כבר לא חרדים

אחרי תשעים שנה החליטו בתנועת עזרא להתנתק מהציבור החרדי ולשנות את שם התנועה

חדשות כיפה אלעד רותם 22/03/10 00:00 ז בניסן התשע

כבר לא חרדים
צביקה קליין, צילום: צביקה קליין

אחרי דיונים סוערים החליטו היום בתנועת הנוער "עזרא" להשמיט את התואר "חרדי" משמה של התנועה. הצד הדרמטי התרחש במהלך ועידת התנועה החוגגת 90 שנה להיווסדה.

תנועת "עזרא" הוקמה בגרמניה במקביל לתקופת ההשכלה, עם קום המדינה זוהתה התנועה בעיקר עם המפלגה החרדית "פועלי אגודת ישראל" ונקראה בראשיתה "ארגון הנוער החרדי בארץ ישראל". במהלך השנים שונה שמה של התנועה ל"תנועת הנוער החרדי לאומי בארץ ישראל". היום כאמור שונה שמה של התנועה בפעם השלישית.

התנועה, המונה כיום למעלה מעשרת אלפים בני נוער, היא תנועה ציונית מובהקת שחניכה רובם ככולם מגיעים ממוסדות החינוך הציונים דתיים, וכבר שנים רבות לא ניתן למצוא בה לובשי שטריימל חרדים. המהלך להשמטת המילה "חרדי" משמה של התנועה מתבשל זמן רב בין חברי התנועה המסרבים להגדיר עצמם חרדים. בהצבעה, שנערכה בשיאה של המליאה, הצביעו צירי הועידה בשלב הראשון על אישור שינוי שמה של התנועה, ולאחר הצביעו פעם נוסף לבחירת שמה החדש של התנועה. בסופה של ההצבעה העדיפו רוב הצירים את השם "תנועת הנוער התורני לאומי" על פני השם "תנועת הנוער הדתי לאומי".


כבר לא מתביישים (צילום: צביקה קליין)


חיליק מול, בוגר התנועה ותלמיד ישיבת ההסדר בשעלבים, הוא מן המתנגדים הבודדים למהלך. "ברגע שמשנים את המצב הקיים יש בזה אמירה" הסביר חיליק לכיפה. "אין דתיים אין חילונים כולנו יהודים, המהלך הזה יצור ניתוק ופרוד נוסף בנינו לבין החרדים" חיליק רואה עצמו כחרדי שכן גם הוא "חרד לדבר השם" כדבריו. לטענתו רוב מוחלט של התנועה נאמן להגדרה הזו ולכן לא הייתה סיבה לשנות את שמה של התנועה.

דביר חודפי, גם הוא בוגר התנועה, משוכנע ששינוי השם של התנועה הוא פעולה מתבקשת, לדבריו המונח חרדי משדר כפייה בעוד המטרה של תנועת נוער זה הזדהות והתחברות "הציבור המגיע לתנועה הוא לא ציבור חרדי, הוא ציבור דתי לאומי. אנחנו לא צריכים להגיש נחותים ביחס לחרדים, להצטדק ולהצהיר שגם אנחנו מקיימים את המצוות ". על השאלה מדוע לא נבחר השם "דתי לאומי" אלא "תורני לאומי" אומר חודפי כי בניגוד לתנועת בני עקיבא, תנועת עזרא מתמקדת בפלח ברמה תורנית גבוהה יותר בעוד בני עקיבא פונה לציבור עממי יותר.


(מעולם לא היו חרדים. הרב דוד סתיו, והרב ש.יוסף ויצן רבני התנועה)


בני פרינץ, מנכ"ל תנועת עזרא, אמר בשיחה לכיפה כי שינוי שמה של התנועה הוא סופו של תהליך ארוך מאוד בו גיבשה התנועה מחדש את חזונה ויעדיה. לדבריו הסיבה העיקרית לשינוי במועד הנוכחי היא שתהליכים היסטוריים מתרחשים באיטיות.


"הביטוי חרדי לאומי המלווה את התנועה מהקמתה נועד לפתור את ההתלבטות בין הקפדה לתורה ומצוות לבין חיבור לאומי וציוני. כבר הרבה מאוד שנים שהביטוי חרדי לאומי מציין תת קבוצה בתוך הציבור הדתי ומסמל הסגרה וכפיה" פרינץ טוען כי לציבור זה יש קונוטציה מסתגרת ומתבדלת של פחד ואיום שאיננה מתאימה לרוחה של התנועה הרוצה לחנך לאור שבתורה ולהקפדה על קיום מצוות, אך מתוך מקום אחר.

"יש היום שתי גישות, או שאתה מסתגר או שאתה פתוח. והמצב במציאות מורכב הרבה יותר" אמר פרינץ שסרב להתייחס לתחרות האפשרית עם תנועת אריאל.