הצוערים הדתיים עזבו בהפגנתיות

פרסום ראשון: צוערים דתיים עזבו בהפגנתיות את טקס יום הזיכרון לרבין שנערך בבה"ד 1, זאת בשל שירת נשים שהשתתפו באירוע. הצוערים נשפטו ונשלחו למחבוש

חדשות כיפה אורי פולק 20/10/10 00:00 יב בחשון התשעא

הצוערים הדתיים עזבו בהפגנתיות
אילוסטרציה: דובר צה, צילום: אילוסטרציה: דובר צה

קבוצה של צוערים דתיים עזבו אמש (ג) את טקס יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל, אשר נערך בבית הספר לקצינים (בה"ד 1), זאת בעקבות שירת נשים שהשתתפו בטקס.

לכיפה נודע כי הצוערים הביעו בכך מחאה על חוסר ההתחשבות מצד סגל ההדרכה בבה"ד 1, אשר התעקש לקיים את הטקס דווקא במתכונת זו. לאחר הטקס, נשפטו הצוערים שעזבו את האירוע בחומרה בפני מפקד בה"ד 1, אלוף משנה יהודה פוקס, אשר שלח אותם למחבוש אך בחר שלא להדיח אותם לאלתר מהקורס.

רק בחודש שעבר, בכנס שעסק בהשתלבות הדתיים בצה"ל גינה קצין החינוך הראשי, תא"ל אלי שרמייסטר, את מנהגם של חלק מהחיילים הדתיים הנוטשים אירועים צבאיים בשל הופעת נשים. לדברי תא"ל שרמייסטר מדובר במנהג הפוגע בלכידות הצבא. "זה פסול וזה קורה וזה מדאיג, הנזק יותר גדול ממה שלעניות דעתי היה קורה אם היו נשארים", אמר.

ממחקר שפורסם לאחרונה בירחון הצבאי "מערכות" עולה כי ישנו זינוק משמעותי בשיעור הקצינים הדתיים במסגרת בוגרי קורס חיל הרגלים של זרוע היבשה בעשרים השנה האחרונות: 2.5% בשנת 1990 ל-31.4% בשנת 2007.

על פי המחקר הנכתב על ידי ב, מפקד יחידה מובחרת ובוגר המכללה לביטחון לאומי, החל משנת 2001 נע שיעור קציני החי"ר הדתיים בין 22.5% ל-31.4% מכלל מסיימי קורס קצינים. לשם השוואה, שיעור בוגרי החינוך הממלכתי-דתי בצה"ל עומד על כ-13.7% בשנים האחרונות, כמחצית משיעור קציני החי"ר הדתיים. הנתונים מצביעים על כך ששיעור הקצינים לא ירד ואפילו עלה בשנים שלאחר ההתנתקות ב-2005.


מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך טקס צבאי עלתה חיילת לשיר, דבר שפגע ברגשותיהם של מספר צוערים מטעמי צניעות דתית וכתוצאה מכך עזבו את הטקס. לאחר קבלת פקדוה ממפקדם, שבו רובם לטקס. שלושה צוערים לא חזרו למקומם, נשפטו ונידונו לשישה ימי מחבוש בפועל."