"תשליך": התגובה של שולי רנד לאח הגדול

שולי רנד משיק מופע חדש על חייו "תשליך", מחזמר תיאטרלי משולב שירים בו מוביל הזמר והשחקן את הצופים במסלול חייו ומניח על הבמה בגלוי את הקשר והשיח שלו מול אלוקים. למה דווקא עכשיו עולה המופע ואיך זה עבור רנד לשחק את עצמו? 

חדשות כיפה אהבה פז, חדשות כיפה 05/02/20 15:34 י בשבט התשפ

"תשליך": התגובה של שולי רנד לאח הגדול
צילום: אריאל אוחנה

השבוע התקיימו שני מופעי השקה למופע חדש של הזמר והשחקן שולי רנד, המופע שזכה לשם "תשליך" הוא מעיין הצגת יחיד בשילוב שירים ומונולוגים על חייו. ברגישות ובתיאטלריות מדהימה מגולל שולי פרקים שונים מחייו האישיים כשהמוקד הוא הקשר בינו לבין הקב"ה בשלבים ובתקופות שונות בחייו.

כאב, צחוק, בכי, הומור, חטאים ומצוות, סיפורים ושירים כל אלו עוברים על הצופה במופע המתחיל בסיפור פטירתו של אחיו הגדול בעודו ילד בן 5, שם יחד עם האבל על מות האח באה האמירה שאלוקים לוקח את הטובים ביותר אליו ולכן עליו לנסות בכל כוחו להיות "לא טוב" כהגדרתו על מנת להישאר בחיים.
נקודת התעתוע, והיציאה בשאלה מלווה אותו בתקופה ארוכה בחייו והוא מתאר במופע את השקרים וההסתרות אותם חווה עד שעזב את עולם הדת ונכנס לעולמו של שחקן תאטרון וקולנוע שם למד "להפוך את הדפקט לאפקט" ולהשתמש לטובתו בכל כישורי המשחק וההזדהות אותם סיגל בשנות חייו.

המופע נעשה בשיתוף עם אסף תלמודי המפיק, ועם איתן בלום. את שולי מלווים על הבמה חבורת נגנים מדהימה.

צילום: אריאל אוחנה

 

שוחחתי עם שולי וניסיתי להבין ממנו מה הוביל אותו לצאת במופע מסוג זה ולפתוח דווקא עכשיו את סיפור חייו. 
"הרגשתי שהגיע הרגע לחשוף אותי קצת יותר" הוא עונה "אני בדרך כלל מדבר מתוך חיי גם בשירים ובמופעים אחרים שלי, אבל תמיד אני מלביש את זה במשלים או בגופים כאלו ואחרים. אבל עכשיו הרגשתי שהגיע הזמן, שאני רוצה לספר את הסיפור שלי בגוף ראשון, לתת הצצה לחיים שלי ולהעביר את הנרטיב של הקשר שלי מול הקב"ה בתקופות שונות בחיי.

לפעמים אתה בא ליצור מופע עם החלטה מלמעלה של מה אתה רוצה לעשות בדיוק, ולפעמים הדבר פשוט קורה כמו המפגש עם אסף ואיתן במופע הזה, לא ידענו לקראת מה אנחנו באים. היה איזה רעיון לעשות מעין "איש חסיד היה" וכבר התחלתי לכתוב סיפורים חסידיים מודרניים, ופתאום הרגשתי שזה לא מה שהזמן והתקופה רוצים, העולם היום הוא הרבה יותר אישי וחשוף, לכן בחרתי להביא את האני שלי לבמה, אפשר לומר שזו התגובה שלי לתופעת האח הגדול". 

בשנים האחרונות ראינו את רנד בתפקידי משחק שונים על המסך (הבלתי רשמיים, אוטונומיות ועוד), במופע החדש שולי עומד על הבמה ומגלם את דמותו שלו, איך הוא מרגיש עם החוויה?

"אין ספק שזה יותר שביר ורגיש, אמנם גם כשאני משחק דמויות אני תמיד מחובר ומרגיש שאני משחק את עצמי, אבל פה זה באמת יותר חשוף על השולחן, זה אני האמיתי מול הקהל. אני שם את עצמי על הבמה אבל בדרכי, בצורה אמנותית ולא צהובה."


"יש בי מכל חלקי החברה וכולם מתחברים לסיפור" 


המופע כולו מתעסק בשאלת הקשר של רנד מול הקב"ה ובעצם בשיח של כל אדם מול אלוקיו, כששאלתי את שולי האם המופע הוא רק לדתיים ואיפה יכול הציבור החילוני להתחבר לתוכן הוא ענה: "יש במופע התכתבות מאוד ישירה עם כל התרבויות, כי אני בסופו של דבר נגעתי בכל החלקים של החברה, באתי מבית דתי לאומי, ואז הייתי בצבא ובעולם התאטרון החילוני, ואחרי זה חזרתי לעולם החסידות וברסלב, אז כל הצדדים האלו מקבלים התייחסות במופע.
מעבר לזה שאני משלב שירים שהם שירים של מיטב היוצרים שמוכרים לכלל הציבור, למופע השקה בתל אביב הגיעו חברים רבים שלי מעולם המוזיקה והתאטרון שאינם דתיים ונהנו מאוד"

הוא מודה שלפני המפגש עם הקהל היה במתח כיוון שאלו נושאים רגישים ואישיים יותר וגם בגלל צורתו של המופע שהיא מעין מחזמר של שחקן אחד דבר שהקהל לא רגיל אליו, אבל הוא מספר שהתגובות חמות ואוהדות מקהל מגוון מאוד, ומדגיש שהסיפור הוא זה שמדבר לאנשים.
 

צילום: אריאל אוחנה

צילום: אריאל אוחנה


מופע ההשקה בירושלים נערך באולם בבית שלווה - ארגון הפועל במטרה לטפל בילדים עם מוגבלויות ולסייע לבני משפחותיהם בהתמודדות עם המורכבויות הכרוכות בגידולם.

לשולי עצמו קשר אישי למקום, עליו הוא מספר: "יש לי קשר מיוחד למקום הזה, יש לי בן עם תסמונת דאון שזוכה להיות שם, ואני קשור מאוד למשפחת סמואלס. יש לי הכרת הטוב מאוד גדולה אליהם ולמפעל החיים שלהם, ואנחנו עושים דברים ביחד על מנת לעזור ולקדם את המפעל המופלא הזה. ולכן בחרתי לפתוח דווקא שם" 

שם המופע "תשליך" מסמל רצון להשליך דברים מהאדם החוצה, לסיכום שאלתי את שולי האם הוא מרגיש שהצליח במופע הזה להשליך, על כך הוא ענה תשובה כנה ואמיתית: "כמו שתשובה זו פעולה אין סופית, זה לא פעם אחת וגמרנו אלא כל יום מחדש, ככה גם תשליך הוא פעולה אינסופית לא משליכים פעם אחת, גם בהקשר המקורי של הביטוי של תשליך שעושים אותו בראש השנה, הוא קורה כל שנה שוב ושוב. אז לעת עתה ההצגה הזו עומדת כמו שהיא אבל אני מאוד מקווה שהיא תהיה מודולרית ויהיו לה עוד אופציות להשתנות יחד איתי, ועם החיים שלי ולגלות עוד תובנות, אני משאיר לי מקום לשנות שירים או להרחיב את המונולוגים על פי ההשתנות. ובכל פעם להשליך מחדש" 
 

צילום: אריאל אוחנה

צילום: אריאל אוחנה