רוצים שהילדים יאכלו בריא - והם רוצים ממתקים?

ישנן גישות רבות ומגוונות כיצד להרגיל את הילדים לצרוך תזונה נכונה.  גם במערכות החינוך והבריאות מנסים להתמודד עם האוכל המתועש ולבצע רפורמות שימעיטו צריכה של מוצרים עתירי סוכר ושומן. אבל כיצד ניתן לעודד אכילה נכונה בבית?

חדשות כיפה חיים שטרית 05/06/18 09:49 כב בסיון התשעח

רוצים שהילדים יאכלו בריא - והם רוצים ממתקים?
צילום: shutterstock

תזונה נכונה מציבה אתגר בפני כל הורה ודרך ההתמודדות עם הנושא משתנה ממשפחה למשפחה. יש משפחות שמקפידות על תזונה נכונה בצורה גורפת, הכוללת צמצום של מוצרים מטוגנים, מתוקים וכדו' וצריכת מוצרים בריאותיים: קמחים מלאים, מוצרים אורגניים ועוד. מנגד ישנן משפחות שכלל לא מקפידות על תזונה נכונה וצורכים מוצרים מתועשים בכמות גדולה, ובתווך יש משפחות שצורכות מוצרים אלו במידה מועטה.

כאשר הבת שלנו הייתה קטנה, השתדלנו להקפיד שלא לתת לה דברים מתוקים, כך הייתה ההנחיה בטיפת חלב וכך גם האמנו שנכון להרגיל אותה, בייחוד כשהיא לא ביקשה טעמים אלו והם לא היו חסרים לה. כשהיא גדלה מעט, התחלנו לתת לה מידי פעם דברי מאכל מתוקים אך ניסינו לשמור על כמות מעטה ולא מופרזת.

מסתבר שכמו ברוב הדברים בחיים ובדומה לשיטת הרמב"ם גם באכילה וגם בתחומים נוספים, הדרך הנכונה לרוב, היא השיטה הממוצעת. ודאי שככל שיש מודעות בבית לאכילה נכונה כך טוב יותר אך צריכים להיזהר לא לעשות זאת בצורה שתגרום לילד לחוש רגשות אשמה על כל עוגייה וממתק שאוכל כי דבר זה עלול להוביל לירידה בדימוי העצמי ולהתפתחות של הפרעות אכילה.

באחד מבתי הספר שלימדתי הייתה לי תלמידה בכיתה ח', שבצעירותה הייתה בעלת עודף משקל ודבר זה גרם לה לסבל רב. בעקבות כך החליטה התלמידה להוריד משקל אך לקחה את הנושא בצורה קיצונית ועם הזמן התחילה לפתח בעיית אכילה. בזמן הלימודים בבית הספר לא אכלה כלל, ולרוב גם לא שתתה ואף בטיולים סירבה לאכול ולשתות, כך שהיא הביאה את עצמה למצב של התייבשות ונצרכה לטיפול רפואי. התלמידה נפגשה עם תזונאית אבל לא שיתפה פעולה והוחלט על טיפול פסיכולוגי שייתן תמיכה רגשית לבעיה.

אנו כהורים צריכים להיות רגישים לנושא, לחשוב כיצד לעודד אכילה נכונה ולא לאפשר צריכה מופרזת של סוכר ושומנים אך יחד עם זאת למצוא את האיזון הנכון ואת הדרך המתאימה ולדעת גם לאפשר מידי פעם: בשבתות, אצל סבתא וסבא, בימי הולדת, במסיבות וכדו'.

נקודה נוספת היא, שיש הטוענים כי אם אוסרים אכילת ממתקים וכדו' בצורה גורפת, נועלים את כל הממתקים בארון ולא מאפשרים כלל, יש חשש שתיגרם תוצאה הפוכה ולילדים יהיה דחף חזק יותר וכאשר לא יהיו בסביבת הוריהם הם יאכלו ממתקים בצורה מופרזת ואילו אם נותנים להם מידי פעם דברי מתיקה, משקיטים בכך את הדחף והתזונה בבית תהיה מאוזנת, נכונה ובריאה.

אם אכן רוצים להנחיל תזונה נכונה בבית באופן שיחזיק מעמד לאורך זמן ולא יגרום לבעיות רגשיות מוטב כי נמעיט בקניית מוצרים לא בריאים, נקנה תחליפים איכותיים וטעימים ונדע גם מתי לאפשר.



 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed  בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.