יגל הרוש ביצירה מצמררת: "איכה בארי הפכה לקברי"

הזמר והיוצר כתב מילים חדשות ואקטואליות ללחן מסורתי של יהודי מרוקו מתשעה באב ומתיקון הגשם: "שמות הישובים שנפלו בשמחת תורה הרגישו כאילו המציאות עצמה הופכת לדפי שיר" | האזינו לביצוע וצפו בקליפ שצולם בבניין החדש של הספרייה הלאומית

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 07/01/24 16:42 כו בטבת התשפד

יגל הרוש ביצירה מצמררת: "איכה בארי הפכה לקברי"
יגל הרוש, צילום: תמר צימרמן

אחד האלמנטים החזקים במלחמה הנוכחית הוא פרץ היצירה של זמרי ישראל. כבר בימים שלאחר הטבח יצאו הזמרים בשירים שונים, והיום (א') יצא מיני-אלבום חדש בשם "בסוף הגשם יבוא אביב" במסגרת תזמורת ירושלים מזרח ומערב הכולל ארבעה שירים חדשים, כשהשיר הפותח הוא קינה עם מילים חדשות שכתב וביצע של יגל הרוש.

האזינו לשיר וצפו בקליפ:

גלגולו של לחן: מתשעה באב, לתיקון הגשם - אל האקטואליה

היצירה נקראת "קינת בארי" והלחן שלה מבוסס על לחן שמושר בשמחת תורה בזמן תיקון הגשם, לחן שבעצמו לקוח מקינה של תשעה באב. הרוש כותב על בארי, אחד הקיבוצים שנפגעו במתקפה הרצחנית של מחבלי חמאס, ומסיים בקריאה לבורא עולם: "וְעַתָּה קוּמָה / לְהָאִיר נֵרִי, וּבְעֵין רַחֲמֶיךָ / תְּרַפֵּא שִׁבְרִי, וְעֵינִי הַנּוֹבַעַת / תַּשְׁקֶה בְּאֵרִי". היצירה מלווה בקליפ שצולם בבניינה החדש של הספריה הלאומית.

"הקינה נכתבה על בסיס לחן לקינה 'גרושים מבית תענוגיה', המופיעה במחזור הקינות ל-ט' באב של יהודי מרוקו. באופן מפתיע, הלחן הזה מבוצע גם בתיקון הגשם שנאמר בשמחת תורה. מדוע בחרו יהודי מרוקו לבקש על הגשם בשמחת תורה בלחן של קינה? משם ר' שלום סודרי שמעתי, שמכיוון שבקשת הגשם היא בקשה על חיים, בקשו להוביל את המתפלל לבקש על חייו בלב נשבר, ולכן תקנו לומר את הבקשה על הגשם בלחן של קינה", כתב הרוש על הביצוע החדש.

יגל הרוש: "השגחה כותבת קינה על דפי המציאות"

בפוסט נפרד בפייסבוק פירט עוד הרוש על השיר: ''באר הוא אחד הכינויים בפי המקובלים לשכינה הקדושה, לאופן בו הבורא מחייה את עולמו דרך באר המים החיים של שפעו. האופן בו באר המים החיים התהפך לבור ריק שאין בו מים היווה עבורי סמל למאורעות ה-7.10. שמות הישובים שנפלו בשמחת תורה הרגישו כאילו המציאות עצמה הופכת לדפי שיר - הדיווחים 'נחל עוז נפל', 'בארי נכבשה', 'מחבלים בנתיבות' - ההשגחה כותבת קינה על דפי המציאות".

מכוניות שרופות בכניסה לבארי

מכוניות שרופות בכניסה לבארי | צילום: Yossi Zamir,Flash90

"עבודת הקינה היא עבודה תרפויטית - בתחילה מנסחים את הכאב, מעניקים לו מילים, כואבים עד דמע. בשלב השני מבקשים על הכאב, ומקווים לראות מבעד לעין השטופה את אופקי הנחמה והחיים הנמצאים סביבנו. 'ועיני הדומעת תשקה בארי'", סיים הרוש.

במסגרת האלבום חודשו השירים "ברחובות שלנו" של להקת משינה בביצועם של הפייטן והזמר ליאור אלמליח ורעייתו הזמרת והיוצרת נעמה טוב ו-"בואי הביתה" של ברי סחרוף בביצוע של נינט טייב, כשבשני הביצועים משתתפים גם מקהלת הילדים של קונסרבטוריון מועצה אזורית אשכול. הקטע האחרון באלבום נקרא "אור בחושך", יצירה כלית חדשה של תום כהן, המנצח הראשי של התזמורת.

קינת בארי

אֵיכָה בְּאֵרִי / הָפְכָה לְקִבְרִי
וְיוֹם מְאוֹרִי / הָפַךְ שְׁחוֹרִי
וְהֻשְׁחַת כָּל פְּרִי / וְנֶהְפַּךְ שִׁירִי
עֵינִי נוֹבְעָה מַיִם / מֵעֹמֶק שִׁבְרִי.

אֵיכָה תּוֹרָה / עֲרוּכָה וּסְדוּרָה
וְכָל פְּאֵרָהּ / לֹא עָמַד לְעֶזְרָה
וּבְיוֹם הֲדָרָהּ / הֻשְׁחַת תָּאֳרִי
עֵינִי נוֹבְעָה מַיִם / מֵעֹמֶק שִׁבְרִי.

אֵיכָה יִשְׂרָאֵל / בְּיוֹם קְרוֹא אֵל
וְחַיִּים שׁוֹאֵל / וּמְהוּמָה קִבֵּל
זָקֵן וְעוֹלֵל / בְּדַם מִתְגּוֹלֵל
וְחַגּוֹ חִלֵּל / אוֹיֵב אַכְזָרִי
עֵינִי נוֹבְעָה מַיִם / מֵעֹמֶק שִׁבְרִי.

אֵיכָה אִמָּהוֹת / וִילָדוֹת וּנְעָרוֹת
בִּשְׁבִי מוּלָכוֹת / כְּבִימֵי פְרָעוֹת
וְנִפְרְצוּ גִּדְרוֹת / צֹאן יְשָׁרוֹת
וּפָסְקוּ מְחוֹלוֹת / וּנְגִינוֹת מְשׁוֹרְרִי
עֵינִי נוֹבְעָה מַיִם / מֵעֹמֶק שִׁבְרִי.

וְאֵיכָה אֶתְמַהּ / בּוֹרֵא רוּמָה
עַד אָן אֻמָּה / תִּהְיֶה מְהוּמָה
עַד אָן קוֹמָה / תֻּשְׁפַּל אֲדָמָה
וְעַתָּה קוּמָה / לְהָאִיר נֵרִי
וּבְעֵין רַחֲמֶיךָ / תְּרַפֵּא שִׁבְרִי
וְעֵינִי הַנּוֹבַעַת / תַּשְׁקֶה בְּאֵרִי