קצין בכיר במתקפה חריפה נגד אביב כוכבי: מתרברב ופוגע בצבא היבשה

לקראת סיום תפקידו, מתקפה מבית נגד הרמטכ"ל המוערך: תכנית התר"ש שהפכה את הצבא לחבת הייטק וההחלטה שלא קיבל בשומר החומות | תגובת צה"ל: "הטענות אינן משקפות את תמונת המצב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/23 07:57 טו בטבת התשפג

קצין בכיר במתקפה חריפה נגד אביב כוכבי: מתרברב ופוגע בצבא היבשה
כוכבי, צילום: פלאש 90

בלאגן בצה"ל: גורם צבאי בכיר מתח ביקורת על תפיסת הרמטכ"ל היוצא רא"ל אביב כוכבי, ותוכניתו להפוך את צה"ל לצבא "קטלני, יעיל וחדשני", דבר שלטענתו יביא לפגיעה חמורה בכוחות היבשה, בסד"כ ובמילואים. כך פורסם הבוקר (א') בכאן רשת ב' על-ידי כרמלה מנשה.

סד"כ מינימלי ורהב ריק

"אנחנו על סף הסד"כ המינימלי מול איומים מורכבים מאלה שחווינו בשנים האחרונות", אמר אותו בכיר והוסיף כי "ישראל עשויה לעמוד לפני מערכה כבדה המשולבת באתגרי פנים שבהם כל לוחם יהיה רלוונטי וחסרונו יורגש בה".

הרצי הלוי

הרצי הלוי. מה ממתין לו בלשכת הרמטכ"ל? | צילום: Miriam Alster/Flash90

הקצין הבכיר מתח ביקורת על כוכבי שלאחרונה חשף במהלך הרצאה פעולת תקיפה שביצע חיל האוויר בעומק סוריה. "איזה מסר היה בזה? האויב לא יודע שתקפנו את המשאית השמינית? הרי הוחלט לשמור על עמימות. עם כל החשיבות לתקיפות בסוריה שם אנחנו 'גיבורים', הרי שבלבנון מקימים בשקט מפעלים, ממשיכים בייצור ובבניית רקטות מדוייקות וטילים ארוכי טווח ואנחנו לא מגיבים". לדבריו, "כשיהיו בידיהם רקטות מדוייקות זו תיהיה מלחמה אחרת".

"חייבים לשמר עתודות של חיילי מילואים, זו פנטזיה שמלחמה תסתיים בניצחון מהיר"

אותו קצין בכיר הביע את חששו מפני עתידו ולכידותו של מערך המילואים ההולך ומצטמצם. "שיחררנו עשרות אלפי חיילי מילואים, קוצצו חטיבות ואוגדות, יש פערי כשירות בימ"חים, יש בעיות בחלקים ומחסור בחלקי חילוף". לדבריו, "חייבים לשמר עתודות של חיילי מילואים, זו פנטזיה שמלחמה תסתיים בניצחון מהיר בתוך שבוע. במקום לשמר עשרות טנקים ולהכשיר אותם העבירו את כל התקציב לטכנולוגיות מתקדמות".

"הצבא הפך לחברת הייטק", הוא אמר, ומתח ביקורת על לב התפיסה של תר"ש תנופה, תכנית העבודה של צה"ל לחמש שנים, שאותה חיבר הרמטכ"ל כוכבי. לפי התכנית, צה"ל אמור להפוך לצבא "קטלני יעיל וחדשני", בעל יוזמה התקפית וחדשנות בייצור ובפיתוח שנועדו להתמודד עם אתגרי העתיד, כמו רובוטים, רחפן לכל חדר מלחמה, אמצעים להגדלת כושר הפגיעה באוייב ועוד. לדברי הקצין - "כל זה על חשבון צבא היבשה שבסופו של דבר הוא המכריע בשדה הקרב".

"שילוב הרחפנים ומערכת לזיהוי ירי יביא לתגובה מיידית של כוחות הביטחון"

רחפן בפעילות בטחונית | צילום: משה שי/פלאש90

ההחלטה הגורלית שהתפספה בשומר החומות

בנוסף, הקצין הבכיר ביקר את ההחלטה במבצע שומר חומות, שלא להפעיל את הכוחות במבצע לחיסול המחבלים בתוך המנהרות. "תכננו על מאות מחבלים הרוגים, זה יכול היה להיות ניצחון אסטרטגי. שמרנו זאת למלחמה אבל הוחלט בסופו של דבר לא להכניס כוחות, חששו לסכן את הכוחות שהיו ערוכים עם כל ציוד המיגון".

לוד בשומר החומות

לוד בשומר החומות צילום: Yossi Aloni/Flash90

על העברת סמכויות מתאם הפעולות בשטחים לידי השר סמוטריץ', אמר כי "יהיו בעיות תיאום, יכשירו מאחזים המצב יכול להסלים עם ממשלה לעומתית. יותר נטל על חיילי המילואים, יותר סד"כ על חשבון אימונים של הסדירים".


(צה"ל מסכם את שנת 2022)

תגובת צה"ל: שגוי ומשולל כל יסוד

מדובר צה"ל נמסר: "הטענות אינן משקפות את תמונת המצב בצה"ל. חלקן שגויות, ואחרות משוללות כל יסוד. לאורך תר"ש 'תנופה' מגמת חיזוק היבשה ברורה והיא מביאה עמה בשורה ליחידות הקצה המבצעי בצה"ל. כחלק מכך, מומשה עבודת מטה להתאמת התמרון למלחמה על פי תרחישי הייחוס העתידיים, והוסטו משאבים משמעותיים לטובת רכש אמצעי לחימה וחיזוק כוחות היבשה ביכולות חדשות. יכולות התמרון המשודרגות נבחנו במספר רב של תרגילים ואימונים בשנה האחרונה, ובכלל זה חודש המלחמה, ואכן ניכר בהם כי יכולות התמרון שופרו באופן בולט.

נוסיף כי לפני כשנתיים החלה להתממש תוכנית 'הגדוד כאתרוג' לחיזוק הקצה המבצעי של צה"ל בדרג הגדוד, במסגרתה הוצבו יעדים להשלמת פערי כוח האדם והגדלת כמות הלוחמים בגדודים, וכן העצמת הגדודים ביכולות תקשוב, מודיעין, אש ואמל״ח מתקדם. התוכנית הציבה יעד של 108% איוש בגדודים והיא ממומשת הלכה למעשה לאורך השנתיים האחרונות ובהצלחה רבה. צה"ל הצטייד בשנים האחרונות באמצעי לחימה, פגזים, חימוש מדויק, כלי נשק ופלטפורמות מתקדמות והוא כשיר ללחימה רב זירתית.

באשר לטענות על מערך המילואים, נציין שבמהלך השנים האחרונות חל שיפור משמעותי בכשירותו ומוכנותו של צה״ל, ובכלל זה גם במערך המילואים. משרתי המילואים כיום מאומנים יותר, מקצועיים יותר ומחוברים למשימות צה״ל בחירום. בתוך כך, כלל יחידות המילואים תורגלו במהלך שלוש השנים האחרונות. כחלק מכך בשנה האחרונה, התקיימו בפעם הראשונה 'בחני רף' לגדודי המילואים, ובוצעו שלושה תרגילי אוגדה, כ-20 תרח״טים וכ-100 אימוני גדודים. זאת נוסף על ׳חודש המלחמה׳ בו תורגלו יחידות מילואים רבות".