בג"ץ מציע: להוסיף אישה להרכב הוועדה למינוי דיינים

זאת כפתרון זמני שהציעו השופטים במהלך דיון בעתירה שהגישה תנועת הנשים הדתיות "אמונה". ליאורה מינקה: זו פריצת דרך משמעותית לריסון האפליה

חדשות כיפה אורי פולק 18/01/12 15:18 כג בטבת התשעב

בג"ץ מציע: להוסיף אישה להרכב הוועדה למינוי דיינים
יוסי זליגר, יחצ, צילום: יוסי זליגר, יחצ

בג"ץ דן היום (ד') בעתירתה של תנועת הנשים הדתיות "אמונה", בהתייחס לייצוגן של נשים בוועדה למינוי דיינים. השופטים אליקים רובינשטיין, סאלים ג'ובראן וניל הנדל, הציעו להוסיף אישה לוועדה למינוי דיינים, זאת מבלי את הרכבה, כך שיכהנו בה עשרה גברים ואישה אחת, עד שיימצא פתרון אחר.

השופטים הדגישו כי "על אף שכל הצדדים בעתירה מסכימים שיש לתקן את המצב הקיים, בכל-זאת לא הוצעה על-ידם שום הצעה מעשית לפיתרון מידי. אין פתרון ראוי ובלעדיו קשה לנו לחתום על פסק דין". כאמור, השופטים הציעו חקיקה מיידית שתקבע לפחות במתווה הקיים ובאופן זמני שתתווסף לוועדה אישה, שגם תהפוך את הרכב הוועדה למינוי דיינים לאי-זוגית, כמקובל. עד לדיון נוסף, בעוד כשבועיים, נותר בעינו צו הביניים המונע את כינוס הוועדה למינוי דיינים.

בעתירת "אמונה" נטען כי הוועדה למינוי דיינים ללא ייצוג של נשים היא פגומה ומעוותת, ושאי הכללתן סותרת את עקרונות והוראות החוק וכן את הנורמות הנהוגות בחברה ובמדינה. "עניין זה חמור במיוחד באשר להרכב הוועדה למינוי דיינים, משום שברוב הדיונים בה, אם לא בכולם, באחד מצידי המתרס ניצבת אישה ולפחות מחצית מן המחויבים לשיפוטם הן נשים" טענה מינקה.

מינקה אמרה היום כי "אין ספק שהיינו עדים היום לפריצת דרך משמעותית. השופטים הטו אוזן קשבת לטענות, גילו הבנה מלאה והיטיבו לבטא את רחשי לב הציבור בכללו, וציבור הנשים בפרט". היא הוסיפה כי "המצער הוא שגם הממשלה והכנסת, גם הפרקליטות ולשכת עורכי הדין יודעים רק לדרוש באופן נאה, אך אינם מקיימים. לפחות בג"ץ הוכיח שיש כאן מבוגר אחראי, ואולי יהיה בכוחו לרסן את האפליה ולהחזיר את התקווה".