הרב אבינר מצטרף למחאת הדיור: קחו מעשירים, לא מעניים

ראש ישיבת "עטרת כהנים" מתגייס למען המחאה ששטפה את הארץ: "הממשלה צריכה לפשט תהליכים ולקדם חקיקה חברתית למען השכבות החלשות"

חדשות כיפה אורי פולק 31/07/11 18:00 כט בתמוז התשעא

הרב אבינר מצטרף למחאת הדיור: קחו מעשירים, לא מעניים
Arielhorowitz-cc-by, צילום: Arielhorowitz-cc-by

"מחאת הדיור צודקת - הדירות יקרות והמדינה צריכה להציע דירות הגונות ובזול. האנשים בישראל סובלים וכורעים תחת נטל שכר הדירות. אפשר להביא לחקיקה חברתית המסייעת למעוטי יכולת" - כך אומר השבוע הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים, המצטרף בתמיכה למחאת הדיור ששטפה את הארץ.

בשיחה שמסר לתלמידיו בישיבה, שתוכנה מתפרסם לראשונה בכיפה, הסביר הרב אבינר כי תמיכתו במחאה איננה עניין פוליטי. "התורה היא לא ימין ולא שמאל. לא כל מה שהימין אומר הוא נכון, ולא כל מה שהשמאל אומר הוא לא נכון. המחאה הזו צודקת ולא אכפת לנו מהפוליטיקה. אדרבה, השמאל החברתי עניינו לעזור לאנשים מעוטי יכולת במדינה. מה הבעיה בזה?", אמר הרב אבינר.

הרב אבינר הסביר בדבריו כי עליית מחירי הדירות הפכה לנטל כלכלי הלוחץ באופן משמועתי על השכבות החלשות בישראל. הוא ציין כי אמנם מחד "מדינת ישראל השתפרה פלאים מההיבט הכלכלי", אך מאידך "גם הפער בין המעמדות עלה. לפני חמישים שנה, הפער בין עשירים לעניים במשכורות היה פי שניים, או שלושה. עכשיו יכול להיות פי חמישים או פי מאה".

"יש אנשים שהם חסרי דיור, הדירות יקרות ושכר הדירה יקר. אי אפשר לבוא בטענות ששכר הדירה יקר, אם הדירות יקרות. אם דירה לא יקרה עולה מיליון שקל, אדם משכיר את הדירה ומרוויח שלושה אחוז לשנה, זה באמת לא הרבה ולגיטימי גם אם ידרוש ארבעה או חמישה אחוז. וכך יוצא שמשלמים 4000-5000 שקלים בחודש, ואיך אפשר לשלם את זה, אם הוא רק מרוויח 5,000 או 6,000?", תהה הרב אבינר.

הרב אבינר שלל את הפתרונות המוצעים בפריפריה, בטענה כי אמנם מחירי הדירות שם זולים יותר, אך המשכורות נמוכות, בדרך כלל, בהתאם. "אדם בתל אביב מרוויח יותר ממי שמרוויח בפריפריה - כך שלא פתרנו כלום, המשבר עדיין קיים. בוודאי שהמדינה צריכה להתערב בבעיה הזאת, זה התפקיד שלה".

הרב אבינר הסביר כי מחירי הדירות גבוהים במיוחד מפני ששליש ממחיר הקרקע, בישראל, קבוע על הקרקע. "למה שישלמו על הקרקע כל כך הרבה כסף? אז מה שהקרקע של המדינה? למה לקחת כסף, ארץ ישראל של עם ישראל. קח מעשירים - עשיר בונה בית ב-20 מיליון דולר, אז תקח ממנו, הוא לא שם לב אפילו למס. אבל מה אתה לוקח מהעני כל כך הרבה כסף?", קבע הרב אבינר.

עוד הציע הרב אבינר כי חלק מהפתרון לבעיית הדיור נעוץ בבנייה מאסיבית ביהודה ושומרון. "יש שם מיליונים של קרקעות, ואפילו לא פרטיות של ערבים, אלא קרקעות מדינה. אבל אסור לבנות שם. יוצא פה פרדוקס, שהשמאל המדיני, שמבלבל את המוח ולא נותן לבנות ביש"ע, הוא הולך נגד השמאל החברתי בכך שהוא לא מאפשר בנייה ביש"ע והורדת עלויות", הסביר הרב אבינר.

הרב אבינר הדגיש כי שורש בעיית הדיור נעוץ בעובדה כי ההיצע בישראל גדול מהביקוש - וזאת בעיקר בשל המנגנונים הבירוקרטיים שאינם מאפשרים בנייה משמעותית בישראל. "לוקח כל כך הרבה ועדות להשיג אישורי בנייה. באמריקה זה לוקח כמה ימים. הבירוקרטיה לא מאפשרת להשיג את הביקוש ולכן המחיר עולה. צריך להקל על אישורי בנייה ולא לעשות כל כך הרבה אישורים ופקידים. זה בלתי אפשרי", אמר.

הרב אבינר סיכם את דבריו וקבע כי "הממשלה צריכה לפשט את התהליכים. כשאריק שרון היה שר השיכון, הבנייה הייתה בשיא. המדינה צריכה להציע דירות הגונות ובזול, מפני שהאנשים בישראל סובלים וכורעים תחת נטל שכר הדירות".