מבקר המדינה: בתי הספר הדתיים נכשלים בלימודי אנגלית

מבקר המדינה מתח ביקורת על התנהלות בתי הספר הממלכתיים דתיים וטען כי תוצאות המבחנים שלהם "נמוכות לאין ערוך" מהמגזר החילוני. עוד טען כי לגרעינים התורניים השפעה שלילית על בתי הספר

חדשות כיפה אורי פולק 01/05/12 17:20 ט באייר התשעב

מבקר המדינה: בתי הספר הדתיים נכשלים בלימודי אנגלית
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

דו"ח מבקר המדינה שהגיש היום (ג') מיכה לינדנשטראוס, כולל בתוכו ביקורת נרחבת על התנהלות המנהל לחינוך דתי ומשרד החינוך, בטענה כי לימודי הליב"ה (לימודי היסוד בבתי הספר - א.פ) אינם נלמדים כנדרש בבתי הספר של החינוך הדתי-ממלכתי, כשלימודי האנגלית מוזנחים כמעט לחלוטין. לטענת המבקר, ציוני התלמידים הדתיים בבחינות המיצ"ב "נמוכים לאין שיעור ממקביליהם בחינוך הממלכתי הרגיל".

המבקר טוען בדו"ח כי על אף חוזרי המנכ"ל אשר הדגישו כי על בתי הספר הממלכתיים-דתיים ללמד "100 אחוז של תכנית הליבה", הרי שלפי בדיקה שלו נמצא כי "במספר בתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי-דתי לא קויים העיקרון שקבע המשרד, בעיקר בכל הנוגע ללימודי אנגלית". עוד טוען המבקר כי ממוצע הציונים של התלמידים בחינוך הדתי, בבחינות המיצ"ב שנערכות בכיתות ח', נמוך באופן משמעותי מאלה של התלמידים בחינוך הממלכתי.

באופן חריג מתייחס המבקר גם להשפעתם של הגרעינים התורניים על מערכת החינוך הממלכתית דתית, בטענה כי כניסת הגרעינים הובילה לפתיחת כיתות תורניות והעמקת ההפרדה בין תלמידים לתלמידות. המבקר מצטט תלונות שהגיעו למנהל לחינוך דתי מטעם הורים לתלמידים בבתי ספר וגנים במחוז תל אביב, שטענו כי כניסת הגרעינים התורניים הובילה לאותן תופעות. בהתייחס לכך קורא המבקר להתערבות משרד החינוך בנושא.

"יש עבודת מטה כדי לגבש מדיניות משרדית ודרכי פעולה להתמודדות עם השינויים באוכלוסיות של בתי הספר בחינוך הממלכתי-דתי, ולעתים עם דרישות של הורים לשינויים ברוח בית הספר", כותב המבקר, "יישום העיקרון של לימוד 100 אחוז לימודי ליבה הינו חשוב ועל הנהלת המשרד לבחון את הסיבות להישגים הנמוכים של תלמידי החינוך הממ"ד באנגלית לעומת הישגיהם של תלמידי החינוך הממלכתי".

במשרד החינוך מסרו בתגובה כי "המינהל לחינוך דתי מוביל שורה של פעולות כדי לקדם את הישגי התלמידים בזרם הדתי, בהם: אכיפה של שעות לימודי האנגלית בכל כיתות הלימוד- לראשונה משרד החינוך קיצץ בתקציבם של מוסדות בחינוך הממלכתי דתי שלא לימדו לימודי אנגלית כנדרש בהיקף של כמיליון שקלים. בנוסף מתבצע מעקב רצוף ומשותף על ההישגים באנגלית, קביעת מפגש בין מפקחים מחוזיים לאנגלית עם הנהלת החמ"ד המורחבת, הגברת המודעות והשימוש בחומרים הנמצאים באתר המפמ"ר, פניה למנהלי המכללות המכשירות מורים לחמ"ד לחיזוק מסלולי ההכשרה להוראת אנגלית".

בהתייחס לביקורת שנמתחה על פעילותם של הגרעינים התורניים, נטען במשרד החינוך כי "המינהל מקיים שיח משותף עם נציגי הגרעינים התורניים, שכן לאלה תרומה גדולה לקהילות החינוך הדתי בכל הארץ ובעיקר באזורי פריפריה. המינהל יחדד בכתב את מתווה שיתוף הפעולה בינו ובין הגרעינים התורניים עד לתחילת שנת הלימודים הבאה".

באשר לסוגיית ההפרדה המגדרית בבתי הספר, הסבירו במשרד החינוך כי "מקדמת דנא פועל הזרם הממלכתי דתי במתכונת של 3 מודלים - למידה משותפת בכיתות של בנים בנות, למידה נפרדת בכיתות של בנים ובנות ובתי ספר נפרדים לבנים ובנות. במשרד החינוך מתקיימים דיונים בנושא".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן