"עיר יתומה": בחזרה לניו יורק של שנות החמישים

לקראת יום הקולנוע שמתקיים מחר ובו כל הסרטים בעלות של 10 שקלים, נעמי גוטקינד-גולן מביאה לכם סרט חדש שיוקרן לראשונה מחר בבתי הקולנוע, סרט מרתק שיחזיר אתכם לניו יורק של שנות החמישים

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 20/11/19 10:28 כב בחשון התשפ

"עיר יתומה": בחזרה לניו יורק של שנות החמישים
צילום: טוליפ אנטרטיינמנט

חובבי ה"פילם נואר", סרטי המתח והבלש של שנות החמישים בשחור-לבן בכיכובם של רוברט מיצ'אם, המפרי בוגרט, ג'יימס קאגני ודומיהם, יתענגו במיוחד לגלות את השפעותיהם של אותם סרטים בדרמת הפשע החדשה של אדוארד נורטון, "עיר יתומה", היוצא ביום חמישי השבוע אל האקרנים בארץ במסגרת "יום הקולנוע הבינלאומי" שבו יוקרנו עשרות סרטים, ביניהם חמישה בהקרנת בכורה, בעשרה שקלים לכרטיס בלבד. 

שחזור מדויק של ניו יורק של שנות החמישים, כולל טלפון חוגה שחור גדול, מגבעות אפורות, חליפות עם דשים ומכנסיים רחבים, בארים אפלוליים, מרתפי מוסיקת ג'ז מיתולוגיים, ריהוט משרדי דל, דירות עגמומיות ובלש פרטי בודד המתעקש לעקוב אחרי פושע נכלולי ועשיר, כל אלה משמחים את בעלי הנשמה הנוסטלגית. אבל התבלין העכשווי המתווסף לסגנון הישן והמוכר הזה, הוא ייחודו של גיבור העלילה ליונל אסרוג, הבלש שסביבו חג כל המתרחש כאן: הוא לא רק יתום חד עין אלא גם סובל מתסמונת טורט, תופעה שהסובלים ממנה משמיעים באופן לא רצוני ובלי שהם יכולים לשלוט בכך, קולות מוזרים ולפעמים גם קללות. אגב, על הטרנדיות של התופעה הפתולוגית הזו מעיד גם הסרט החדש והמדובר "ג'וקר" שגם גיבורו סובל מאחד התסמינים של טורט – צחוק פרוע ולא רצוני. 

נורטון, שהוא גם הבמאי וגם הכוכב של "עיר יתומה", המשחק את הבלש שלשונו מקרקשת, מצליח לשבות את הלב בכישרונו להתחבב למרות מחלתו. הוא מתעקש לגלות מי אחראי לרצח המתרחש לנגד עיניו, של הבוס הנערץ שלו (ברוס ויליס המפתיע בתפקיד קטנטן). 

 

צילום: טוליפ אנטרטיינמנט


כשהוא חמוש רק במספר רמזים ובאופי אובססיבי, חושף ליונל סודות שמורים היטב המשפיעים על מאזן הכוחות של העיר וכרוכים כרגיל בכסף גדול, עוצמה פוליטית, ותשוקה להשפעה וכוח. התעלומה מובילה אותו ממועדוני ג'ז אפלוליים בהארלם, דרך שכונות העוני של ברוקלין, אל המשרדים המפוארים של אנשי הבורסה החזקים של ניו יורק ולפתחו של האדם המסוכן ביותר בעיר. שני כוכבים גדולים שגם להם תפקידים קטנים עם משחק אופי מצוין אופייני הם אלק בולדווין, וויליאם דפו. אבל מי שנושא את הסרט על כתפיו לכל אורכו הוא נורטון, שגם אחראי לתסריט, לא רק לבימוי ולמשחק, וחייבים להודות שאין לו מראה כובש של כוכב קולנוע הוליוודי, אלא הופעה אפרורית "רגילה", שדי הולמת את האווירה ואת העלילה.
סרטים כאלה עוברים בימינו די מהר לטלוויזיה, אבל כדאי בהחלט לנצל את ההזדמנות ש"עיר יתומה" עולה בבתי הקולנוע בהקרנת בכורה ביום חמישי, כאמור בעלות של 10 שקלים, ולהתרשם מסרט החורג מהבומבסטיות והשיממון של כוכבי העל ומלחמות הכוכבים, או מסצנות מין מתירניות ופורנוגרפיית כריתת אברים ודם הנשפך כמים, של רוב הסרטים ההוליוודיים העכשוויים, ומאזכר את הקולנוע האמריקאי בימיו הטובים.
 

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –


לביקורות נוספות