המהלך של בנט ושקד: הכתובת הייתה על הקיר, פשוט סירבנו לקרוא אותה

על הסיבות להחלטה לעזוב את הבית היהודי. על הרמזים להחלטה הדרמטית להקים פלטפורמה חדשה. על התחזית של בכיר בציונות הדתית שהתקיימה כמעט במלואה. ועל הנעשה במפלגה העזובה. בחירות 2019 - לא משעמם לרגע

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/12/18 22:24 כא בטבת התשעט

המהלך של בנט ושקד: הכתובת הייתה על הקיר, פשוט סירבנו לקרוא אותה
בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

1. ההחלטה הדרמטית של נפתלי בנט ואיילת שקד, לעזוב את הבית היהודי לטובת הקמת מפלגה חדשה, התקבלה סופית ביממה האחרונה לאחר שהחלה להתבשל ברצינות בסוף השבוע האחרון. עם זאת, בזרעיה ניתן היה להבחין כבר בתקופה האחרונה עם שלל רמזים מצד שני כוכבי הדרמה הפוליטית התורנית של מערכת בחירות 2019.

כניסתו הזוחלת והשקטה של בני גנץ למערכת הפוליטית הובילה את השניים לחשב מסלול מחדש ולנסות להבין האם בפלטפורמה הנוכחית של מפלגת הציונות הדתית, ניתן לכבוש את כס ראשות הממשלה.

אבל על איזו ראשות ממשלה אנחנו מדברים? עם הבית היהודי לנפתלי בנט לא היה כמעט סיכוי להשיג אפילו את תפקיד הביניים הכל כך נחוץ לו כדי למתג את עצמו כיורש של נתניהו - שר הביטחון. ולאיילת שקד גם לא היה סיכוי גדול להמשיך בתפקידה הנוכחי והיוקרתי ולהמשיך את המהפכה שבה החלה בקדנציה האחרונה.

לשיטתם, רק השתחררות מכבלי חברי המרכז של המפד"ל הישנה תאפשר להם לגעת בחלום. חלק מהקולות במפלגה הסרוגה משוכנעים שמה שהכריע את שני בכיריה היו העיסוקים המוגברים בעניינים פנים מפלגתיים ומגזריים. הסאגה עם האיחוד הלאומי ואורי אריאל בטח לא הוסיפה לזוהר ואבק הכוכבים שאותו הם ניסו לשמר ובוודאי שלא תרמה מבחינתם לניסיונות לגייס קולות חדשים ולאו דווקא דתיים, או כמו שהם קראו לזה לא פעם: "להרחיב את השורות".

המחשבות שצצו בראש שני החברים, עברו לפסים יותר מעשיים לקראת סוף השבוע. הם שיתפו את יועציהם הקרובים במהלך ולבסוף החליטו לפנות לשני רבנים בכירים בציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן והרב זלמן מלמד. מה היו עושים נפתלי ואיילת אם לא היו מקבלים את ברכת הדרך? לעולם לא נדע, מכיוון ששני הרבנים הבכירים אמנם ימשיכו לקרוא לציבור הרחב להצביע לבית היהודי, אך לשני הכוכבים הפוליטיים הם נתנו אור ירוק לאחר שהשתכנעו שהמהלך עשוי רק לעזור לציונות הדתית בפרט ולגוש הימין בכלל, ומשם הדרך להכרזה הדרמטית והבהולה (מוצאי שבת כן?) התקצרה.

השרה שקד

שיגרה יותר מרמז אחד. השרה שקדצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

2. את הרמזים להיתכנות של מהלך שכזה ניתן היה לקבל לא פעם בעבר מהתבטאויות של השניים. אך למען האמת, לא היה כמעט מישהו במערכת הפוליטית שחשב שצעד כזה אכן יקרום עור וגידים. עכשיו במבט לאחור קל לחזור שלושה חודשים אחורה, לראיון חג שמחת תורה, שבו אמרה שקד ל'כיפה' מספר דברים מעניינים שעשויים לשפוך אור על החלטתם הטרייה והדרמטית.

על האפשרות שהבית היהודי תיקח את ההנהגה אמרה: "כרגע, נודה על האמת, אנחנו לא יכולים ליטול את השלטון. בעתיד זה בהחלט אפשרי. לצורך כך צריך להרחיב שורות ולא ניתן להמשיך באותה צורה. די ברור שאת הבחירות הקרובות ינצח ראש הממשלה ורק צריך לראות מי יהיו השותפות שלו".

