שבת אחים

במפגש ייחודי ומרתק דיברו הרב יובל שרלו והרב שמואל אליהו על חרדלי"ם, דתלי"ם, ומה שביניהם

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 17/09/09 00:00 כח באלול התשסט

שבת אחים

בעקבות הסערה ולקראת ראש השנה הפגיש עלון "עולם קטן" את הרב יובל שרלו והרב שמואל אליהו לשיחה מעמיקה.

"אני לא מסתיר שיש לי ביקורת על הרב שרלו" הסביר הרב אליהו. "בכמה דברים אני חושב שהוא טועה, וחבל שכך, אבל אני בהחלט מקפיד לכנותו "הרב". אינני מבין האם העובדה שיהודי חולק על חברו היא דבר שלילי?"

שני הרבנים דנו בעיקר במחלוקת הגדולה ביותר בציבור הדתי לאומי השנה. זו שטבעה את המושגים - "החרדלניקים", וה"ניאו רפורמה". מושגים שנטבעו בעקבות נאומו המפורסם של הרב שפירא בו הוא כינה ארגונים מסוימים בציבור הדתי לאומי כניאו רפורמיסטים ויצא נגד פסיקות הלכה של הרב שרלו. בתגובה פתח אותו ציבור במתקפה נגד הציבור החרד"לי אותו מייצג הרב שפירא בדבריו.

את המתקפה על הציבור החרדל"י מתקשה הרב אליהו להסביר, "אולי יש מי שמפחד שנאבד את הגוון המיוחד של הציונות הדתית ונתבטל לכיוון החרדי", הוא מציע.


המשימה שלנו גדולה ומשמעותית הרבה יותר ממה שמפלג אותנו

(צילום: באדיבות עולם קטן)


חוסר יכולת הכלה

"הפחד ממי שנקרא חרדי-לאומי נובע מהתחושה כי החרדלני"ק לא מוכן להכיל עמדות ותפיסות אחרות" טוען בתגובה הרב שרלו. "עם עצם רצונו להחיל את האגנדה שלו אין בעיה, אבל הוא לא ייתן מקום לנורמאליות החיים של אחרים. אם הוא רוצה להקים את "אריאל" שיקים, אבל הוא גם לא ייתן מנוח ל"בני עקיבא" להתנהל כפי שהיא רוצה. אותו הדבר גם בהתנהלות המאבק על הארץ, חוסר יכולת הכלה. אחינו החרדים מוכיחים לנו פעם אחר פעם כשיש אגנדה חזקה אין יכולת לקבל את השונה".

"הבעיה ברפורמה היא מתן לגיטימציה. זו הסיבה שהביטוי של הרב שפירא תפס כל כך". הסביר הרב אליהו לכתב עולם קטן. "לא נעים לי להשתמש כלפי הרב שרלו ואחרים בביטוי שמקורו מחוץ למחנה, אבל אני חושב שחייבים לשמוע את הצעקה הזו. נפתח כאן ערוץ שמוביל אל מחוץ למחנה, חובה למצוא את הנקודה המחברת בתוכנו.נקודה של בידול צריכה להדליק אצלנו אור אדום. "יש בהלכה מושג של הוצאת תלמיד חכם מבית המדרש. כך עשו לרבי ירמיה כי הוא שבר את הקונצנזוס, וצריך להיזהר מכך.יש שאלות לגיטימיות ויש כאלו שלא".


גיליון חגיגי


רוב הציבור מחפש את הרוממות

נושא נוסף שעלה לדיון הוא הטענות הרבות המושמעות כלפי הרב שרלו הטוענות כי פסקי ההלכה שלו מקלים וכי הוא נוטה ל"בינוניות" הלכתית.

"רוב הציבור מחפש את הרוממות ולא את הלגיטימציה לבינוניות. אסור להנחיל לציבור שדר של רפיון ולתת לגיטמציה למה שמלכתחילה אינו על פי ההלכה". טוען הרב אליהו.

"הציבור לא מחכה ללגיטימציה מהרבנים. אני מציע לקרוא את פסקי ההלכה שלי בתחומי דיני ממונות, לשון הרע, הורדת קבצים ותחומים רבים אחרים. כשאני חושב שראוי להחמיר אני מחמיר. כשאני מחמיר על רווקה מבוגרת (לגבי הפריה חוץ גופית אותה התיר הרב שרלו וספג מתקפה מרבנים רבים) -אני מקל על כאבה. החפץ חיים נטל ידיים במעט מים כדי להקל על השואבת. האם רע להקל? לצד החשיבות לרומם את הציבור, צריך לבדוק האם זה יקרה על ידי הצבת חומרות, או שמא על ידי תחושה שההלכה מדברת אליו וקרובה אל תפיסת עולמו?"

גם הרב שרלו וגם הרב אליהו ניסו בסופה של השיחה למצוא את המחבר ולא את המפריד "על אף המחלוקות המאוד קשות אני חושב שיש מכנה משותף" אומר הרב שרלו "יחס חיובי למדינת ישראל, וחיבור בין קודש לחול בחיים האישיים- גם יצירה וגם תלמוד תורה".

והרב אליהו הוסיף "נצליח לחבר בין המפלגות שלנו רק כשנבין שהמשימה שלנו היא גדולה ומשמעותית הרבה יותר ממה שמפלג אותנו".

הראיון המלא, כאמור, יתפרסם בגיליון החג של עולם קטן.