מעלעל

השבוע מספר המעלעל על דרמה המתחוללת בבית הכנסת הקבוע של המעלעל, וגם חושף איזה עלון יתנצל בשבוע הבא על מודעה שפרסם.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 18/02/08 00:00 יב באדר א'

כמו הפצה, רק להיפך

לא אדם אחד ולא שניים כבר שאלו אותי בעבר מדוע, כמעלעל, אני לא מבקש שהעלונים ישלחו אלי ישירות הביתה, דבר שיחסוך ממני את הצורך לחפש אחריהם.

השאלה הזו התעצמה לאחרונה, מאחר ובאחד מבתי הכנסת בו אני מעביר לא מעט שבתות, החליטו להוציא את העלונים אל מחוץ לכותלי הבניין, ואשר על כן נשלחו מתקני העלונים אחר כבוד החוצה. הבעיה החמירה מאחר והילד שאחראי על חלוקת העלונים, עושה את זה בזמן הדרשה של הרב - בין קבלת שבת לערבית, כך שעד שאני מגיע לאזור, בדרך כלל המבחר כבר מצומצם למדי.

למרות זאת, אני עדיין דבק בגישה המיושנת שקבלת העלונים בדואר, כמו גם קריאתם באינטרנט (דבר שאפשרי כיום לגבי רוב העלונים), פוגעת בחווית הקריאה בעלונים. לכך צריך להוסיף את חוסר הרצון להרגיש מחויב למישהו מכיוון שהוא טורח להביא לי את העלון עד הבית.

מה שכן, מי שיהיה מוכן לבוא לקחת ממני את העלונים לאחר השימוש בהם, מובטח לו יחס מיוחד. לפחות מצד אשתי שתשמח שמישהו כבר יפנה את הררי הניירת.

נעים להכיר

בין ניירות הכרומו שנשארו במתקנים, גיליתי שני דפים לא מוכרים. הראשון הוא "פאר השבת", עלון "בהכוונתו ובהדרכתו של הרב משה פינטו שליט"א, ראש ישיבת פאר משה פ"ת ורב השכונות באזור".

אני קצת התקשיתי להבין את הכיתוב "שנת תשס"ח - גליון ראשון" שהיה מתחת לשם העלון. האם זה אומר שמדובר בגיליון שנתי?

עלון אחר שהעלה מספר רב יותר של שאלות הוא "עטרת ירושלים", עלון שלא ברור מי עומד מאחוריו, אבל יש בו מנטרה אחת מרכזית - קריאה למפלגת ש"ס לצאת מהממשלה, בעקבות כוונתו של אולמרט לנהל שיחות עם הפלשתינים גם על ירושלים.

מעבר לשאלה מי המו"ל, עולה שאלה חזקה יותר - למה לחלק את העלון, שכנראה מיועד למצביעי ש"ס, דווקא בבית כנסת של ייקים?

כמו לחמניות חמות

ומקרה נוסף של חוסר התאמה שייך לפרסומת הבאה שהופיעה במספר עלונים, לכבוד הוצאה מחודשת של "על החמלה וההשגחה", ספרו של שמואל דוד לוצאטו, וזו לשון הפרסומת:

"עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה" האמנם? דווקא בדורנו - דור שבו שבנו להיות אדונים לעצמנו, שבנו לאחוז בנשק והגלות מתרחקת מאיתנו - טוב שנשנן מפעם לפעם את דבריו של שד"ל על החמלה.

יונתן בשיא (ההדגשה במקור - ג.ד), מצאצאי יהדות איטליה ערך מחדש את הספר והביאו לדפוס.

עד כאן הפרסומת. אני מתאר לעצמי בזה עומד להיות להיט היסטרי (בהוצאת ידיעות אחרונות, אם תהיתם), הספר ששום קראווילה לא שלימה בלעדיו, ולמען האמת - גם איתו. אמנם העריכה המחודשת בוודאי טובה יותר מהתנהלותה של מנהלת סל"ע, אבל זה בעיקר בגלל שיותר גרוע לא יכול להיות. אז רוצו לחנויות לפני שהספר יאזל.

ועוד הערה - כש"שבתון", העלון שבתקופת הבחירות הכיל מודעות של קדימה, מפרסם משהו כזה, זה לא מפתיע. לגבי "השבת" של צהר, אפשר עוד לומר שמדובר בארגון שדוגל בסוג של פתיחות, אבל פרסומת כזו ב"באהבה ובאמונה"? זה כבר מפתיע. מה הרב אבינר יגיד על זה שמישהו מעז לשים סימן שאלה אחרי משפט קדוש כמו "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה"?

