מעלעל לפרשת בלק

הסכר נפרץ - בהיעדר מעלעלת נאלץ המדור להגן על כבודן של בנות ישראל הכשרות ורצונן להרוות את צימאונן בים התלמוד.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 02/07/07 00:00 טז בתמוז התשסז

בשם השוויון

אמנם כתבתי שכמעלעל אני מתקשה לכתוב על עלוני הנשים, ובעיקר על "ארגמן". למרות זאת, מכיוון ששום מעלעלת לא הופיעה, ובעקבות כך שאם אינני טועה בארגמן נתנו לראשונה במה גם לכותב זכר - יוני לביא המוכר מ"חברים מקשיבים" (מדור ההלכה של הרב אריאל לא נחשב לנתינת במה), אני ארשה לעצמי לשנות ממנהגי.

ההתחלה של יוני דווקא היתה טובה. הדילמה אותה הוא העלה הינה חזקה ואמיתית - מדוע לימוד הגמרא זוכה לפריחה דווקא אצל בנות המגזר, כשמהעבר השני כל ר"מ מתחיל יכול לספר עד כמה קשה לו להעביר את אהבת הגמרא לתלמידיו.

הבעיה מתחילה בתשובה - באופן אותו ניתן לכנות "גברי טיפוסי" (כנראה כחלק מהמאמץ של ארגמן להוכיח שהם לא פמיניסטיות), יוני טוען שמוקד השאלה לא צריך להיות מדוע הבנים אינם מתחברים לגמרא - זה הרי טבעי ומובן לו, הבעיה האמיתית היא שאצל הבנות המצב טוב! משם בעצם מתחילה הקושיה - אם גם הבנות לא היו אוהבות את הגמרא הכל היה בא על מקומו בשלום!

את דבריו במדור לצעירות, מסיים יוני בפסקה הבאה:

"אבל בואו לא נתבלבל ונשכח את השאלה המרכזית - האם בסופו של דבר הלמדניות הללו יוצאות אחרי כל הסוגיות והפלפולים עם יותר יראת שמים והקפדה במצוות או (ומשום מה זה הרושם שאני לפעמים מקבל) אצל רבות מהן דווקא להפך? וגם אם התשובה לשאלה הזו חיובית - אם את אותן השעות שנערה משקיעה בפלפולי סוגיות מיגו, חזקה ושור שנגח את הפרה, היא הייתה משקיעה בתנ"ך (ברש"י על פרשת שבוע היא כבר שולטת?), הלכה (בהלכות בורר בשבת כבר אין טעויות?) ואמונה (מתי יצא בפעם האחרונה לעבור ברצינות על מסילת ישרים עד הסוף?), האם היא לא הייתה בונה את עצמה להיות אמא, רעיה ואישה יהודיה החיה נכון בעולם המודרני, טוב יותר?!".

מכיוון שהשוויון הוא נר לרגלי (כשנוח לי), אני רוצה להעלות שאלה דומה על לימוד הגמרא לבנים (בהשראת תופעת בוגרי הישיבות הידועה):

"אבל בואו לא נתבלבל ונשכח את השאלה המרכזית - האם בסופו של דבר הלמדנים הללו יוצאים אחרי כל הסוגיות והפלפולים עם יותר יראת שמים והקפדה במצוות או (ומשום מה זה הרושם שאני לפעמים מקבל) אצל רבים מהם דווקא להפך? וגם אם התשובה לשאלה הזו חיובית - אם את אותן השעות שבחור משקיע בפלפולי סוגיות מיגו, חזקה ושור שנגח את הפרה, הוא היה משקיע בתנ"ך (ברש"י על פרשת שבוע הוא כבר שולט?), הלכה (בהלכות בורר בשבת כבר אין טעויות?) ואמונה (מתי יצא בפעם האחרונה לעבור ברצינות על מסילת ישרים עד הסוף?), האם הוא לא הייתה בונה את עצמו להיות אב, בן זוג ויהודי החי נכון בעולם המודרני, טוב יותר?!".

מעניין שאת הקטע השני יוני לא חשב לכתוב, ובכלל כשבחור הולך ללמוד גמרא אף אחד לא שואל אותו "מי, מה ולמה?" ולעומת זאת בחורה שחושבת על לימוד גמרא צריכה להביא איזו "תעודת יושר".

הנושא של לימוד גמרא לנשים כבר מזמן הפך מדיון רעיוני לעובדה קיימת, אבל בזמן האחרון הוא משום מה עולה שוב לכותרות בכמה מקומות, אלא שאם היה מי שחשב שהסיבה לדיון המחודש הם טיעונים שהתווספו, צר לי לבשר לו שהוא טועה...

ונחזור לפרסומות

כבר תקופה ארוכה שניתן לראות בכל עלוני השבת עשרות פרסומות לתפילין בית אל. אחרי "תמיכת גדולי הרבנים" שעוד היתה סבירה, ושאלת "האם תקנה תפילין חדשות במקום בו פסלו את הישנות" שכבר היתה קצת יותר בוטה, הגיעה ההערה על "דרושים סופרים עם קבלות(תרתי משמע)" שניסתה לרמוז דרך הצורך בסופרים גם על כך שלמוצרים שלהם יש הרבה ביקוש, וגם שלחה קריצה לעבר כל אותם סופרי סת"ם שעובדים "שחור".


ועכשיו הגיע הקטע החדש - "ייבוש אישי למשך שלוש שנים". מה זה ייבוש (אל תענו, אני יודע)? למה הוא צריך להיות אישי? ולמה שלוש שנים אם באתר של תפילין בית אל מדברים על "תקופה של חודשים"? להזמין תפילין כשהילד בן עשר? מה השלב הבא - לרשום אותו לאתר שידוכים כמתנת בר מצווה?

לא יודע מה איתכם, אבל אותי תפילין בית אל בהחלט כבר ייבשו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן