לא רוצים רבנים

משרד החינוך מבקש להחיל נורמה לפיה רק בעלי תואר שני יוכלו לנהל בתי ספר. ניסיון נוסף להרחיק את הרבנים ממערכת החינוך?!

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 09/05/10 00:00 כה באייר התשע

לא רוצים רבנים
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

במשרד החינוך מאשימים את מועצת החינוך הדתי בניסיון לסכל את העלאת רמתם של מנהלי בתי הספר, זאת לאור התנגדותם לדרישת משרד החינוך לחייב מנהלי בתי ספר להיות בעלי תואר שני לפחות.

על פי המצב כיום, מנהל בית ספר יכול להיות או בעל תואר שני, או לחלופין, להחזיק בתעודת סיום של מאחת מהתוכניות להכשרת מנהלים. על פי נתוני משרד החינוך ל 40% ממנהלי בתי הספר כיום אין תואר שני.

כחלק מהשבחת מערכת ההשכלה בישראל מנסים במשרד החינוך להחיל נורמה לפיה רק בעלי תואר שני יוכלו להתמנות לתפקיד ניהולי, זאת במטרה להעלות את רמת המנהלים בבתי הספר. מטרה שנראית ראויה לכשעצמה אלא שדווקא מועצת החינוך הדתי מנסה לסכל את היוזמה.

מדוע? תלוי את מי שואלים. במשרד החינוך טוענים כי סיבת ההתנגדות היא כניעה לגופים חרד"ליים המתנגדים להחלטה שתחייב אותם בלימודים אקדמיים גבוהים, ותפגע במורים רבים שאינם בעלי תואר שני. כנגד, טוענים במועצת החינוך הדתי כי ההתנגדות למהלך היא בשל הצורך להכיר בלימודים תורניים כשווי ערך להשכלה אקדמית, בקשה שלטענתם נדחית שוב ושוב ולא מיושמת בשטח.

מי שמוביל את ההתנגדות למהלך הוא הרב אבי גיסר, יו"ר מועצת החמ"ד ורב היישוב עפרה. הרב גיסר מכיר את הבעיה מקרוב שכן לא מזמן אמור היה להתמנות לתפקיד ראש מנהל החינוך הדתי, אלא שמינויו של הרב גיסר נפסל לאחר שנציבות שרות המדינה לא הכירה בהכשרתו התורנית כמקבילה לתואר שני, הנדרש לצורך קבלת התפקיד.


"עמדתנו בנושא ברורה" אמר בתגובה לכיפה הרב אבי גיסר, "אנחנו עומדים על כך שכשמדובר בהשכלה אקדמית, השכלה תורנית, אם היא השכלה מדידה ומדויקת שיש לה סימוכין של גוף ממלכתי, תהיה שקולה ושווה לכל דבר להשכלה אקדמית". לדבריו של הרב גיסר למועצה אין שום התנגדות לחיוב תואר שני באופן גורף אך עם זאת הם מתנגדים לפסילת ההשכלה התורנית.


"אם יגיע אדם אחד עם תואר שני באומנות ומולו אדם עם תעודה של כושר לדיינות שהיא תעודה של גוף ממלכתי עם בחינות ותוצאות הרי שההשכלה שלהם צריכה לקבל את אותו משקל" מסביר הרב גיסר את עמדתו. "אני מבין שיכולה להיות טענה שהמסלול אינו מדיד ולכן אנחנו אומרים שזאת תהיה חייבת להיות תעודה של גוף מוכר ולא כל ישיבה או גורם לא ממלכתי. אנחנו רוצים להעלות את הרף ויש בכך היגיון. צריך לשפר את איכות המנהלים רק שצריכה להיות הכרה גם בהשכלה תורנית מובהקת".

לטענות משרד החינוך לפיהם סירובה של מועצת החינוך הדתי הוא בשל היבדלות ואי רצון ללמוד במערכת החינוך הכללית- מגיב הרב גיסר בביטול. "הטענה הזאת לא עומדת במבחן המציאות. מכיוון שמשרד החינוך עצמו אומר לנו: מה זה משנה לכם, גם ככה אפשרי היום ללמוד תואר שני במכללות דתיות. משרד החינוך מאפשר למכללות דתיות להעניק תארים מתקדמים. אין ערובה לכך שמי שלמד באקדמיה ראוי יותר, היום מי שרוצה יכול ללמוד תואר שני מבלי להתחכך בעולם החילוני הדבר אפשרי".

"אין היום אמון הדדי בין משרד החינוך לבין המערכות המופקדות על המערכת הדתית, יש הרבה חשדנות. אנחנו לא מציעים ויתור על הדרישות אלא רק שקילות הוגנת. צריך להעמיד מסלול תחת פיקוח, אמין ורציני" מסכם הרב גיסר את הנושא.

תגובת ממשרד החינוך: "הנושא מצוי כעת בדיונים, עם תומם של הדיונים יוכל המשרד להתייחס לנאמר".