החילונים משיבים מלחמה

מכתב שרשרת המופץ באמצעות רשת האינטרנט קורא למרד צרכני כנגד מוצרים הנושאים אישור כשרות מטעם בד"ץ העדה החרדית

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 13/05/10 00:00 כט באייר התשע

החילונים משיבים מלחמה
עידו קינן -cc-by-sa, צילום: עידו קינן -cc-by-sa

מכתב שרשרת, המופץ בימים אלה באמצעות רשת האינטרנט, קורא למרד צרכני כנגד חברות מזון המחזיקות באישור כשרויות מטעם "בד"ץ העדה החרדית". לטענת המארגנים, הבד"ץ מממן את מאבקו של הציבור החרדי במדינה ובחברה החילונית. באמצעות החרם, מקווים המארגנים לקצץ בכוחה של החברה החרדית.

הקריאה לחרם הצרכני נולדה לאחר מאמרו של כתב ידיעות אחרונות, נחום ברנע. במאמרו ציין ברנע כי חברות המזון הגדולות, החפצות בנתח השוק של הציבור החרדי, משלמות סכומי כסף רבים בכדי לזכות באישורי כשרות מן הבד"צים החרדים. לטענתו כסף זה, המוזרם לחברה החרדית, משמש בעקיפין בסופו של דבר לשריפת דגלי ישראל ברחובות מאה שערים. לדבריו "בד"ץ העדה החרדית, מממן את הפגנות אתרא קדישא (הקברים באשקלון), את ההפגנות נגד חניון קרתא בירושלים ועוד". יש לציין כי בכתבתו הסתייג ברנע מהחרמתם של חברות המזון.


ההשראה לחרם: נחום ברנע (צילום: עידו קינן-cc-by-sa)


"אז הנה משהו קטן-גדול שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בעצמו במאמץ לא רב" כתבו יוזמי החרם החילונים במכתבם. לדבריהם הקש ששבר את גב הגמל היה הדיון סביב העתקתו של חדר המיון של בית החולים באשקלון. יוזמי החרם מבקשים מהצרכנים לבדוק את המוצרים שהם קונים, ולא לרכוש מוצרים אשר מוטבעת עליהם חותמת הבד"ץ של העדה החרדית. "העדה החרדית היא קבוצה חרדית מצומצמת המחרימה את המדינה ולהם גוף הכשרות הפרטי החזק ביותר שקיים בארץ" כתבו במכתבם.

לא ברור כיצד יוזמי החרם מתכננים לערוך את הקניות לשבת הקרובה, שכן מרביתם של המוצרים המשווקים ברשתות השיווק הגדולות נושא את חותמת בד"ץ העדה החרדית. חברות כמו "אוסם" "עלית", "נביעות" ועוד רבות מחזיקות מותגים רבים הנושאים אישורו של הבד"ץ.


בינתיים מתחיל החרם לצבור תאוצה, בעיקר ברשתות החברתיות דוגמת "פייסבוק", בה הוקמו כבר מספר קבוצות התומכות במאבק, זאת לצד אתר המנסה לגייס חתימות על עצומה וירטואלית במטרה להגישם לחברות המזון הגדולות.