רשמית: החמ"ד יתקצב הכנה לגיוס עבור בנות דתיות

בעקבות עתירה מתמשכת בנושא קבעו שופטי בג"ץ כי גם בנות דתיות המעוניינות בכך זכאיות להכנה לקראת גיוסן לצה"ל. בפסק הדיו הסופי התגלעו חילוקי דעות בין השופט הנדל לשופט מינץ

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/01/19 09:25 ב בשבט התשעט

רשמית: החמ"ד יתקצב הכנה לגיוס עבור בנות דתיות
גיוס בנות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. דובר צה"ל

כפי שפורסם לראשונה ב'כיפה': החינוך הממלכתי דתי ייאלץ לתקצב הכנות לגיוס לצה"ל עבור בנות דתיות המעוניינות בכך בדיוק כפי שהיה עד כה עם הבנים. כך עלה בפסק הדין הסופי שניתן בשבוע שעבר שעבר בעתירה בנושא.

בשנה שעברה פרסמנו לראשונה ב'כיפה' כי שופטי בג"ץ חייבו את החמ"ד להיערך לקיום הכנות לצה"ל גם עבור בנות דתיוץ. זאת בעקבות עתירה בנושא של עו"ד אמנון לורך, ואנשי משרדו עורכי הדין גיא פורר ודבי שליט ממשרד יגאל ארנון ושות'.

בעקבות הוראת בג"ץ בחודש פברואר 2018 פרסם משרד החינוך מבחני תמיכה לפעילות הכנה לשירות צבאי לתלמידות החינוך הממלכתי דתי, עליהם חתם שר החינוך נפתלי בנט. בדיון האחרון אמר השופט ניל הנדל כי "אין זה מדויק לטעון כי הרבנים הראשיים לישראל הציגו חזית אחידה של התנגדות לשירות נשים בצה"ל... העמדה ההלכתית בנוגע לשירות נשים בצה"ל מורכבת יותר – וכשם שיש רבנים שאסרו, יש שהתירו".

השופט הנדל

השופט הנדלצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

השופט דוד מינץ לעומתו זאת טען כי האחריות על קביעת המדיניות ההלכתית מסורה למנהל אגף החינוך הדתי במשרד החינוך, ובית המשפט אינו צריך לנקוט עמדה בפולמוס ההלכתי. לדבריו, אין פסול בכך שהחמ"ד "יחנך את תלמידיו לחובת שירות פעיל בצה"ל ואת תלמידותיו לשירות לאומי התנדבותי בן שנתיים". בתוך כך הוא ציין כי "התשובה ההלכתית שתינתן לשאלה של נערה ספציפית האם מותר לה להתגייס לצה"ל, עשויה להיות שונה מהתשובה שתינתן לשאלה של איש חינוך, כיצד לחנך את כלל הנערות שבאחריותו בקשר לשירות בצה"ל".

בסופו של דבר, קבעו השופטים כי העתירה מיצתה את עצמה, שכן "שערי התמיכה בפעילות ההכנה לשירות הצבאי פתוחים כעת בפני כלל תלמידי החינוך הממלכתי-דתי, ללא הבדל מגדר".

מנאמני תורה ועבודה נמסר כי "מבחינה חינוכית ראוי ונכון שכל מוסד דתי יתמודד עם המציאות ויכין את תלמידותיו אל האתגרים הצפויים להן. טוב שבית המשפט נתן לכך גושפנקה וחיזק את אפשרויות ההזמנה למחשבה ושיח על אחריות חינוכית. חבל שהיה צורך בגיבוי משפטי לדבר, למרות המגמה הברורה של הליכת נשים דתיות לשירות משמעותי בצה"ל".

הרב בראלי

תקף את החמ"ד הרב בראליצילום: יח"צ ארגון חותם

בעקבות ההחלטה, תקף מנכ"ל ארגון חותם, עמיטל בראלי, את משרד החינוך וטען כי "תשובת משרד החינוך בעתירה  היא לא פחות משערורייה. גם השופט מינץ כתב בהחלטתו כי תשובת משרד החינוך היא בניגוד לערכי ומטרות החמד שרואה בשירות הלאומי המקום הנכון לתרומה משמעותית לבנות".

לדבריו, "צר לנו שהחמ"ד פעל במחשכים בניגוד למידיניות המוצהרת שלו ולא עמד בלחצים שהפעילו עליו ארגונים פלורליסטים. אנו נפעל בכל דרך למנוע את כניסת ארגונים אלו לתוך האולפנות הדתיות ולכל מסגרת שלא תרצה בשטיפת מוח".

ראשי המכינה הקד"צ לבנות דתיות "לפידות אמונה", הרב ניר יהודה וניצנית ריקלין, אמרו כי "הקרב הבלתי פוסק נגד התנועתיות הטבעית של גיוס בנות לצבא מייצר נזק משמעותי לאותן בנות שמבקשות לממש את עצמן בכיוונים אחרים מהכיוון אותו אנשי חותם מבקשים לבצר. מי שנלחם בנטייה הטבעית של צעירה דתית להתגייס לצבא כופה עליה למעשה את תפיסת עולמו, ולא מאפשר לה התפתחות אישית אמתית. גיוס בנות דתיות לצבא צריך לבוא מתוך דקדוק והכנה נפשית, רוחנית ואמונית. מדובר בבחירה לא פשוטה עבור בחורה דתית.

לדבריהם, אנחנו לא מניפים את הדגל של גיוס המוני לבנות דתיות לצה"ל. יחד עם זאת, צריך לאפשר לבנות שרוצות להתגייס לצבא, לעשות זאת מתוך מסגרת ששומרת עליהן מכל משמר, ליווי צמוד ועוטף ולהעניק להן כלים להתמודדות בהמשך. נדהמנו לשמוע כי אנשי חותם הודיעו שיפגינו עם בנות החמ"ד מול משרד החינוך. הדבר מוכיח כי אנשי חותם משתמשים ומנצלים ניצול ציני ובעייתי את בנות הציונות הדתית שחלקן לא יודעות כי יש להן חופש בחירה על חייהן".