מעלעל

השבוע המדור מתמקד בעלונים הותיקים וגם נהנה מהם, מביא כח עזר נגד שו"ת הSMS, ומחלק ציונים לפרסומות חדשות

חדשות כיפה גדעון דוקוב 05/02/08 00:00 כט בשבט התשסח

מבט לשבתון

אחד העלונים שבדרך לא מקבל יותר מדי תשומת לב ב"מעלעל" הוא "שבתון". כמובן שיש פה גם צד של העדפה אישית, אבל נדמה לי שרבים יסכימו לכך שהוא קצת פחות מעניין, כשלא פעם שמעתי את הטענה ש"זה עלון שעושים אותו רק בשביל הכסף".

למרות זאת, עם הצלחות קשה להתווכח, ו"שבתון" נהנה מיציבות ברורה של 16 עמודים מהודקים מדי שבת, כמות פרסומות יפה, וכותבים קבועים, כשבינהם נמנה גם הרב שרלו שלפחות אותי קצת מאכזב במאמריו היבשים משהו.

אלא, שבשבת האחרונה עלה פתאום העלון ל-20 עמודים, ובמקום שנוצר זכינו, אחרי הרבה מאוד זמןף לקרוא קצת מפרי עטו של עורך העלון - מוטי זפט. זפט העלה את התסכול שלו, שנבע מסיפור על אלמנתו של חבר שלו שלא זכתה לסיוע מהקהילה בה היא חיה. לדבריו, הדברים קשורים לאמירות של מספר רבנים שמרחיקים את העזרה לאלמנות הקהילה, זאת מחשש שהדבר יוביל ליצירת קשרים הדוקים מדי בינם לבין גברים נשואים.

אפשר לחלוק עליו ואפשר להסכים איתו, אבל היה נחמד סוף-סוף למצוא בשבתון משהו יותר נעים, נחמד וקליל לקריאה.

ואלה המשפטים

לא רק שבתון עלו ל-20 עמודים. גם עלון "השבת" של צהר צמח למספר זהה. כמו כן, בהחלטה חכמה שופר העיצוב הגרפי של העלון, והשילוב הקצת קשה לעין של צהוב-שחור הוחלף בכחול-ירוק, צעד שלמען האמת התרחש כבר בשבוע שעבר. את המקום שנוצר בחרו בצהר למלא בשלושה (!) מאמרים שונים העוסקים בנושא בתי הדין לענייני ממונות, נושא שהולך ותופס יותר ויותר מקום בכל העלונים השונים - כשבשבת האחרונה ראיתי את הדברים ב"עולם קטן", "בראש יהודי" וגם "יש"ע שלנו".

כמי שכתב על הנושא כתבה שלימה ב"נקודה", אני מתקשה לתמצת את החשיבות של הדבר למספר קטן של מילים. מה שברור הוא, שאם על היחס למערכת המשפט הישראלית במקרה כמו זה שהתרחש לאחרונה לאותן נערות צעירות ישנה מחלוקת בציבור, הרי שאין מי שחולק על כך שבדיני נזיקין הכתובת האמיתית ליהודי מאמין הינה בתי הדין הללו.

גם אם אין לכם שום תביעה משפטית ברקע, כדאי לכם לקפוץ לבקר באתר של רשת בתי הדין של "גזית" ואו של "ארץ חמדה" ואו באתר "דין תורה" (כולם עובדים בשת"פ יפה), כדי לגלות שקיימים גם חוזי מכירההשכרה של דירה על פי ההלכה, חוזים שנערכו ע"י תלמידי חכמים ועברו בידקה מדוקדקת ע"י עו"ד מומחים, כך שהם תקפים לעילא ולעילא מכל הבחינות.

מעלעל אורח

קבלו את הדברים שהופיעו בכתובת המייל של ה"מעלעל" ונשלחו ע"י טוביה קנון (שמסתבר שלמדנו יחד בכיתה א וקצת מב. מה שנה וחצי איתי עושות לאנשים...):


ש(ט)ו"ת SMS

די, הגיעה העת למחות. אני בטוח שהכוונה היתה טובה אבל התוצאות לדעתי קשות, ואולי אף עוברות לתחום דיני נפשות. כולכם מכירים ודאי את הטרנד החדש - שולחים SMS עם שאלה הלכתית או רעיונית לרב ומקבלים תשובה תוך יום-יומיים. שאלות נבחרות "זוכות" להתפרסם בעלוני השבת של "מעייני הישועה" ו/או "עולם קטן".

אז מה הבעיה, אתם שואלים? הבעיה נעוצה בדיוק ביתרון של ה:SMS האנונימיות, וזאת משני היבטים. ברמה ההלכתית - תשובות הלכתיות רבות תלויות רבות בהבנה של הסיטואציה ושל האנשים. אם מדובר בבחור ישיבה שמחפש להקפיד על עצמו - אזי ודאי שהרב יגיד לו שראוי להחמיר בנושא. אך אם מדובר בבחור שעכשיו תוהה לגבי מקומו האישי בחיים הדתיים, וגם ככה לא מקפיד על כל דבר - לא בטוח שהרב יבחר להחמיר לו בנושא זה.

