מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראיון השיר על שלוחי חב"ד שהפך לשיר מלחמה: "קצת התביישתי בו"

לפני יותר מעשור יהושע לימוני כתב שיר המתאר את התמודדותו של שליח חב"ד, ואחרי שהוא הסתייג ממנו השיר קיבל חיים חדשים במלחמה: "פתאום אני קולט שהשיר הזה יותר גדול, ראינו גילויים עצומים של יופי והקרבה" | האזינו לשיר

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 25/01/24 14:15 טו בשבט התשפד

השיר על שלוחי חב"ד שהפך לשיר מלחמה: "קצת התביישתי בו"
יהושע לימוני בהופעה בבארבי, צילום: עופר חרודי

יהושע לימוני הוא אמן חוזר בתשובה הקרוב לחסידות חב"ד, ובימים האחרונים הוא הוציא שיר חדש בשם "אל תוותר (שיר השליח)". השיר מלווה בקליפ מרגש עם תמונות וסרטונים מהחזית ומהעורף ומוקדש לכוחות הביטחון והמתנדבים שלוקחים חלק במאמץ המלחמתי, ומאחוריו מסתתר סיפור מעניין במיוחד כשבמקור הוא יועד בכלל לתאר את עולמם של שלוחי חב"ד.

האזינו לשיר וצפו בקליפ:

יהושע לימוני: "ויתרתי עליו, אפילו קצת התביישתי בו"

במקור השיר נקרא "שיר השליח" והוא נכתב לפני יותר מעשר שנים. "באותה תקופה גרתי בתל אביב והייתי קשור לרב יוסף גרליצקי, שליח חב"ד בתל אביב. לקראת י"ט כסלו ביקשו מכמה אמנים לכתוב שיר מקורי לאירוע י"ט כסלו בבית חב"ד בעיר, וזו הייתה התרומה שלי לערב הזה", מספר לימוני ל"חדשות כיפה".

חסידי חב"ד בכיכר רבין

חסידי חב"ד בכיכר רבין, ארכיון | צילום: תומר נויברג/פלאש 90

בשיר מתאר לימוני את ההתמודדות של שליח: "לקחת את עצמך, ארזת תיק והבטחה, יצאת לבקש חיים. הדרך לכבודך, מלאכים שומרים אותך, שרים לך שיר בהיר". אלא שלימוני קצת ברח מהשיר, לא הוציא אותו כסינגל רשמי ואפילו בהופעות התעלם ממנו. "ויתרתי עליו, אפילו קצת התביישתי בו", הוא מספר. "רציתי לברוח מהתיוג של האמן החרדי או משהו כזה. חששתי מקטלוג שיפגע ביכולת שלי להגיע לקהל רחב, שיפגע לי בקריירה".

האימוץ המחודש ונפילת האסימון: "פתאום אני קולט שהשיר הזה יותר גדול"

אבל לפני שנתיים הוא החליט לאמץ אותו שוב כחלק ממופע יחיד איתו הוא רץ ברחבי הארץ, בין היתר גם בבתי חב"ד. "שילבתי את השיר במופע ושמתי לב שבזמן שאני שר אותו כולם שותקים ומסתכלים עליי עם עיניים אדומות. שליחים באו אליי ואמרו לי כמה השיר הזה מדבר אותם. הבנתי שאני צריך לעשות משהו עם השיר הזה, להתגבר על האינטרס הקרייריסטי הצר", הוא צוחק.

יהושע לימוני בהופעה בבארבי

יהושע לימוני בהופעה בבארבי | צילום: עופר חרודי

"לפני החגים עבדתי על השיר, אפילו הייתי אמור לנגן אותו בכנס שלוחים בניו יורק. אלא שאז הוא קיבל כתף קרה מכמה גופים ויצא שהוא שוב נגנז", מתאר לימוני, עד הרגע בו נופל לו האסימון. זה היה אחרי פרוץ המלחמה, ולימוני מבין שהשיר הזה הוא שיר שמספר סיפור גדול יותר. "פתאום אני קולט שהשיר הזה יותר גדול, שהוא לא רק של חב"ד. קיבלתי מסר משמים שזה שיר של עם ישראל. שיניתי קצת מהמילים, ומהרגע הזה הכל הסתדר. זה שיר תודה לכל מי שנותן מעצמו לטובת הכלל, ראינו גילויים עצומים של יופי והקרבה".