מעשה בחניון ובשבת

ועדה מקומית של עיריית תל אביב החליטה לחייב את לב לבייב לפתוח בשבת את החניון הנמצא בבעלותו. לבייב ערער, וזכה

חדשות כיפה אלעד רותם 18/03/09 00:00 כב באדר התשסט

מעשה בחניון ובשבת
יחצ, צילום: יחצ

לב לבייב לא יחויב לפתוח בשבת חניון הנמצא בבעלותו בעיר תל אביב, כך החליטה היום ועדת הערר לתכנון ובניה בת"א. ראשיתו של הסיפור בהחלטת עיריית תל אביב לחייב את איש העסקים לב לבייב לפתוח בשבת את החניון שבבעלותו, השוכן ברחוב אחד העם.

חברת אפריקה ישראל קיבלה בעבר היתר מהעירייה לבנות 10 קומות משרדים מעל 17 הקומות המקוריות בבניין, אך בעקבות כך נוצר חוסר במקומות חניה. הפיתרונות שהוצעו היו הוספת מקומות חנייה בחניון סמוך השייך לעיריית תל אביב, או תשלום כופר חניה שיועבר לעירייה, ופתיחת מחצית מהחניון לשימוש הציבור, בערבים ובשבתות.


הועדה המקומית ביקשה לגרום לחברת אפריקה ישראל להקצות את מחצית מקומות החניה שבבנין לטובת הציבור בשעות הערב ובשבתות, אך החברה התנגדה בשל העובדה כי העומד בראשה שומר שבת. אחד מהבכירים בחברת אפריקה ישראל אף שלח מכתב לעירייה ובו ציין כי "לב לבייב, הבעלים של אפריקה ישראל, הינו יהודי חרדי ופתיחתו של החניון בשבתות עומדת בניגוד להשקפת עולמו ולמדיניותה של אפריקה ישראל שלא להפעיל את הנכסים המניבים שבבעלותה בשבתות ובמועדי ישראל".


היועצת המשפטית של הועדה המקומית התנגדה אף היא לפתיחת החניון, וטענה כי הועדה "אינה יכולה לחייב את היזם שהינו יהודי חרדי להפעיל את החניון בשבתות ובחגים", אך הועדה החליטה ברוב של 8 מול 1 כי החניון ייפתח לציבור בשבת, על ידי החברה העירונית שתקבל את המפתחות לפני כניסת השבת והחג ותחזיר אותו לאחר יציאת השבת והחג.


בעקבות ההחלטה אמר סגן ראש העיר תל אביב, ארנון גלעדי, כי "אנחנו רואים את נושא החניה באזור כדבר חשוב במעלה הראשונה. החלטה זו שהחניון יפתח בשבת מהווה פתח משמעותי לבעיות החניה של הציבור שמבלה בעיר ואנשי עסקים. אני שמח שנחישותה של הוועדה הביאה להחלטה זו".


בתגובה ערער לב לבייב לועדת הערר לתכנון ובניה, וזו קבעה כי הוועדה המקומית אכן חרגה מסמכותה בקביעותיה. ועדת הערר פסקה כי לא ניתן לדרוש מאפריקה ישראל להעמיד לרשות העירייה מקומות חניה נוספים, ומתחה ביקורת על ההתעלמות מדבריה של היועצת המשפטית. ו עו"ד ראש הוועדה, עו"ד מיכה גדרון, ציין כי למרות שאין חובה על הועדה לקבל את דברי היועצת, חלה עליה חובת הנמקה מוגברת לאי-קבלתה.