ברמה הרעיונית - פתרון האינסטנט האנונימי של "הנה אני יכול לשאול רב על נושאים רגישים בלי להתבייש" אמנם נראה לנו מבורך, אבל הוא יוצר נתק בין השאלה, שהיא רק התירוץ במקרה זה, לבין השיחה שמוכרחה לבוא אחר כך. כך למשל, כשאשה שולחת שאלה לגבי דברים שבינה ובין בעלה, עצם שאילת השאלה זועקת שהזוג צריך הדרכה לשלום בית ולא פתרון אינסטנט מנותק מהמציאות - מציאות שאותה הרב הנשאל אינו מכיר.

אני חושב שראוי שנגדע את הפתרון אינסטנט הזה בעודו באיבו. מדהים איך אנחנו מוחים כנגד "תרבות האינסטנט" החילונית אבל יוצרים אחת משל עצמנו, לא פחות מסוכנת. נכון, יש מקרים שפשוט מדובר בשאלה תמימה שהשואל צריך תשובה הלכתית פשוטה של כן או לא. כל עוד לא ניתן לברור את המקרים ולהבין מה עומד מאחורי כל שאלה נראה לי שכל תשובה שמסמסים מסוכנת לא פחות.

וכבר אמרו חז"ל "חכמים היזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות" (אבות א/יא) קל וחומר בסימוסיכם...


מטקבק

ואם אתם צריכים עוד שכנוע לגבי הדברים הנכוחים מהקטע הקודם, אז תחת הכותרת "אנקדוטה בקשר לשו"ת סמס", טיקבק בשבוע שעבר "מפלבל" (מקלקל, מבלבל, מגלגל, מצלצל, ממנגל. וזה רק קצה הקחרון) את הדברים הבאים: "לא יודע אם ראית, אבל אחד העלונים שמפרסם שו"ת סמס (לא עולם קטן... השני), התפרסמה השאלה: "מהי משמעות החיים? אנא הפנה אותי למקורות" (התשובה, למי שמעוניין, היתה "מסילת ישרים פרק א'". קצת בזבוז, כשהיה אפשר לומר "42" ולגמור עם זה).

אני אישית חושב שזה היה מעין מבחן שמישהו ערך חצי בצחוק למוסד המשונה הזה של שו"ת הסמס, מבחן שבו העלון נכשל כשלון מהדהד".

המעלעל שואל

* תבוא הברכה למי שיהיה מוכן להסביר לי מה בדיוק עבר בראש של אנשי העלון "ארץ ישראל שלנו" כשהם הכינו את האילוסטרציה של התקפת המסוקים על בנייני עזריאלי. מה קרה, מטוס מתנגש (סטייל אסון התאומים) לא מתאים לכם?

מצד שני, ח"ח על המודעה ל-3 שנים לפטירתו של אדיר זיק.

* אם מישהו יוכל להסביר לי מה הדברים שפורסמו בשבוע שעבר ב"בראש יהודי" שאליהם מכוונת מודעת ההברה מהשבוע הנוכחי (בעמוד 3) של "ועדיין הוא מרקד בינינו", זה יהיה מאוד נחמד. על הדרך תהפכו שני דפים לעמוד 7 ותסבירו לי מה הוביל למודעה הלבנה הקטנה שעוסקת אף היא בהבהרות על מה שכנראה קשור איכשהו להתקפה (לכאורה) על רבנים.

אחרי שהבית שלי הפך לארכיון עלונים, החלטתי להקפיד ולהיפטר מכמויות הניירת, ודווקא עכשיו אני פתאום צריך משהו מהשבוע שעבר. כמה מפתיע.

* יכול להיות שהטרנד של "ירוק" בציבור הדתי לאומי קיבל עלון משלו? כל היודע דבר בנושא יותר ממוזמן לעדכן.

ושלוש הערות לסיום

* לטוקבקיסט אליה - אני מצטער, אבל עוד לא הגיע לידי העלון "פלפול". בכל מקרה, תודה שהזכרת לי.

* תודה רבה לכל מאחלי המזל טוב. אגב, אם אני חשבתי שמאחר ויש לי בן ובת קיימתי במלואה את מצות "פרו ורבו", הרי שבאחד העלונים (לא מוצא אותו כרגע לצערי) ראיתי שמדרבנן יש מצווה בעוד בן ועוד בת...

* ונסיים בהצטרפות לאיחולי המזל טוב של "יש"ע שלנו" לישי הולנדר שהתארס במזל טוב עם אפרת שוורץ.