על מגבלות הכוח של המגזר הדתי לאומי אמרה כי "אם רוצים להנהיג ולדבר על ראשות ממשלה, צריך לצאת מגבולות המגזר. אי אפשר לעשות את זה עם מפלגה של הציונות הדתית בלבד. אם יכנסו אנשים עם חיבור אמתי לציונות הדתית, כמוני, אז זה יצליח. צריך למצוא אנשים עם חיבור נכון".

כששאלנו אותה האם במידה של כישלון בבחירות היא תעזוב את הבית היהודי ענתה כי היא "חושבת שהפלטפורמה שאני נמצאת בה היא מוצלחת מאוד. עובדה שאחרי שנתיים בפוליטיקה הפכתי לשרת המשפטים". מה שהיא לא סיפקה זו הצהרה שאין בכוונתה לעזוב, וכפי שראינו הערב, היא אכן לא התחייבה על משהו שלא בטוח שהייתה יכולה לעמוד בו.

צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

3. אגב, בכל זאת היה מי שניתח נכון את המציאות וחזה את המהלך של שקד ובנט. גורם בכיר בבית היהודי-האיחוד הלאומי, סיפר לפני מספר שבועות בשיחה סגורה לשומעיו כי להערכתו, לפני מערכת הבחירות הבאה יחליטו בנט ושקד להתפצל מהמפלגה שמזוהה עם הציונות הדתית ולפנות למחוזות יותר לאומיים ופחות דתיים.

אז, סבר אותו גורם, הנהגת הציבור הדתי לאומי תעבור לידיים אחרות אשר תפעל לצד המפלגה החדשה של נפתלי ואיילת, כשכל צד ימשוך לכיוון שבו הוא טוב ומרגיש יותר בנוח, והכל תחת המעטה של הימין האידאולוגי שבסיסו הציונות הדתית. הדובר צדק בתחזיתו וטעה רק בדבר אחד - בעיתוי. הוא חשב שזה יקרה במערכת הבחירות הבאה, השניים הפתיעו אותו ועשו זאת כבר בנוכחית.

4. אז איך זה יעבוד? במפלגת "הימין החדש" טוענים שההנהגה תהיה משותפת. מה הכוונה משותפת? מאחר שבנט חושק בתפקיד שר הביטחון ושקד במשפטים, לא אמורה להיות בעיה בהחלטה מי יקבל את התיק הבכיר. בנט ושקד (או שאולי כדאי להתחיל לרענן מדי פעם ולומר גם: שקד ובנט) יחליטו יחד.

יחליטו יחד מי יצטרף למפלגה ובאיזה מיקום, יחליטו יחד על מצע המפלגה וקווי היסוד שלה, יחליטו יחד על הקמפיין למערכת הבחירות, יחליטו יחד אם להיכנס לממשלה ובאילו תנאים, ובכלל, יחליטו הכל יחד. מה יקרה אם בכל זאת הם לא יקבלו את התיקים שבהם הם חפצים ויצטרכו להחליט מי לוקח את המשרד הבכיר יותר שיוצע להם? ימים יגידו. בינתיים הם נותנים את כל הסיבות להאמין שהם יודעים לעבוד יחד ובהרמוניה.

5. ואחרי כל הדיבורים על המפץ הגדול של בנט ושקד, יש גם מפלגה עזובה שצריך לדאוג לה. אז ככה, הסיכויים שהבית היהודי והאיחוד הלאומי ירוצו יחד עלו פלאים. לא שעם העוזבים הטריים זה לא היה קורה אבל עכשיו אין באמת ברירה, בטח לא לבית היהודי.

השמות שיתמודדו על תפקיד היו"ר שהתפנה כבר עפו לחלל האוויר. מוטי יוגב, אלי בן דהן, שר שלום ג'רבי, ארז וינר (ששמו עלה גם מכיוון האיחוד הלאומי). כולם, וכל מי ששמו עוד יעלה, יצטרכו להתרגל למציאות חדשה שבה דווקא נציג הבית היהודי יהיה מספר 2 ברשימה ליו"ר האיחוד הלאומי הבא ששמו יהיה ככל הנראה בצלאל סמוטריץ'. זאת בתנאי שפתאום לא יבוא "כוכב" חדש ששוב יבטיח לציבור הסרוג שמשהו חדש מתחיל.