יונתן רזאל: "אני כל הזמן מתפלל לשירים - זו מתנה גדולה עבורי"

יונתן רזאל – אחד מהיוצרים המשובחים שקמו לנו בדור האחרון, בראיון ל"כיפה", מדבר על התהליך שהוביל אותו לפריצה הגדולה, מקומה של התורה בחייו, וגם, על המשפחה.

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/19 13:15 יז בשבט התשעט

יונתן רזאל: "אני כל הזמן מתפלל לשירים - זו מתנה גדולה עבורי"
יונתן רזאל, צילום: אוהד רומנו

לא פשוט לתפוס את יונתן לראיון, את החצי הראשון של היום הוא מנצל ללימוד תורה, ומאוחר יותר, יוצא לעבודתו, " אני בראש ובראשונה אברך" הוא מספר, "כבר כמעט 20 שנה. לפני כן למדתי בישיבת מיר ובהר המור, והיום אני אברך בכמה כוללים בירושלים. בבית אני מאוד נוכח בשעות הראשונות של היום, ומאוד אוהב להכין סנדוויצ'ים ולהיות עם הילדים, זה קודש בשבילי. אחרי כן לומד עד אחרי הצהריים, לפעמים מנגן עם הילדים, ואז מתפנה יותר ליצירה ויוצא להופעות. משתדל לחלק את היום שלי, חצי יום להתרכז בתורה ובלימוד, ובחצי השני אני משקיע במשפחה, וביצירה, השילוב ביניהם חשוב מאוד".  

אך לא תמיד היה רזאל על המסלול המוזיקלי, "הייתה תקופה אחרי הצבא, שבה, למרות שהייתי כבר באמצע קריירה של מוזיקה קלאסית, ניצוח והלחנה, עשיתי מעט הפסקה. גרתי במשך תקופה בחווה, למדתי פסיכולוגיה ועבדתי בתחום יותר טיפולי של מוסיקה במוסד לילדים מיוחדים. רק לאחר חמש שנים התחלתי לכתוב שירים, וכך למעשה נוצר האלבום הראשון שלי. תהליכים שעברתי, ומפגשים שהיו לי, סייעו לי למצוא מקום שהיה נכון לי יותר ליצור ממנו, ושם אפשר לומר שהפכתי ל'זמר', למרות שאני לא כל כך אוהב את המילה. היום, אם לא הייתי זמר, אני חושב שהייתה לי מסעדה, או שהייתי קצין בצבא, אני מאוד אוהב את הצבא, וכל השנים הציק לי שלא עשיתי עם זה משהו גדול יותר".

לאחר כניסתו של השיר "כי מציון תצא האהבה" לפלייליסט, גם קהל כללי נחשף ליצירה של רזאל, "זה היה אחד השירים היהודיים הבודדים בתוך הפלייליסט, ואז כש'קטנתי' יצא, קרתה הפריצה הגדולה. אפילו 'והיא שעמדה' שהגיע מתוך העולם החרדי, נכנס לתוך המיינסטרים. האמת, לא חשבתי בכלל על לכתוב מוזיקה לדתיים, כתבתי מה שיצא. וזה מרגש שהקהל הכללי נחשף לזה, כי הטקסטים של 'והיא שעמדה', 'קטנתי' או 'כי מציון תצא האהבה', הם טקסטים שבמהות שלהם הם טקסטים של תפילה, וזו הפתעה גדולה. בקרוב גם אופיע יחד עם דניאל זמיר פסטיבל החורף השני של היכל התרבות ת"א, וזה צפוי להיות מופע מעניין ומדויק".

 

כאשר נשאל רזאל כיצד הצליח להגיע לקהל מגוון כל כך הוא משיב: "איני יודעהשירים הם תוצר של מי שאני, וגם אני קצת גדלתי בין העולמות. גדלתי בבית חילוני, אך כשהייתי ילד חזרתי בתשובה, מצד שני למדתי בתיכון חילוני, וכמובן, שירתתי בצבא, כך שהמוזיקה שלי היא סוג של פורטרט. כשהיא באה ממני, אין בה את הקיטוב של דתיים וחילוניים, התחתנתי עם מושבניקית בעלת תשובה, אני בעצמי מכיל את כל העולמות האלה, אז המוזיקה מהדהדת מתוכי, וככה היא גם התקבלה. קשה לקרוא לה מוזיקה דתית, או חילונית.

גם מוזיקלית ינקתי מהרבה עולמות מאוד שונים ומגוונים, מצד אחד מוזיקה קלאסית על כל העומק והחכמה שבה, מצד שני מוזיקה פופלארית שגדלתי עליה, עברית ולועזית. וכמובן מוזיקת תפילה, אם זה רבי שלמה קרליבך, או מוזיקה של עדות המזרח שגדלתי עליה בנחלאות, והרבה מוזיקה ישראלית".

 

זמר עבר שהיית שמח לשיר איתו?

"ג'ון לנון, או לאונרד כהן, שגם כמעט הגעתי אליו, שלחתי לו דיסקים וקישרו בינינו, אבל ברגע האחרון פספסתי את זה".

 

מה אתה מאחל לעצמך?

"אני כל הזמן מתפלל לשירים, זו מתנה גדולה עבורי".

 

 

 

יונתן יעלה מופע יחד עם דניאל זמיר במסגרת פסטיבל החורף השני של היכל התרבות ת"א, שיתקיים החל מה- 31 בינואר עד ל-2 בפברואר.