המועמד הסרוג במפלגת העבודה ל'כיפה': "צריך לדאוג שלא תהיה פה מדינת הלכה"

יאיר (יאיא) פינק, מתמודד בפריימריז למפלגת העבודה טוען כי הציונות הדתית נמצאת במאבק על אופייה: "היהדות לא צריכה להיות מוצגת על ידי פוליטיקאים כמו ח"כ סמוטריץ"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/01/19 19:09 יד בשבט התשעט

המועמד הסרוג במפלגת העבודה ל'כיפה': "צריך לדאוג שלא תהיה פה מדינת הלכה"
יאיר (יאיא) פינק, צילום: שחר טמיר

המועמד הדתי בפריימריז במפלגת העבודה, יאיר (יאיא) פינק, מסביר כי הכפייה הדתית מרחיקה את הציבור מהיהדות, רוצה לקדם תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת ולהפריד את הדת מהמדינה.

האם בדרישה שלך, לכונן תחבורה ציבורית בשבת, אתה לא פוגע בחלשים, שייאלצו לעבוד בשבת? 

"זכויות עובדים חשובות לי ואני פועל לקדם אותם בכל מיני זירות. יש נהגים לא יהודים שיכולים לעבוד. וגם נהגים יהודים שמעדיפים יום מנוחה אחר יכולים לנהוג בתחבורה הציבורית בשבת.
אנחנו מונעים מאנשים שרוצים להגיע לארוחות משפחתיות, או לבקר בבית חולים, את הזכות לנוע בחופשיות. אם תהיה רכבת אחת או תנועה ציבורית מוגבלת אני חושב שכל הצדדים ייצאו מורווחים".  

"העיקר זה להפסיק להשניא את היהדות על הציבור הרחב", הוא אומר. "רוב הציבור רוצה תחבורה ציבורית בשבת. דווקא מעוטי יכולת לא יכולים להרשות לעצמם לקנות רכב. למרבית הציבור הישראלי אין משאבים, ואני חושב שאין סיבה שהם יהיו כלואים בבית בשבת". 

האם צריך להפריד בין דת ומדינה לדעתך? 

"החיבור בין דת ומדינה עושה רע גם לדת וגם למדינה. ישנם אנשים רבים שהמפגש שלהם עם הדת זה או דרך מפעל ג'ובים גדול, או בגלל שכופים עליהם משהו, וכך כל הצדדים יוצאים מופסדים. חשובה לי גם המדינה וגם היהדות. הממסד הפוליטי והרבני חוטאים ליהדות המכילה והפלורליסטית, שמקרבת ולא כופה על הציבור. בתי המדרש מלאים באנשים שרוצים ללמוד מתוך בחירה. הנתונים על ברית מילה ובר מצווה עומדים על ה-90 בגלל שאין כפייה בנושאים הללו". 

איך תשמר את הצביון היהודי במרחב הציבורי? 

"אחת הסיבות שאנשים שונאים את היהודים היא חוסר תחבורה ציבורית בשבת: כאשר כופים על אדם משהו, הוא מתנגד לזה. אני לא חושב שתהיה פה מדינה פחות יהודית אם ייסעו בשבת. זה לא מקרב ליהדות אם לאנשים לא תהיה תחבורה ציבורית"

פינק טוען כי צריך להפקיע מידי הרבנות את המונופול שלה על הנישואין בישראל: "לא התחתנו ברבנות לפני קום המדינה והם לא היו פחות יהודים או דתיים מאיתנו. אני לא חושב שצריך לכפות על אנשים להתחתן רק דרך הרבנות. יש פה הרבה אנשים שהם פסולי חיתון בגלל שהרבנות לא מכירה בהם או בכל מיני גיורים. 

מאבק על זהותה של הציונות הדתית

יאיא פינק, בן 34 בלבד, הוא תושב יפו, נשוי לאוריה. הוא בוגר ישיבת הקיבוץ הדתי, מייסד ולשעבר מנכ"ל המיזם החברתי 'לובי 99', כיהן כמנכ"ל עמותת 'שכן טוב' וכראש המטה של ח"כ שלי יחימוביץ, מנהל מטה השטח של עמותת 'תג מאיר', וממלא תפקידים ציבוריים וחברתיים נוספים. לגישתו, הפתרון הוא ליצור דברים שמקרבים מכילים ולא כופים, וטוען כי אנחנו נמצאים בצומת דרכים ובמאבק על זהותה של הציונות הדתית.

"כל מי שמאמין היהדות יכולה להיות פלורליסטית, מקרבת ומחברת צריך להצביע לי", הוא מסביר. "היהדות לא צריכה להיות מוצגת על ידי פוליטיקאים כמו ח"כ סמוטריץ'". ומוסיף, "בעבר היתה ברית היסטורית בין הציונות הדתית למפלגת העבודה, לפני ששתי המפלגות הפליגו למחוזות קיצוניים, אפשר להחזיר את הברית הזו. התורה שלנו מאמינה בדרכי נועם ולא בחרחורי מלחמה. לצערי התורה היחידה המוצגת היום היא של סמוטריץ'". 

לדעת פינק מחצית מבני הציונות הדתית מחפשים יהדות יותר פלורליסטית: "יש פה מאבק על דמותה של הציונות הדתית ומאבק על המדינה. המאבק הוא לא רק של הסרוגים, אלא גם של הקונסרבטיבים, הרפורמים והחילונים. אמנם אני אורתודוקסי, אבל אני חושב שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי. התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית עושות עבודה יפה ביהדות ארצות הברית. לא צריך להיאבק בהם - אלא להפך". 

הסקרים מנבאים למפלגת העבודה מספר חד ספרתי, אך פינק נשאר נאמן למפלגתו: "לתנועת העבודה יש תפקיד היסטורי בייצור חלופה של שמאל ציוני במדינת ישראל, שמאמין בצמצום פערים והסדר מדיני, שמאמין ביהדות יותר מקרבת ורלוונטית. כל המפלגות האופנתיות - כמו שהן עולות מהר כך הן ירדו מהר".