עכשיו הסרט: הנועזים שהצליחו לברוח מגרמניה בכדור פורח

ב - 1979 התרחש מבצע בריחה נועז מגרמניה המזרחית, שני זוגות הורים וארבעת ילדיהם, ניסו לערוק למערב באמצעות כדור פורח שהם תפרו מפיסות בד. הסיפור האמתי הפך לסרט קולנוע מותח, "בלון", המופץ על ידי סרטי נחשון ורד קייפ, ועולה בבתי הקולנוע בארץ ביום חמישי השבוע, שווה צפייה 

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 27/11/19 09:37 כט בחשון התשפ

עכשיו הסרט: הנועזים שהצליחו לברוח מגרמניה בכדור פורח
צילום: סרטי נחשון ורד קייפ

זוכרים את הסיפור האמתי והמופלא של יוסף מנדלביץ שהפך לסרט קולנוע בשם "מבצע חתונה"? יחד עם קבוצת חברים הוא ניסה לברוח מברית המועצות בשנת 1970 על ידי חטיפת מטוס קטן משדה תעופה ליד פטרבורג, אבל הקבוצה נתפסה, הואשמה בבגידה ומנדלביץ נשלח למחנה כפייה בהרי אורל ל-11 שנים. תשע שנים לאחר מכן, ב-1979, התרחש מבצע בריחה נועז אחר, הפעם בגרמניה המזרחית. שני זוגות הורים וארבעת ילדיהם, ניסו גם הם לערוק למערב. הפעם לא באמצעות מטוס אלא כדור פורח שהם תפרו מפיסות בד. בניסיון הראשון הם נכשלו, בשני הצליחו. גם הסיפור האמתי הזה הפך לסרט קולנוע מותח, "בלון", המופץ על ידי סרטי נחשון ורד קייפ, ועולה בבתי הקולנוע בארץ ביום חמישי השבוע (28.11).

בזמנו דיווחה התקשורת הגרמנית והעולמית על הבריחה הנועזת מעבר למסך הברזל בכותרת "הבריחה הגדולה ביותר ממזרח גרמניה". הבמאי של "בלון", מיכאל בולי הרביג מספר כי "הרבה אנשים ניסו לברוח ממזרח גרמניה, בין אם התחבאו בספינות, חפרו תעלות, ניסו לחטוף מטוסים, או לשחות לאורך נהרות; אבל לתפור יריעות בד ליצירת כדור פורח, לדחוס עצמם לסלסלה המתנדנדת ברוח ולהמריא לגובה של 2000 מטר זה באמת יוצא דופן". הוא מגלה שנפגש בפועל עם שתי המשפחות האמתיות שהצליחו לברוח, ואף קרא מעל לאלפיים עמודים של תיקי המשטרה החשאית המזרח גרמנית, השטאזי, על מקרה הבריחה הזה.

הכדור הפורח שגובהו 32 מטרים ונתפר מ-1245 מ"ר של בד, הוא כמובן הכוכב הפוטוגני והצבעוני ביותר של "בלון", והרבה דקות בסיפור מוקדשות לרכישת הבדים לתפירתו בעשרות חנויות שונות, כדי שלא יחשדו במניעי הקונים, בתהליך תפירתו, בקשיים להעלותו לאוויר ובמעוף המסוכן שלו. הכדור המקורי אגב נשמר במוזיאון להיסטוריה אווירית בגרמניה.
 

צילום: סרטי נחשון ורד קייפ


אבל מה שמפליא במיוחד בסרט הוא לראות את המאמצים האדירים והכסף הרב שהשקיע המשטר הטוטליטרי המזרח גרמני בתקופת המלחמה הקרה, לגלות וללכוד את הבורחים. מסוקים צבאיים, ג'יפים, אופנוענים, משאיות ועשרות רבות של חיילים חמושים, ובלש נחוש ועקשן במיוחד של השטאזי, כל אלה הופעלו כדי למנוע משתי משפחות צעירות לברוח מ"גן העדן הקומוניסטי". תופעה אופיינית ומוכרת בכל מדינת משטרה. למרות שמשטרים כאלה אוחזים באזרחיהם ביד ברזל של הפחדה, אלימות, דיכוי כל ביטוי עצמאי, מילולי או התנהגותי, ופוזה של עוצמה וביטחון עצמי, מתחת לפני השטח קיים בהם הפחד שכל לבנה הנשמטת מחומת הכלא שהם בנו, עלולה לערער ולהפיל את הקיר כולו.

"בלון" הוא סרט מרתק ומותח למרות שהצופים יודעים מראש את סופו המוצלח של הסיפור. אווירת האימה (מי שסיפר בדיחה פוליטית עלול היה להישלח לשלוש שנות מאסר), תחושות הרדיפה, ההלשנות והפחד מהשכנים המרגלים זה אחר זה, המבצע המסובך והמסוכן של רכישת חומרי הגלם לתפירת הבלון הפורח, הוויכוחים בין בני המשפחה בעד ונגד הבריחה וסכנותיה, כל אלה הפכו לסרט מעולה, המצולם בצבעים אפרוריים וקודרים כמו המציאות המתוארת.

אגב, למעלה מ- 5000 אזרחים ממזרח גרמניה הצליחו לברוח למערב, מרביתם בחודשים הראשונים לבנייתה של חומת ברלין בשנת 1961, כשהם מנצלים את המצב בו הגבול עדיין לא היה חסום לגמרי. חומת ברלין נפלה בדיוק לפני 30 שנה, בנובמבר 1989.

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –


לביקורות נוספות