ולמסורת הפסיקה של הרבנים הראשיים הקודמים, מהראי"ה קוק זצ"ל ועד לראשל"צ הרב עובדיה יוסף". כמו כן מקווים ב"צהר" כי אותם בתי הדין יעסקו גם בדיני ממונות ואף יעודדו זאת, בפריסה ארצית.

בהתייחס לסוגיית הגיור, מציעים ב"צהר" כי "כל רבנות מקומית בישראל תכיר בגיורים של בתי הדין הרבניים לגיור, לרבות בית הדין לגיור של צה"ל, לכל דבר ועניין וללא עוררין. הרבנות תעודד ותקדם ככל הניתן את גיורם כהלכה של עולים ובכלל זה גיור קטינים שרובם מזרע ישראל המבקשים לקשור עמנו את גורלם".

במישור הכשרות, מתייחסת התוכנית החדשה לכך שמערך הכשרות במדינה חייב להיות מעוצב כ"כשרות ממלכתית לציבור יהודי רחב ככל הניתן במסגרת ההלכה והפסיקה". במסגרת זו, "תעודת הכשרות שמונפקת על ידי הרבנות תבטא את עיקר הדין ותהווה סטנדרט הלכתי אחיד ובסיסי שיאפשר שמירת כשרות למספר רב ככל הניתן של יהודים". לטענת "צהר", הידורים הלכתיים בכשרות יבואו לידי ביטוי רק בתעודות "מהדרין" שתספק הרבנות, לפי בקשת בתי העסק.

חלק משמעותי מהתוכנית החדשה מתייחס לענייני נישואין ועריכת חופות, בו מנסים ב"צהר" לעשות סדר במציאות הקיימת. על פי התוכנית, מבקשים ב"צהר" לחייב כי "רב מחתן לא יחתן יותר מזוג אחד בערב" וכי על הרב המחתן להיפגש לפחות פעם אחת לפני מועד הנישואין עם בני הזוג. בדומה ל"חוק צהר", גם בתוכנית החדשה מבקשים בארגון לפתוח את אזורי הרישום לנישואין, זאת לצד פתיחת תיק נישואין עד שנה לפני מועד החתונה, ולא עד שלושה חודשים כנהוג כיום. ב"צהר" מקווים כי "הרבנות הראשית תחייב הכשרה מיוחדת לרבנים לעריכת חופות, בדגש מיוחד על היכולת לתקשר עם זוגות חילוניים ולתת להם מענה הלכתי ואישי נכון".

ב"צהר" מציינים כי "תקוותנו היא שהרבנות הראשית לישראל תאמץ את התוכנית ובכך תמלא את משימתה ושליחותה החיונית לעם ישראל ותורת ישראל".