הושלמה העבודה על המהדורה המבוארת של ´משנה תורה´

בשנים האחרונות עובדים מתנדבים על יצירת מהדורה מבוארת של יצירת הרמב"ם. לאחרונה השלימו ב´מפעל משנה תורה´ את העבודה על הספר האחרון, ה-14 במספר "החזרנו את הספרים לנחלת הכלל"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/03/14 18:09 ג באדר ב'

הושלמה העבודה על המהדורה המבוארת של ´משנה תורה´

אחרי שנים של עבודה סיימו מתנדבי 'מפעל משנה תורה' את העבודה על המהדורה המבוארת של ספריו הידועים של הרמב"ם 'משנה תורה' המכונים גם 'היד החזקה' על שם ארבעה עשר הספרים הכלולים בו.

עורכו הראשי של המפעל ויוזם 'מפעל משנה תורה' הוא הרב יוחאי מקבילי, שביום יום מתפרנס מעבודה בהיי-טק ובעל תואר שני בהנדסת חשמל. "הפרויקט הוא ביסודו מפעל מתנדבים", הוא מספר ל'כיפה' ומסביר כי העבודה נעשתה בשיתוף פעולה עם ארגונים שונים וכן אנשים פרטיים. בנוסף לקחו חלק בפרויקט ישיבות כגון ישיבת אור וישועה, ישיבת תורת החיים וישיבת מעלה אדומים וכן חוקרים כדוגמת יחיאל קארה מהאקדמיה ללשון העברית, פרופ' זהר עמר מאוניברסיטת בר אילן ועוד.

"משנה תורה הוא מאוצרות המופת של העם היהודי, מפעל אדירים המסכם בבהירות את ההלכה היהודית עד לימיו", מסבירים יוזמי הפרויקט. "בהלכות קצובות הכתובות בחרט אומן, בכפיפה אחת סדורה וממוינת, מתאר הרמב"ם את: יסודות האדם והאנושות ומגמותיהם הנשגבות, ההלכה היהודית במעשה ובהגות, התורה והחכמה, המדע והכרת האל, ענייני הכלל והפרט, מוסדות האומה ואחריות היחיד. זהו חיבור שחזונו הוא לתת יכולת לאדם מישראל בזמן סביר להקיף את תמצית התורה שבעל פה מראשה ועד סופה, לעמוד על כבודה, על יופייה ועל נשגבותה של מורשת היהדות: 'שידעם הכל, קטן וגדול, איש ואשה, בעל לב רחב ובעל לב קצר'".

עם זאת, הם ממשיכים, בעוד שספרו של הרמב"ם הפך למעין רב מכר וחוקרים ורבנים למדו אותו, התחקו אחר מקורותיו ותיאמו בינו לבין התלמוד, העיון בספר הפך את היצירה לנחלתם של תלמידי חכמים בלבד. בנוסף, עבר החיבור שיבושים ושינויים שונים. 'מפעל משנה תורה', מוסיפים היוצרים ומסבירים "השיב את הספר בדיוק לפי כוונתו של הרמב"ם לקהל הרחב".

הספרים משמשים היום אלפי לומדים, במסגרת לימוד יומי של הרמב"ם בחמ"ד ובוגרים שונים. "היכולת להציג את תמצית כל התורה שבעל פה ולבאר אותה בצורה תמציתית, הוא דבר מעורר השראה; הדיוק הנחוץ, הפשטות שבה מוצגת תורת ישראל השלמה, הנגישות לכל דבר (עם המפתחות), הבהירות, ההכרעה, צביונו של הרמב"ם כדמות מאחדת שכל זרמי היהדות מכירים בגדולתו הם כלים חשובים בעיצוב הזהות היהודית. זהו מפעל חשוב, לאומי, יסודי וקלאסי שיש בכוחו לנגוע בכל אחד", אומרים במפעל משנה תורה.