שאל את הרב

השם שיראל ושם לועזי

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 11/10/20 01:40 כג בתשרי התשפא

שאלה

שלום רב,

אנו עומדים בקרוב לקבל את הבת הראשונה למשפחתנו (שתצטרף לבן שכבר זכינו בו) בע״ה. אני ואשתי שנינו חזרנו בתשובה כך שאנחנו לא בקיאים בהרבה נושאים. שאלה שלי היא בקשר לשם. אנחנו מעוניינים לקרוא לבת על שם אמי, אשר נפטרה כשהייתי ילד. לאמי הייתה שם לועזית בלבד, ׳שרל׳, וחשבנו לעברת ל-׳שיראל׳. היינו סגורים על השם אבל אז קראתי כמה דברים (באינטרנט) שהטרידו אותי:

1. שלא מומלץ לקרוא לילד על שם מי שנפטר צעיר (מה הגדרה של צעיר?)

2. לא מומלץ לקרוא לילד שם שכולל ׳אל׳ אלא במקרה שמופיע בתנ״ך (ולא מצאתי אף אחת בשם שיראל בתנ״ך)

אנחנו די מרוצים מהשם, אוהבים את המשמעות של שיר לה׳, אוהבים שזה מזכיר את אמי בצורה חיובית, וגם פשוט אוהבים את השם בעצמו. אז מה משקל ההמלצות האלה? הם בגדר ׳המלצה בלבד׳ או איסורים ממשים?

תודה

תשובה

לשואל שלום

ראשית כל - בשעה טובה. יהי רצון שתזכו ללידה קלה ולרפואה שלמה במהרה. שתזכו לגדלה בנחת ובשמחה למצוות ולמעשים טובים. אמן.

השיקול המרכזי בבחירת שם הוא המשמעות. בלשון הקודש, כששואלים אדם "לשם מה אתה עושה כך"? הכוונה היא: לאיזו מטרה. לכן יש חשיבות רבה לשמו של האדם.

השם שיראל פירושו שיר ה'. שיר מבטא הודיה, אמירת תודה והלל לה' על הטוב אשר גמלנו. בספר דברי הימים ב פרק כט ישנו תיאור מרגש בו חזקיהו המלך מטהר ומקדש את בית המקדש אחרי שהוזנח במשך שנים. "וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ לְהַעֲלוֹת הָעֹלָה לְהַמִּזְבֵּחַ, וּבְעֵת הֵחֵל הָעוֹלָה, הֵחֵל שִׁיר ה' וְהַחֲצֹצְרוֹת וְעַל יְדֵי כְּלֵי דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל". הכלים נקראים "כלי שיר ה'".

לגבי שאלותיך:

1. נכון הדבר שלא נהגו לקרוא שם לילד על שם אדם שנפטר בטרם עת בנסיבות טרגיות. העצה בזה היא לשנות מעט את השם המקורי. הוא אשר עשיתם היטב על ידי שינוי "שרל" ל"שיראל".

(מקורות: ים של שלמה, גיטין פרק ד סימן לא | אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן קכב | כף החיים יורה דעה סימן קטז, פג)

2. חשש זה מופיע משם הרב מרדכי אליהו זצ"ל. ואמנם הרמב"ן כתב: "ויקרא לו אל אלוהי ישראל" "ודע כי המנהג הזה בישראל כן, שיקראו השמות בשבחי האל, כמו צוריאל צורישדי עמנואל.." ויש מספר מעשי רב ההוכלים בדרך זו.

חשוב מאוד שאתם אוהבים את השם ושלמים עימו, כתוב בספרים הקדושים שבעת בחירת השם לילד מתנוצצת בהורים רוח הקודש.

ועוד, שיראל בגימטריה וָאֲבָרֲכֵהוּ גַּם בָּרוּךְ יִהְיֶה שאמר יצחק על יעקב. בזכות מעשיה הטובים תבורך מפי עליון, בברכה כפולה: ואברכך, גם ברוך. אמן.

בנוסף- אותיות שמה כוללות אותיות "ישראל" שזה שמו המעולה של יעקב המרמז על השררה של עם ישראל, ואחריותו על העולם.

לסיכום: זהו שם מצויין בעל משמעות נהדרת וזיכרון למרת אמך ע"ה.

(מקור רמב"ן: בראשית כג ל)

כל טוב, שנשמע ונתבשר בשורות טובות. אמן.

כתבות נוספות