אני מהמר שבשבוע הבא תפורסם התנצלות.

לא עושים פסח?

אחרי שבשבוע שעבר עלעלנו בין שלל הפרסומות לכבוד הפסח ("פסח ברומניה - בואו לשפוך חמתכם על הגויים"), אז מסתבר שיש מי שלא גוזר את הקופון הנדיב שאליהו הנביא (בדמות חברות התיירות) מעניק לכבוד חג החירות.

כך למשל ב"קוממיות" יש פרסומת אחת בלבד למלון לכבוד הפסח, וב"בראש יהודי" אין אפילו אחת כזו. ולא, לא חסרים מלונות בארץ (כן, אני יודע שהם לא מפרסמים על חו"ל) שיעשו לכם סדר לכבוד הפסח.

מצד שני, ב"קוממיות" יש פרסומת לכבוד פורים, שם מוצעת "לראשונה מגילת אסתר עם פירוש בהומור", וביתר פירוט: "פירושים בהומור תורני שליקטו מכתבי יד עתיקים הרואים אור לראשונה".

הומור תורני? מכתבי יד עתיקים? ב-25 ש"ח בלבד כולל משלוח? יאללה, תשלחו.

מעלעל זוטא מטקבק

אחרי ש"כן, זה אני" כל כך החמיא לי ("המדור היחיד שלוקח את הטוקבקיסטים ברצינות" כלשונו), אני לא יכול שלא להתייחס לשלל המגיבים.

אז ל"תמר" "אמונה" וכל מי שעוד תשאל - "ארגמן" נעלם מאז פרשת "חיי שרה" (כמדומני), תוך הבטחה להופיע פעם בחודש, הבטחה שהתמוססה. אני עוד מנסה לאתר את עקבותיו. מה שכן, יש בי תחושה שיש מי שמנסה להחיות את העלון, גם בעקבות דברים ששמעתי, וגם כי שבוע אחרי שבוע תגובות ששואלות איפה העלון זה קצת חשוד.

ואליך "זה אני" היקר - הוספה של כותבות זה צעד מתבקש לענ"ד, כמו גם קצת גיוון בעלונים (חסדיות רח"ל). לגבי מדורי הילדים, אז אני מכיר מישהו שבעבר היה עוקב בדבקות אחרי הסיפורים של הרב אבינר ב"באהבה ובאמונה", והוא לא היה היחיד. דעתי על מדור ה"חידקל" של "שבת בשבתו" מוכרת וידועה (מאוד אוהב), ולמרות שאני כמעט ולא מסתכל על העלון של (הרב?) ניר בן ארצי, יש לי קרוב משפחה שהילד שלו מאוהב במדור הילדים שם.

לא בדקתי את כל מדורי הילדים, אבל זו דרך מעולה לגרום לאנשים לקחת עלונים הביתה (ההורה מביא לילד או שהילד לוקח בעצמו), מה שמגדיל את כמות זמן החשיפה לפרסומות, מה שמגדיל את היעילות שלהן וכו וכו.

"קניבל דוס" - לפי האתר של פאפאגיו אתה אכן צודק, הסניף החדש בירושלים הוא בכשרות רגילה רבנות י-ם והמוצרים מהדרין. אני רק ציטטתי את רפי מהמודעות של בנ"ע.

"יודי" ו"דורון" - את חטאיכם אני מזכיר היום. לא מצאתי את עלון "בראש יהודי" שלגביו שאלתי, אבל מצד שני, הטלתי את המשימה על הקוראים ולא קיבלתי שום סיוע. בושה לכם.

ולגבי שאלתו של דורון על "באהבה ובאמונה" - לא ראיתי את הקטע עליו דיברת. אני עדיין מנסה ללמוד להתגבר על העמוד האחורי של הרב אבינר (מי שיסביר לי את "מידע סודי מהשב"כ" יקבל צל"ש).

ולסיום - המדור מצטרף לברכות שפורסמו ב"עולם קטן" לחבר מערכת העלון, נרי לוי ואשתו הטריה עופרה, שחתונתם הייתה הסיבה לגערה שכתבתי כאן בשבוע שעבר (היה לינק לשם מקודם).

אז אתם יודעים איפה לטקבק, גם המייל שלי גלוי וידוע, ועד שיוקם ארכיון ראוי לשמו לקטעי ה"מעלעל", כאן תוכלו למצוא את הדבר הכי קרוב.