אלופים לשעבר לרמטכ"ל: "פעל לעצירת ההקצנה הדתית בצה"ל"

19 אלופים במילואים פנו לשר הביטחון ולרמטכ"ל, בדרישה כי יפעל נגד הדרת נשים בצה"ל. "אין להשלים, בשום פנים, עם פגיעה בשירות חיילות בשם הדת", נכתב

חדשות כיפה אורי פולק 14/11/11 09:01 יז בחשון התשעב

אלופים לשעבר לרמטכ"ל: "פעל לעצירת ההקצנה הדתית בצה"ל"
דובר צהל, צילום: דובר צהל

אלופים במילואים שיגרו השבוע מכתב משותף לשר הביטחון אהוד ברק ולרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, זאת בדרישה למנוע את מה שמתואר לטענתם כפגיעה מתמשכת בשירות נשים בצה"ל בשל תביעותיהם של חיילים דתיים.

"כמי ששירתו בצה"ל שנים רבות, אנו פונים אליכם בעניין בעל חשיבות עליונה. אנו עושים זאת מתוך דאגה אמיתית לדמותו של צה"ל כצבא העם, לשמירה על חוסנו, על ביטחון המדינה ועל ערכי היסוד הדמוקרטיים של החברה הישראלית", נכתב.

על המכתב, שהתפרסם הבוקר בעיתון "הארץ" והגיע רק אמש ללשכת הרמטכ"ל, חתמו בין היתר גם מפקדי חיל האוויר לשעבר אביהו בן-נון ועמוס לפידות, ראש אכ"א לשעבר, רן גורן, האלופים במילואים מנחם עינן וזאב ליבנה, זאב אלמוג, שלמה אראל ואברהם בן שושן, אורי אור, ישעיהו גביש, יוסף גבע, רפאל ורדי, שלמה גזית, אביעזר יערי, שלמה להט, מנחם (מנדי) מירון, אלעד פלד, אמנון רשף ונתי שרוני, ראש המועצה לשלום ולביטחון.

האלופים במיל' תיארו כיצד בעת האחרונה פורסמו בתקשורת "אירועים חמורים רבים הנוגעים למתח שבין שירות דתיים וחיילות בצה"ל וכוללים בין היתר: דרישה על רקע דתי לסילוק נשים מתפקידי הדרכה, לחימה ותמיכת לחימה; הפרדת נשים באירועים, מניעת שירתן בטקסים ועוד. אווירה זו פוגעת בהכרח גם בקידומן הפיקודי של נשים בצה"ל". בהתייחס לדברים טוענים החותמים כי "שירות נשים וגברים הוא אבן יסוד של צה"ל כצבא העם. הדרת נשים ממגוון תפקידי ליבה מהווה פגיעה בנשים על רקע מגדרי וכפייה של נורמות התנהגות המתאימות לחלק קטן מהאוכלוסייה הדתית על כלל הצבא. כל אלה פוגעים בצה"ל ובתדמיתו ואינם עולים בקנה אחד עם רוח צה"ל".

לטענתם, "נושא השירות הצבאי מהווה הבסיס המשותף הרחב ביותר לאזרחי המדינה ולקיומה של זהות לאומית וציונית. הוא נוגע בנימי נפשנו כחברה ואסור שתהיה בו כפייה אמונית כלשהי. החלטות בנושאים אלה אסור שתהיינה מוכרעות אך ורק בתוך צה"ל". הם אמנם מדגישים כי הם "מוקירים את חיילי צה"ל הדתיים ומכבדים את זכויותיהם", אך מוסיפים כי "אלו צריכות להיות מוסדרות מבלי להחיל נורמות דתיות או אורחות חיים דתיים על יתר המשרתים. ודאי שאין להשלים, בשום פנים, עם פגיעה בשירות חיילות בשם הדת".

האלופים לשעבר אף מוסיפים במכתבם המלצות מעשיות לרמטכ"ל, לפיהן יש לאמץ דו"ח מקצועי של ועדת שגב משנת 2007, אשר המליצה להנהיג שירות שוויוני מלא לגברים ולנשים בצה"ל. עוד הציעו האלופים "להוציא הנחיות מיידיות ומפורטות ליחידות צה"ל השונות ומפקדיו, להימנע מכפיית אורחות חיים דתיים על חיילים וחיילות שאינם חפצים בכך" ואף הדגישו כי יש "למנוע פגיעה בחיילות על רקע אמוני או מגדרי, לרבות הדרתן מתפקידים או מהמרחב הציבורי כתוצאה מכך. זאת על מנת לעצור את כדור השלג המתגלגל, העתיד לפגוע קשות בביטחון המדינה ובערכי היסוד של החברה הישראלית כולה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "המכתב התקבל במטכ"ל בשעות הערב המאוחרות. צר לנו שהמכתב נידון מעל דפי העיתון בטרם זכה לתשומת לב ראויה מצד הגורמים אליהם נשלח".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן