ראיון להקת עלמא חוזרת: "זו הקריאה הכי פשוטה של אדם לאלוהים, בלי קשר לדת אפילו"

יהודה בכר שנרצח בנובה צילם סרטון מצמרר בו הוא שר את הלחן של להקת עלמא לתפילת "אלוהי נשמה". לקראת אלבומם הרביעי בחרו חברי הלהקה לחדש את השיר, ובשיחה עם "חדשות כיפה" מספר המלחין: "יש בשיר משהו נישתי. יהודה ממש צעק אותו ומשהו ממנו נכנס בביצוע החדש"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 10/03/24 15:50 ל באדר א'

להקת עלמא חוזרת: "זו הקריאה הכי פשוטה של אדם לאלוהים, בלי קשר לדת אפילו"
להקת עלמא, צילום: ORSA Group

אחד מהרגעים המוזיקליים החזקים ביותר מהמלחמה הוא הסרטון בו נראה יהודה בכר הי"ד, שנרצח במסיבת הנובה, כשהוא ברכבו שר את תפילת "אלוהי נשמה" בלחן של להקת עלמא. היום (א') משחררת הלהקה עיבוד מחודש לשיר, בדרך לאלבום רביעי, ושוחחנו עם אליאב אובל-נאמן, חבר הלהקה ומלחין השיר.

האזינו לשיר וצפו בקליפ:

"יש בשיר משהו נישתי"

עלמא הם בני הזוג אברהם ורעיה מוסקל, כשאליהם מצטרף אובל-נאמן. הלהקה פרצה בשנת 2001, ועד כה הוציאה שלושה אלבומים. השיר "אלוהיי נשמה" יצא בשנת 2007, במסגרת אלבומה הראשון של הלקה. אליאב מספר כי הביצוע החדש נוצר בעקבות סיפורו המרגש של יהודה. לדבריו, במסגרת העבודה על האלבום הרביעי הם תכננו לחדש שירים ישנים מתוך שלושת אלבומיהם הקודמים, אך אחרי הסרטון של יהודה היה ברור שהשיר יקבל ביצוע מחודש. השיר גם הוקדש לזכרו.

צפו בביצוע המצמרר של בכר:

איך ראיתם את השיר הזה, לפני יהודה?

"אלוהי נשמה הוא שיר תפילה. לא תמיד שרנו אותו בהופעות, שרנו אותו בהופעות אינטימיות עם אווירה מתאימה. יש בו משהו נישתי, ספציפי, תמיד הוא הלך עם עיבוד צנוע".

"יהודה ממש צעק את זה"

ואז אתם מקבלים את הסרטון של יהודה, שכמעט צועק את השיר.

"זה רגע מפתיע. בהקלטה המקורית זו שירה צנועה, ויהודה ממש צעק את זה והביא לשיר מימד של כוח. אני מרגיש שמשהו מהרוח שיהודה הביא כן נכנס לעיבוד החדש", אומר אליאב ומתייחס גם למילים של השיר: "זה שיר תפילה אוניברסלי, וכל הסיפור עם יהודה נתן תוקף לתחושה הזו. זו הקריאה הכי פשוטה של אדם לאלוהים, בלי קשר לדת אפילו. אני חושב זאת הנקודה של עלמא: חיבור למוזיקה שהיא תפילה, במובן הרחב ולא במובן המצמצם".

אפשר לשמוע בגרסה החדשה משהו מהצעקה של יהודה שנכנס לשיר הקטן והאינטימי. הלהקה עובדת על האלבום בחודשים האחרונים, ושבועות ספורים מפרוץ המלחמה הם כבר היו באולפן. "אמנם עשינו התאמות קטנות, אבל השירים מרגישים מאוד רלוונטיים. מרגיש לנו שלמרות שהאלבום נוצר לפני הוא מתכתב עם התקופה, נותן תקווה להמשך".

"היה לנו רצון, התכוונות ותחושה של חזרה לאלבום הראשון"

על עיבוד האלבום החדש הופקד מאור שושן, אחד מהמפיקים המבוקשים בז'אנר, שבראיון עם "חדשות כיפה" בחודש אב האחרון תיאר כך את עבודתו כמפיק: "הדבר שמסמן אותי כמפיק הוא השילוב של מוזיקה חיה עם אסתטיקה מאוד מודרנית. מצד אחד משהו שמשדר קלאסי, אבל בו זמנית גם עדכני". בעלמא מכוונים לשילוב הזה.

מאור שושן

מאור שושן | צילום: הגר פדאל

"היה לנו רצון, התכוונות ותחושה של חזרה לאלבום הראשון. אווירה יותר פשוטה, אווירה של ניגון. גם באלבום הזה נשלב ניגון חדש", אומר אליאב על רוחו של האלבום שצפוי לצאת בחודשים הקרובים. "אתה מתבגר, וכל הזמן רק מנסה לחזור להתחלה".