פייסבוק מחריפה צעדים נגד הפייק ניוז

פייסבוק מתכוננת לבחירות בארה"ב והודיעה על שלל שינויים שינסו למנוע את הפייק ניוז. האם זה יעבוד?

חדשות כיפה רוני ארזי, מנכ"ל משרוקית 24/10/19 10:39 כה בתשרי התשפ

פייסבוק מחריפה צעדים נגד הפייק ניוז
פייק ניוז, צילום: shutterstock

לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020, חברת פייסבוק הודיעה השבוע על שורה של צעדים, שנועדו לצמצם את השימוש ברשת החברתית להפצת פייק ניוז ולהשפעה לא מידתית על תוצאות הבחירות.

בין היתר, הושקה מערכת הזדהות מיוחדת – Facebook Protect - המאפשרת לחשבון הפייסבוק של כל מועמד או פעיל פוליטי משמעותי בבחירות 2020 להיות מושגח ע"י צוות ייעודי של פייסבוק. צוות זה יוכל למנוע תופעות של התחזות לפוליטיקאים או ניסיונות פריצה לחשבונות שלהם, במטרה לדלות מידע אישי או להפיץ מידע כוזב בשמם.

שינוי נוסף נוגע להשפעת מדינות זרות על הבחירות בארה"ב. כזכור, במהלך הבחירות הקודמות לנשיאות, פייסבוק שיתפה פעולה עם מספר חברות מידע ובראשן "קיימברידג' אנליטיקה", באופן שחשף בפניהם פרטים רבים אודות משתמשי פייסבוק, ואף אפשר להן לשדר מסרים תעמולתיים למשתמשים אלה. כמו כן, עדיין לא הופרך החשד כי רוסיה ומדינות זרות אחרות השתמשו בנתונים אלה על מנת להטות את תוצאות הבחירות נגד המועמדת קלינטון ובעד המועמד הנבחר טראמפ.

כחלק מהשינויים החדשים, בבחירות הקרובות דפי פייסבוק הנמצאים בשליטה ממשלתית, כגון מערכות עיתונים בארה"ב הממומנים ע"י ממשלות זרות, יהיו חייבים להציג בדף שלהם תג זיהוי מיוחד. כך יוכלו אזרחי ארה"ב לדעת כי התוכן המקודם אליהם ממומן ע"י גורם שאינו אמריקני.

ערוץ נוסף של השפעה בעייתית על הבחירות הוא הפצה של פייק ניוז, כלומר ידיעות חדשותיות מפוברקות או כאלו הכוללות פרטים לא מדויקים, ע"י דפים אנונימיים. פייסבוק כבר הודיעה בעבר שהיא מתכוונת לסמן פוסטים החשודים כפייק ניוז, וכעת היא מפרטת כיצד תעשה זאת: ארגונים וחברות "בודקי עובדות" שיוגדרו ע"י פייסבוק כגורמים אמינים ואובייקטיביים, יוכלו לסמן פוסטים שיכללו פייק ניוז בסימון מיוחד, בתוספת קישור להסבר מדוע סימנו כך. הסימון יופיע גם באזור ה"סטורי" באינסטגרם. כל גולש שינסה לשתף תוכן מסומן כזה, יקבל הודעת התראה שתסביר לו מדוע לא כדאי לו להפיץ את התוכן.

דרך אחרת להשפיע על הבחירות היא להניא בוחרים פוטנציאליים של הצד השני מלצאת ולהצביע. גם לכך יש לפייסבוק פתרון – היא הודיעה כי תקשיח את האפשרות לקדם באופן ממומן פוסטים המסבירים לציבור מדוע לא כדאי לצאת ולהצביע או כאלו הקוראים שלא להצביע באופן ישיר.

נוסף על השינויים ברשת החברתית עצמה, פייסבוק גם הודיע שתשקיע שני מיליון דולר בהכשרת הדור הצעיר – בעיקר באירועים מקומיים לסטודנטים ותלמידי תיכון – כיצד לצרוך חדשות ומידע, וכיצד לסנן פייק ניוז ולהימנע מהפצתו.
 

רוני ארזי הוא מומחה דיגיטל ומנכ"ל חברת הפרסום משרוקית