שוב חופשיות: נשים שהשתחררו ממעגל העגינות קיבלו עוצמה בשירי חופש

מאות אנשים ובתוכן עשרות נשים שהשתחררו ממעגל העגינות וסרבנות הגט התאספו אמש, יום שני בערב, במתחם התחנה בירושלים, לערב של שירה בציבור בשיטת "בובי זמר" לציון יציאתן לחופשי מכלא העגינות.

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/08/19 13:29 כו באב התשעט

שוב חופשיות: נשים שהשתחררו ממעגל העגינות קיבלו עוצמה בשירי חופש
צילום: רשת אור תורה סטון

בערב מרגש שהתקיים אמש (שני) בירושלים, שרו יחד מאות אנשים, לציון היציאה לחופש ממעגל העגינות וסרבנות הגט. את הערב יזם ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, ובמסגרתו בחרו נשים עגונות ומסורבות גט שירים עוצמתיים שמסמלים את היציאה לחופשי.

מספר נשים ששוחררו ממעגל העגינות אף שיתפו בסיפור יציאתן לחופשי. הנשים קראו לציבור הרחב להסתכל ימינה ושמאלה ולראות האם יש אישה שזקוקה לעזרה, האם יש אישה שחייה הפכו לסיוט בנישואין וכל מה שהיא מבקשת זה להשתחרר מהם, ולתת לאותן נשים את כל התמיכה והסיוע.

בין הנשים שהשתתפו באירוע היו טובה (26) שקיבלה את הגט שלה רק לפני כחודש אחרי שנתיים וחצי שבהן הייתה מסורבת גט, ראומה (45) שהייתה בהליך גירושין של שלש וחצי שנים עד שלחצים אינטנסיביים על בעלה במקום עבודתו אפשרו את קבלת הגט לפני 4 חודשים, ושרית (32) שהצליחה להשיג את הגט אחרי שלש וחצי שנים של מאמצים וסרבנות מצד בעלה שביקש 'שלום בית', אך במקביל קיבל פעמיים צו הרחקה ממנה.

מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון פנינה עומר שהובילה את האירוע, אף קראה לציבור לגלות אחריות ולהיכנס לברית הנישואים עם ביטחונות ראויים, שיבטיחו שגם במקרה של פירוק נישואים הדבר ייעשה תוך כבוד הדדי. לדברי עומר: "כדי להימנע מראש מהגעה למצבים קשים, אני ממליצה לכל זוג שמחליט להינשא לחתום על הסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט. הציבור חייב להבין שחתונה ללא הסכם "ביטוחי" שכזה, היא חוסר אחריות משווע."

צילום: רשת אור תורה סטון

לדברי עומר: "סרבנות גט היא תופעה איומה. שחרורן של הנשים מסיר את העול הכבד שהן נשאו על צווארן ופותח בפניהן את האפשרות לבנות חיים חדשים. כל אישה שמשתחררת ויוצאת לחופשי, היא סיפור מרגש שנוגע ללב". לדברי עומר, הבחירה בערב שירה לא מקרית, "השירה מאפשרת לנו לחוות את חדוות השחרור ושיכרון החופש, מבלי להרבות במילים. כל אחת מהנשים יכלה לכתוב ספר על מה שהיא עברה, אבל ערב שירי חופש, נועד למעט במילים, אנחנו נהיה שם בעיקר כדי לשמוח בחירותן ולהתרגש איתן בדרכן החדשה"

נשיא וראש מוסדות אור תורה סטון הרב כתריאל ברנדר בירך על קיומו של הערב המחזק ואמר: "תופעת סרבנות הגט היא תופעה מכוערת של שימוש ציני ביהדות כקרדום לחפור בו. עלינו לגלות אפס סובלנות לסרבני הגט ולעשות כל מה שניתן כדי לסייע לנשים מסורבות גט. 
ערב השירה מהווה דרך נוספת של ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון לחבק את הנשים מסורבות הגט ולהעלות את הנושא החשוב לתודעת הציבור"