שאל את הרב

למה נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן?

חדשות כיפה הרב שי פירון 18/08/02 16:37 י באלול התשסב

שאלה

שלום

נשים אינן חייבות במצוות עשה שהזמן גרמן,למה?

(תשובה לאדם לא מאמין)

תשובה

ב"ה

שלומות

מצוות עשה שהזמן גרמן, הינן מצוות היוצרות תלות בין האדם לבין מימד הזמן. כידוע, בעולמנו ש שלשה רבדים: עולם (=מקום), שנה (=זמן), נפש (=אדם). המשולש היחודי הזה מביא לידי ביטוי את שלשת המוקדים כך שלשל אחד מהם יש ערך מהותי ומשמעותי. פעמים המקום והזמן מסייעים להופעת קדושתו של האדם, פעמים האדם והזמן מביאים לידי ביטוי את יחודו של המקום וכן הלאה. מהות המפגש שבין האדם לזמן יוצר משמעות רוחנית לאדם כמו גם לזמן. הזמן מסייע להוציא חלק מכוחו תהאדם אל הפועל. אולם, כשם שהוא מוציא לפועל כוחות הגנוזים באדם, כגון - חג הפסח יוצר מצב בו האדם נפגש עם ערכי החירות הגלומים בו מטבע בריאתו, כך מהווה הזמן גם תריס בפני הפורענות. הוא מונע מהאדם להסחף ולהגיע אל מקומות שבהם לא היה ראוי ולא היה רצוי להיות. תפילות היום נועדו לחשוף כוחות הגנוזים אך בה בעת נועדו למנוע התמכרות של האדם לצדדים נמוכים של החיים.
מתוך כך, עלינו להבין שגורם ההגבלה שבזמן עלול להיות מעיק ומזיק למי שמסוגל לפרוח ולהגיע לביטוי עמוק של חייו. אז הזמן הופך למעמסה.
עלינו להשתדל שלא להעמיס את הזמן על מי שלא מסוגל לכך. לכן, כיוון שטבען של נשים זורם, טבעי, לא זקוק למגבלות אלה, מצאו חכמי ההלכה שאין להייבן במצוות עשה שהזמן גרמן. הן לא זקוקות לכך.



בברכה,


שי

כתבות נוספות