נאחז בסבך

ספר חדש מאת הרב חיים נבון סוקר את הגותו של הגרי"ד סולובייצ'יק, ופותח ללומדים אותה צוהר.

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן 25/09/06 00:00 ג בתשרי התשסז

"נער גלמוד ובודד הייתי. פחדתי את העולם. קר וזר היה לי העולם. נדמה היה לי לי כאילו הכל לעגו לי. ברם, חבר אחד היה לי והוא, אל תצחקו לי, הרמב"ם. איך התיידדנו? פשוט, נפגשנו!" (הגרי"ד סולובייצ'יק, איש ההלכה – גלוי ונסתר)

בשנים האחרונות זכו ספרים רבים להיווסף לספרים הקלאסיים של מדף הספרים בישיבות הציוניות הדתיות. בין היתר זכו לכך ספריהם של ריה"ל, ר' נחמן מברסלב, ר' צדוק הכהן מלובלין ואחרים. אך מקומו של הרב סולובייצ'יק עדיין נעדר מישיבות ציוניות רבות. זאת למרות שהרב סולובייצ'יק תמך בציונות וזכה להיות נשיא כבוד של "הציונים הדתיים של אמריקה".

הרב חיים נבון, בוגר ישיבת הר עציון, הישיבה המזוהה ביותר עם גישתו של הרב סולובייצ'יק, הוציא בימים אלו ספר חדש: נאחז בסבך – שערים להגותו של הרב סולובייצ'יק. הספר פונה הן לאלה שלא מכירים את הגותו של הגרי"ד, וזה להם צעד ראשון בלימוד תורתו, וכן הוא פונה לאלה הבקיאים ומעוניינים להעמיק בה. גם אלו וגם אלו לא יוצאים נפסדים, שכן לא רק שהרב נבון פורש את שיטת הגרי"ד באופן נהיר וקריא, הוא גם מחדד הבדלים, ופורש גישות שונות של מלמדים וחוקרים בתחום שלומדי הגרי"ד רק נשכרים ממנה.

ייחוד נוסף של הספר הוא בכתיבתו המשובחת של הרב נבון, שמוכרת לנו מטור פרשת השבוע במקור ראשון, ומספרו "הגדר הטובה". למרות עיסוקו בנושאים ש"ברומו של עולם", הוא מתנסח באופן השווה לכל נפש, שהרי גם אם מדובר בנושאים עמוקים, זה לא אומר שהם צריכים להיות כבדים ובלתי קריאים.

לאורך הספר מנסה הכותב לנפץ את התדמית הקרה ונטולת הרגש שהודבקה לגרי"ד, וממתגת את הרב סולובייצ'יק כנטול אמירה קונקרטית לחיינו, ובכך מרחיקה אותו מישיבות שבהן עוסקים ברגש ובעולמות פנימיות. למעשה, הוא מדגיש את המימד הקיומי שהרב התמודד איתו, מימד שלדעת המחבר נושק מאוד לחיי כולנו ומציע אלטרנטיבה של ממש לתפיסת החיים, כפי שמעיד המחבר על עצמו:

"הגות עמוקה מדברת לא רק אל המוח, אלא גם אל הלב. הגותו של הרב סולובייצ'יק שבתה את ליבי שלי. חוויה, אמר הרב סולובייצ'יק, עוברת כמו מחלה מידבקת. תקוותי היא שגם אתם תידבקו".

נאחז בסבך, שערים להגותו של הרב סולובייצ'יק, הרב חיים נבון, הוצאת מעליות 221 עמ'.

לפרטים והזמנות לחצו כאן