הרב עמאר על "צהר": החשש היה שרבני הארגון אינם מקפידים על ההלכה

הרב הראשי לישראל טוען כי ביסוד המחלוקת בין ארגון רבני "צהר" לבין משרד הדתות, עומדת התחושה בקרב גורמים בכירים ברבנות הראשית, אשר "חשבו שהם לא עושים בדיוק הדין"

חדשות כיפה אורי פולק 15/11/11 09:38 יח בחשון התשעב

הרב עמאר על "צהר": החשש היה שרבני הארגון אינם מקפידים על ההלכה
יחצ, צילום: יחצ

שבוע לאחר המשבר שהגיע לשיאו בין ארגון רבני "צהר" לבין המשרד לשירותי דת, מתייצב היום (ג') הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, לימינה של הרבנות הראשית, בטענה כי מה שהוביל למשבר מול "צהר" היה ויכוח על מידת שמירת ההלכה של רבני הארגון.

בראיון שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעיתון "הארץ", טוען הרב כי לפני כמה חודשים התמודד הרב עמאר ביישוב מחלוקת מהותית בין צמרת הרבנות הראשית לבין רבני "צהר", כשגורמים בכירים ברבנות הראשית ביקשו לשלול באופן גורף את רישיונותיהם של רבני "צהר" לעריכת חופות, זאת בשל ספק שהוטל במידת ההקפדה על התנאים ההלכתיים בחופה וקידושין.

"הייתה אווירה שחשבו שהם לא עושים בדיוק הדין. יש כאלה שאמרו שהם לא הקפידו שהכלה תטבול, זו דוגמה. יש הרבה דברים שדיברו. שאלתי אותם ואמרו לי לא נכון, ואם יש אדם כזה נעמיד אותו על מקומו, אנחנו מקפידים לא פחות מכל הרבנים", סיפר הרב עמאר.

בהתייחס לקמפיין התקשורתי שהובילו ב"צהר" בשבוע שעבר, נגד משרד הדתות, טען הרב עמאר כי הוא "מיותר" שכן המחלוקת הינה בעיניו "מחלוקת מינהלית" הנוגעת למספר תעודות הנישואין שיוכל הארגון להנפיק - ותו לא. "חבל שרבנים צעירים וחכמים ילכו להילחם ולכרות את הענף שהם יושבים עליו. כשמתחילים בוויכוח, לפעמים מתערב גם היצר של ההתנצחות, ‘הוא אמר לי ואמרתי לו'. צריך לדעת להתרומם מעל זה ולראות מה נכון לעשות, כי בסופו של דבר כל זה הבל. ניצחתי וניצחת - זה הכל הבל", טען הרב עמאר.

במיוחד תקף הרב עמאר את טענת "צהר", לפיה רבני הערים תוקפים את פעילות מיזם הנישואין של הארגון, שכן מדובר בפגיעה ישירה בכיסם - זאת מפני ש"צהר" לא גובים תשלום על חופות, לעומת רבני ערים רבים. "הם טענו שיש רבנים שצרה עיניהם כי הם לוקחים כסף. הם (רבני צהר) עשו פה דבר מאוד לא יפה. הולכים על כל מקום שמוכן לשמוע אותם ואומרים הרבנים לוקחים כסף. רבנים מתקשרים נעלבים מאוד יום-יום ושעה-שעה. למה אתם שותקים? אנחנו לא שותקים. אנחנו סובלניים כדי לא להוסיף אש, אבל זה לא יפה בשום פנים להעליב. בכל ציבור גדול יש איזה שוליים, אולי. אבל לבוא להאשים את כל עדת הרבנים? זו דרך ארץ? זה נקרא חס ושלום ‘מתכבד בקלון חברו'. זה לא טוב", ציין הרב עמאר.

מארגון רבני "צהר" נמסר בתגובה לדבריו של הרב הראשי כי "במשך שש שנים לא נענו כל הפניות להסדיר את עריכת החופות על ידי רבני הארגון. רק הזעקה הציבורית בשבוע האחרון הביאה לשינוי דרמטי. אנו מקווים שהרבנות הראשית לא תקבל החלטות שהכתיבו לה, אלא תזכור את אחריותה לכלל ישראל. לא נגיב להשמצות אנונימיות ושקריות על אופי החופות שלנו".