מפקד חיל האוויר יסביר במוסקבה: ישראל לא אחראית להפלת המטוס הרוסי

משלחת צה"ל, בראשות אלוף עמיקם נורקין, תיפגש עם ממשלו של פוטין ותנסה להוכיח מדוע להתנהלות ישראל בסוריה אין כל קשר להפלת המטוס הרוסי וכי האחריות כולה על צבא אסד

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/09/18 08:40 יא בתשרי התשעט

מפקד חיל האוויר יסביר במוסקבה: ישראל לא אחראית להפלת המטוס הרוסי
נתניהו ופוטין, צילום: קובי גדעון/לע"מ

משלחת צה"ל, בראשות מפקד חיל- האוויר, אלוף עמיקם נורקין, תמריא הבוקר (ה') למוסקבה במטרה להציג לממשל פוטין את תמונת המצב המלאה מאירוע הפלת המטוס הרוסי על ידי נ"מ סורי בתחילת השבוע.

כזכור, ביום שני בלילה הותקף מתקן סורי ובו אמצעי לחימה. בתגובה לתקיפה ירה צבא אסד טילי נ"מ שאחד מהם פגע במטוס תובלה רוסי והרג 15 חיילים. בסוריה האשימו את ישראל בתקיפה בשטחם וכן בהשתלשלות המקרים שהובילה להפלת המטוס הרוסי.

משלחת הצבא, שתכלול גם ראש חטיבת קשרי החוץ של צה"ל, תא"ל ארז מייזל וכן קצינים נוספים מאגף המודיעין, חיל האוויר ואגף המבצעים, תציג במוסקבה את המשך הניסיונות האיראניים להעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה ולהתבססות בסוריה.

התרברבות מיותרת? מפקד חיל האוויר

ישכנע את פוטין? מפקד חיל האוויר האלוף נורקיןצילום: פלאש 90. תומר נאוברג

בערב יום כיפור פרסם דובר צה"ל הודעה חריגה ובה חשף כי התקיפה בסוריה אכן היתה ישראלית. בנוסף לכך הוסבר מדוע לישראל אין כל קשר וכל אחריות להפלת המטוס הרוסי. "מטוסי קרב של צה"ל", נאמר בהודעה שפורסמה שלשום, "תקפו הלילה מתקן של הצבא הסורי ממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור איראן וחיזבאללה בלבנון. נשק זה נועד לתקוף את ישראל ומהווה איום בלתי נסבל כלפיה".
 
עוד נאמר כי "בין צה"ל לצבא הרוסי פועל מנגנון מניעת חיכוך שסוכם בין מנהיגי המדינות והוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. מנגנון זה פעל גם הלילה. בהמשך צוין כי מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי הירי הסורי היה לא מדויק, כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל, המטוס הרוסי שנפגע לא היה במרחב הפעולה בזמן התקיפה של חיל האוויר וכן, "סוללות הנ"מ הסוריות ירו ללא הבחנה ולהבנתנו לא טרחו לוודא שאין מטוסים רוסיים באוויר".