הרב רוזן מאשים את הרב בני לאו ב"התרפסות תקשורתית והלקאה עצמית"

הרב ישראל רוזן דורש מהרב בני לאו לחזור בו בפומבי מהכפשות שפרסם נגד העשייה החברתית של הציבור הדתי לאומי, שטען כי "הצדק החברתי בציבור הדתי זקוק לניעור משמעותי"

חדשות כיפה אורי פולק 24/08/11 11:56 כד באב התשעא

הרב רוזן מאשים את הרב בני לאו ב"התרפסות תקשורתית והלקאה עצמית"

ראש מכון "צומת", הרב ישראל רוזן, מאשים היום (ד') את הרב בני לאו, ראש בית המדרש לצדק חברתי, ב"התרפסות תקשורתית והלקאה עצמית", זאת בעקבות ראיון שהעניק הרב לאו למגזין "סופשבוע" של מעריב לפני מספר שבועות.

באותו ראיון מתח הרב לאו ביקורת על הציבור הדתי לאומי, באומרו כי "סוגיית הצדק החברתי בציבור הדתי זקוקה לניעור משמעותי. אנחנו ציבור שעוסק בהרבה אידיאלים, משימות התנדבותיות ורוח חלוצית, אבל כל אלו לא מגיעים לסוגיית הצדק החברתי, כי משהו במנגנון של הציבור הדתי לאומי מכוון לקהילה ולא למדינה... סל בריאות, מערכת חינוך שיויונית, אחריות כללית... הציבור יושב בבית הכנסת ומדבר כל הזמן רוע על זה שפתאום יש המון עובדים זרים לא יהודים שמציפים את המדינה".

בתגובה לדברים טוען הרב רוזן, במסגרת מאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", כי "אין צורך להאריך בכזבי הדברים ובגודש ההלקאה העצמית שלקה בה אותה רב דובר צדק ולא דובר מישרים". הרב רוזן קרא לרב לאו "לחזור בו בפומבי" מדבריו, בטענה כי "בית מדרש לצדק חברתי לא יכון על ברכי התרפסות תקשורתית והלקאה מחנאית מסוג זה".

עם זאת, הרב רוזן מודה במאמרו כי העשייה החברתית בציונות הדתית מתמקדת בהעדפת יהודים על פי גויים. "אני אפילו גאה בכך", טוען הרב רוזן, "דווקא מתוך מבט של מדינה יהודית, ולא של קהילה גלותית, אני מבחין בין הומאניות אישית כלפי נכרים ובין סוגיית מעמד הנכרי במדינה היהודית. אזרחות לעובדים זרים, קליטת פליטי סודאן, השכרת דירות לנכרים בשכונות יהודיות, הדרת נכרים מאדמות הקרן הקיימת וכיו"ב, סוגיות אלו נבחנות אצלי במבט של אחריות למדינה היהודית ולא במשקפת של אינדיבידואליזם או גלובאליים".

הרב רוזן קובע במאמרו כי עשייה חברתית איננה נוגדת את הלאומיות. "הנוסחה שלי היא הומאניטאריות גם לנכרים (שאינם עוינים), אך תוך היפרדות", הוא קובע. בסיום מאמרו הביע הרב רוזן תקווה לכך ש"רבני הצדק החברתי", כפי שהוא מכנה אותם, לפחות מסכימים איתו לגבי היחס לאויב וסביבתו בעת מלחמה. "אני מקוה ומאמין שרבני הצדק החברתי אינם מגוננים על 'חפים מפשע' הנמצאים בסביבת מפגעים ו'רק' מסייעים להם בברכת הדרך, ב'אספקת מים ומזון' ובתרועות מראש כל גג. ואם גם כלפיהם מופעל 'המוסר הטבעי' אזי תהום פעורה בין בית מדרשי לבית מדרשם".

בתגובה לדברים אמר הרב בני לאו לכיפה כי "טענתו הספציפית של הרב רוזן היא עניין שולי. ביסוד העניין עומדת מחלוקת עקרונית ביני לבינו, הנובעת מהשקפת עולמו הקובעת כי צדק חברתי הוא עניין לאומי ולא כללי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן