הרב שילת: לשנות את לימוד הגמרא בישיבות

בעקבות ה"אי נחת" מלימוד הגמרא בישיבות ההסדר והגבוהות קורא הרב יצחק שילת לשנות את שיטת הלימוד הנהוגה כיום, ומציע ללמוד ב"דרך הלימוד של מעתיקי השמועה, חכמי הסנהדרין". בכתב עת החדש לישיבות ההסדר 'אסיף' טען הרב: "הגיע הזמן להתעלות".

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/10/13 12:11 כז בחשון התשעד

הרב שילת: לשנות את לימוד הגמרא בישיבות

"בשנים האחרונות מרבים לדבר על משבר לימוד הגמרא בישיבות, לא רק בישיבות התיכוניות אלא גם בישיבות ההסדר ובישיבות הגבוהות. לא רק בישיבות הציוניות אלא גם בישיבות החרדיות" כך טוען הרב יצחק שילת בכתב העת החדש המשותף לישיבות ההסדר והגבוהות בציונות הדתית בהוצאת איגוד ישיבות ההסדר.

"גם אם הטענות בדבר 'משבר' מוגזמות- שהרי עיננו הרואות כי ברוב הישיבות בתי המדרש מלאים ושוקקים ולימוד הראשונים והאחרונים חי ותוסס - מכל מקום הכל יודעים שיש בעולם הישיבות גם תופעות של אי נחת" כותב הרב שילת ומוסיף, "רבים מבני הישיבות, ודווקא ברמה המתקדמת, מרגישים שהם דורכים במקום. שאין להם מה לחדש ולצפות, שהכל כבר נאמר, שהז'אנר של הלימוד הישיבתי מיצה את עצמו. לעת כזאת עלינו להיזכר בדברי הנביא 'האני אשביר ולא אוליד יאמר ה'?'. אם כן יש משבר - תבוא אחריו לידה. משהו חדש מתחיל".

המשהו החדש אותו קורא הרב שילת להתחיל היא שיטת לימוד גמרא חדשה העשויה לדבריו, לגאול את הישיבות מן המשבר. בשנים האחרונות קמו הצעות שונות לשינוי לימוד הגמרא בישיבות כמו שילוב לימוד הלכה ואגדה, שילוב למדנות ישיבתית עם מחקר אקדמאי, ולימוד גמרא מתוך עולם הרגש. הרב שילת מציע הצעה נוספת: "לחידוש ימים כקדם. לעלייה איטית ודרגאית אל דרך הלימוד של מעתיקי השמועה, הסנהדרין, מוסרי התורה שבעל פה ומחדשי הליכותיה" כך כתב.

הרב שילת מתמודד עם טענת "ירידת הדורות" וטוען כי "כשמגיעים לתחתית, כשנשארנו יתמי דיתמי- הגיע הזמן לעלות" ומוסיף כי בדומה לתחיית הארץ והשיבה לריבונות ישראלית כך גם הגיע הזמן לתחיית לימוד התורה.

בשיטת הלימוד החדשה מציע הרב שילת להתחקות אחר מקורות עמדותיהם של חכמי התלמוד ולעשות שימוש בדרך לימודם, "העובדה שעם ירידת הדורות פחת העיסוק בדרכי המדרש, והתרחקנו מידיעת מקורי ההלכות, אינה צריכה להרפות את ידנו" טען. זיהוי מקורות ההלכה יתמקדו בהבנה האם ההלכה הנלמדת הינה מדאורייתא או מדרבנן תוך מתן תשומת לב לא רק למה שאמר החכם, אלא לשאלה מהיכן הוא יודע את מה שהוא יודע ומדוע נקט בעמדה זו. בין השאר קורא הרב לחזור אל לימוד המדרש ולימוד תורה במידות שהתורה נדרשה בהן.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il