הילדים עולים לכיתה א'? קבלו כמה טיפים להכנה נכונה

המעבר בין הגן וסדר היום שבו אל בית הספר הוא מעבר חד ושונה מאוד ממה שהכירו הילדים. ד"ר אביגיל פרידמן במספר עצות איך להכין את הילדים למעבר נוח ושליו

חדשות כיפה ד"ר אביגיל פרידמן 30/08/17 16:27 ח באלול התשעז

הילדים עולים לכיתה א'? קבלו כמה טיפים להכנה נכונה
ילדים ביום הראשון בבית הספר, צילום: Hadas Parush/Flash 90

בעוד יומיים יסתיים החופש הגדול  ומיד לאחריו  הילד שלכם יעלה לכיתה א'.

מערכת הגן ומערכת בית הספר הן מערכות שונות זו מזו. בגן יש כיתה אחת עם שני מבוגרים, סדר היום גמיש, הלמידה  מתבצעת מתוך התנסות וחוויה, יש זמן למשחק , לאינטראקציה משמעותית עם ילדים ומבוגרים. לעומת הגן  בית הספר הינו מבנה גדול עם מספר כיתות, חדרי מורים, הנהלה וחצר אחת משותפת לכלל הילדים, הילדים בגילאים שונים, קיים סדר יום מובנה, הילדים נדרשים לשבת זמן ממושך ולפעול על פי הנחיית המורה.  

באנלוגיה, המעבר מהגן לבית הספר הוא כמו ההבדל בין פרח מוגן לפרח בר. בתקופת הגן הילד כפרח מוגן על ידי המבוגרים המלווים אותו. ככל שהוא  גדל  ההורים נדרשים לשחרר מההגנה והשליטה עליו  ונדרשים להאמין שיש לו את הכוחות והיכולות להסתדר באופן עצמאי. הכניסה לבית הספר מציפה תחושות מהולות של חשש והתרגשות הן אצל ההורים והן אצל הילדים. יחד עם זאת הם ממתינים בציפיה  לקראת המעבר לכיתה א'.  

אם כך איך עוברים את המעבר:

בכל מצב בחיים ההכנה מפיגה חששות ועוזרת להבין לקראת מה אנו הולכים,  ההכנה הופכת את החדש למוכר ונשלט.

כחלק מהכנה ניתן לבצע את הפעולות הבאות:

  • תארו לילד את  מבנה בית הספר, במידת האפשר תראו לו את הכיתה, השירותים, החצר. המבנה שונה מאד מהבנה אליו הוא נחשף במהלך שנותיו בגן. 
  • הציגו  את שם המורה, אל תפספסו מפגש מקדים  בבית הספר במידה ויהיה.
  • ספרו  לו על חברים מוכרים  שילמדו בכיתתו או שלומדים באותו בית הספר . ילדים מסתגלים מהר מאד לחברים חדשים ולא בהכרח הילדים שהוא מכיר מהגן או מהקהילה יהיו חבריו הטובים בשנים הבאות. החברים המוכרים עוזרים להסתגלות בשבועות הראשונים.
  • הפכו את המובן מאילו לאירוע מרגש- מובן שהלמידה בבית הספר מצריכה ילקוט, קלמר, מחברות  וספרים-  הפכו את השגרה לאירוע: קבעו יום שבו תלכו עם הילד לקניות. אפשרו לילד לבחור מתוך מגוון שמקובל עליכם מבחינת מראה, מחיר ונוחות.. שדרו את התרגשותכם מהמעמד, שתפו בני משפחה ברכישה החדשה. באופן הזה תפתחו בילד ציפייה חיובית לקראת הגעתו לבית הספר.
  • בזמן  שהותו של הילד בבית הספר ההורים אינם לצידו, לכן חשוב לספק לו תחושת אחריות, אמון וביטחון.   דברו על המורה בטוב, עודדו אותו לשתף אותה בכל בעיה או צורך שמתעוררים אצלו.
  • לעיתים קרובות הציפיה וההתרגשות מהתחלה חדשה הופכים להרגל, בשלב זה יש סיכוי שהילד יתלונן על בית הספר, יעלה קשיים לימודיים או חברתיים. חשוב להקשיב לילד, לעודד אותו על השיתוף וליידע אותו שתפעלו בעניין, תשתפו את המורה והגורמים הרלוונטיים. העבירו לילד מסר שאתם סומכים על המורה. 
  • זכרו שאתם "המשענת" עבור הילד שלכם, ככל שתהיו יציבים ותומכים כך הילד יבנה את הביטחון והאמון שלו בעצמו ובסביבתו.  

הכותבת היא ראשת החוג לגיל הרך במכללת אפרתה