היועץ המשפטי לממשלה הורה על חקירה פלילית נגד הרב אליהו

היועץ המשפטי אישר את המלצת הפרקליטות לחקירה פלילית נגד רבה של צפת, בחשד לפרסום הסתה לגזענות נגד הציבור הערבי. בתוך כך הוחלט שלא לחקור את הרב על פסק ההלכה שקרא שלא להשכיר דירות לערבים

חדשות כיפה אורי פולק 22/11/11 12:03 כה בחשון התשעב

היועץ המשפטי לממשלה הורה על חקירה פלילית נגד הרב אליהו
יחצ, צילום: יחצ

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, החליט היום (ג') על פתיחה בחקירה פלילית נגד הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, בחשד לפרסום הסתה לגזענות, זאת בגין התבטאויות שונות שפורסמו בשמו של הרב אליהו בכלי התקשורת בהן התייחס לציבור הערבי.

בתוך כך, היועץ המשפטי החליט כי אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית בגין פסק ההלכה שפרסם הרב אליהו בנושא השכרת ומכירת דירות לערבים. במשרד היועץ המשפטי לממשלה הסבירו כי "מכתב הרבנים" לא ייחקר מפני ש"קשה להוכיח שפסק ההלכה האמור פורסם מתוך מטרה להסית לגזענות". עוד נטען כי החוק מגן מפני "פרסום ציטוט מתוך כתבי דת וספרי תפילה, או שמירה על פולחן של דת".

החקירה הפלילית נפתחת בעקבות מספר תלונות שהוגשו נגד הרב אליהו, בין היתר סביב "מכתב הרבנים" שקרא שלא להשכיר דירות למי שאיננו יהודי, כמו גם מספר התבטאויות תקשורתיות נוספות.

בחודשים האחרונים הנחה היועץ המשפטי לממשלה את הגורמים המקצועיים במשרדנו, לבחון קיומם של היבטים פליליים ומשמעתיים העולים לכאורה מן האמירות המיוחסות לרבנים. בהמשך לכך נבדקו הדברים בפרקליטות המדינה, והוכנה חוות דעת בעניין, שתכליתה המלצה לחקירה פלילית נגד הרב אליהו.

עורכי דינו של הרב אליהו, ד"ר אביעד הכהן דקאן, מכללת שערי משפט, ופרופ' דב פרימר, מסרו בתגובה כי הם "שמחים על כך שגם עמדת הפרקליטות היא שאין שום בסיס לעתירה שתכליתה העמדתו של הרב שמואל אליהו לדין פלילי בגין התבטאויות שנאמרו לפני מספר שנים היא הדין להחלטת הפרקליטות שלא לפתוח בחקירה בנוגע לפסק ההלכה שהוציא הרב שמואל אליהו".

"אשר לפתיחה בחקירה בגין התבטאויות כלפי הציבור הערבי , אנו סבורים שאין זה עניין לחקירה פלילית ומכל מקום מעריכים שגם תוצאת חקירה זו, במידה ותתקיים לא תוביל להעמדתו של הרב אליהו לדין בגין התבטאויות אותן הוא אמר בכובעו הרבני", נמסר לכיפה.

בתגובה להחלטה אמר היום יו"ר "האיחוד הלאומי", ח"כ יעקב (כצל'ה) כ"ץ, כי הוא קורא לרבני צהר "לקום כאיש אחד ולהתייצב לימינו של הרב שמואל אליהו. מצופה מרבני צוהר שיקראו ליועמ"ש ולפרקליטות להסיר ידם מתלמידי חכמים, ויגנו את רדיפת הרבנים בגין פסיקת הלכות ע"פ התורה וההלכה".