הציור של הדר גולדין ז"ל נחשף באזכרה

הרב איתמר חייקין, מחנכו של הדר ומנהל התיכון בו למד באזכרה: "אותו ילד המצויר בתמונה הוא הדר עצמו והאדוות הטובות אותן יצר בקצה אצבעותיו ממשיכות ומתרחבות בעולם"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 10/08/16 12:55 ו באב התשעו

הציור של הדר גולדין ז"ל נחשף באזכרה
באדיבות המשפחה, צילום: באדיבות המשפחה

אתמול התקיימה אזכרתו של סגן הדר גולדין בבית העלמין בכפר סבא במלואת שנתיים לנפילתו במבצע צוק איתן. הרב איתמר חייקין, שהיה מחנך של הדר בתיכון ומנה"ל בית הספר המדעי אמי"ת כפר בתיה ברעננה חשף ציור שצייר הדר וסיפר כי הציור היה הדרך המיוחדת של הדר לבטא את תחושותיו.

הרב חייקין סיפר כי במסע המשותף לפולין עבר יומן בין כל התלמידים בו כל אחד שיתף מתחושותיו. רק הוא והדר בחרו לצייר במקום לכתוב "הדר וגם אני מעדיפים לצייר במקום לכתוב מילים. אנו מדברים בינינו בשפה חזותית. שיח זה ליווה את שנינו במהלך המסע כולו. כשהיומן עבר אצלנו הבענו ושוחחנו זה עם זה בשפת הציור. ולכן ברשותכם, אבקש להתמקד, ממש כמו אז בציור, ציור של הדר".

הרב חייקין התייחס לציור שהופיע על גבי הזמנה לתערוכת ציורים של הדר, בו נראה ילד רוכן בתוך שלולית. "רגלי הילד יחפות והוא נראה מלא סקרנות ומצוי כולו בתוך המשחק. הילד רוכן אל השלולית ונוגע בקצות אצבעותיו במים ומגעו ומגע רגליו עושים אדוות במים. צבעי המים בגווני כחול-ירוק והם מקיפים את הילד מכל צדדיו" אמר הרב חייקין. "אותו ילד המצויר בתמונה, כך בעיני לפחות, הוא הדר עצמו והאדוות הטובות אותן יצר בקצה אצבעותיו ממשיכות ומתרחבות בעולם".

(צילום: ציורו של הדר גולדין ז"ל)

"רגליו היחפות של הילד הטובלות במימי השלולית הן ביטוי למגע בלתי אמצעי עם העולם בלי מחיצות וחציצות. הילד המרכין את עצמו על מנת לגעת במים הוא ביטוי לכך, שרק המרכין עצמו בענוות אמת בסקרנות יכול לגעת בלב הדברים. מי השלולית המקיפים את הילד מכל צדדיו ובעדם נשקפים שמי התכלת הם ביטוי לאותם רגעים נדירים בחיים, שדווקא ילדים זוכים בהם יותר, רגעי אחדות עם היקום כולו, רגעים בהם מתבטל ומתמוסס המרחק בין האדם לטבע, בין המים לשמיים. מגע הילד עושה אדוות ועשוי לבטא רובד נוסף. בעיני הנצח, מהם באמת חייו הקצרים של בן אנוש כאן בעולם? הם אינם יותר מהרף עין. 'כִּי גָז חִישׁ, וַנָּעֻפָה'. כמגע בפני המים העושה רושם קל ואיננו. ובכל זאת, נבדל הוא אדם מאדם בטיב מגעו, ובהיקף המעגלים אותן עשו אדוותיו במהלך חייו.

"הדר נוגע והמגע שלו ממשיך ועושה עיגולים המרעידים את הלבבות כאן על פני האדמה. עיגול של תרומה לכלל. לחיות ערכים. 'לבחור לשחק את המשחק הגדול ולא הקטן של החיים', כמו שאמר. עיגול של אהבת הארץ ונופיה. גם אם ישנם קלקולים הדורשים תיקון, לא לתת להם לקלקל את האהבה. לטייל בארץ, להתחבר לנופיה באופן אינטימי ולא רק לנופי הדיוטי-פרי בנתב"ג. עיגול של אהבת אדם, משפחה ועם. מגע ישיר פשוט ואוהב. מגע כן, חף מפוזות ומניפולציות. הבנה שהשפה היא הכלי המקשר בין לבבות ולכן יש להקפיד כל כך על איך מדברים, על נקיות הלשון. עיגול של חיים, של שמחה ויצירה. לבחור להביט על החיים באופן אופטימי, להביא אור לעולם ולא חושך. 'נא להיכנס עם חיוך', כתב הדר על השלט שתלה בכניסה לחדרו, ופיזר את אותו חיוך קורן לאורך נתיב חייו. עיגול של תורה המחוברת לחיים באופן טבעי ובריא. תורה שמחה, מלאת אמונה ואמון. חיים המגלים את התורה - את האות המיוחדת לו בתורה. עיגול של יצירה ויצירתיות, של אמנות שאינה סותרת אמונה, אלא להיפך, היא דרך מבע נוספת ועמוקה. אומנות שהמגזר הדתי עודנו דל בה, ומשיכת המכחול ביד האומן של הדר, כמוה כקריאת כיוון".

"הדר הספיק בחייו הקצרים ליצור כל כך הרבה אדוות, ואותן אדוות נגעו במעגל רחב עד מאוד של אנשים. והם תמהים בינם לבין עצמם - מה היה כאן? למה דמותו נגעה בי כך? למה דווקא מגעו צרב בי את אותו תום וטוהר?" אמר הרב חייקין.

"דרכו של עולם לשכוח, דרכו להתעלם עם חלוף הזמן וכאן תפקידנו שלנו. דיברו לפני ועוד ידברו אחרי על אותה חובה קדושה להשיב את הדר ואורון ולהביאם לקבר ישראל. אני מבקש להתמקד בחובה נוספת, קדושה לא פחות בעיני - להמשיך לחיות את אותם חיים שנפסקו באופן כל כך חד וכואב". הדגיש הרב חייקין. "אם אותן אדוות ממשיכות לגעת ולהשפיע בעולם, הדר עודנו נוגע ומשפיע, גם אם נוכחותו הפיזית אינה איתנו עוד".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן