האזינו מיוחד לשמחת תורה: הפיוט יפה ותמה כפי שמעולם לא שמעתם

לקראת שמחת תורה, הפיוט האהוב זוכה ללחן חדש ורגוע יותר | אליסף פיניש, שהלחין ושר מספר: "תמיד יש געגועים לפיוטים מבית אבא וסבא מבית הכנסת בנתיבות, הרבה שנים אני חושב איך לשלב ולמזג את האוצרות האדירים האלה עם המוזיקה הישראלית המודרנית יותר"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 16/10/22 08:43 כא בתשרי התשפג

מיוחד לשמחת תורה: הפיוט יפה ותמה כפי שמעולם לא שמעתם
ארון קודש בבית כנסת בצפת, צילום: Mendy Hechtman/FLASH90

אחד הפיוטים שזוכים לעדנה בשנים האחרונות הוא 'יפה ותמה' של רבי שלמה אביטבול מהעיר מרקש במרוקו. הפזמון שלו קליט והפך להמנון של חגים כמו שבועות ושמחת תורה. הפיוט זכה לביצועים של יגל הרוש, איציק אשל, בנימין בוזגלו ועוד פייטנים רבים. לקראת שמחת תורה המתקרב, היוצר והמלחין אליסף פיניש שחרר לחן חדש ורגוע יותר לפיוט האהוב.

התבונן במילים ובא הלחן: "הניגון נחת עליי בשלבים"

פיניש, נשוי ואב לשלושה, הוא סטודנט לאדריכלות ועובד בעמותת אתגרים וישיבת כינור דוד. "יפה ותמה זה ניגון שבא אליי כשהתבוננתי במילים המרגשות והמאירות של הפיוט הנפלא הזה", הוא מספר לחדשות כיפה. "תמיד יש געגועים לפיוטים מבית אבא וסבא מבית הכנסת 'הגדולה' בנתיבות וכבר הרבה שנים אני חושב איך לשלב ולמזג את האוצרות האדירים האלה עם המוזיקה הישראלית המודרנית יותר".

אליסף פיניש

אליסף פיניש צילום: אלפונסו ארט

בימים האחרונים יצא גם חידוש של הפרויקט של רביבו לפיוט, דבר שמדגיש יותר את הבחירה בלחן שקט. "כשהניגון נחת עליי זה היה בשלבים, קודם בית, אחר כך פזמון וכך הלאה עד שהרגשתי שהניגון שלם", הוא משתף.

לקראת שמחת תורה: "מיד מתחילים מחזור חדש בלי להתמהמה"

על התזמון של הוצאת השיר הוא מספר: "השיר יצא בעזרת ה' לקראת שמחת תורה, בזמן שאנחנו מסיימים את קריאת התורה ומיד מתחילים מחזור חדש של קריאת התורה בלי להתמהמה. בעיניי זה מאוד חזק, שאת התורה הזאת אי אפשר להפסיק. 'אור זיו זהרך בוער תוך קרבי' ואני תקווה שאש התורה ואש החיים יתגברו ויתעצמו בעם ישראל".

שמחת תורה בשנים ללא קורונה

שמחת תורה בכותל המערבי | צילום: פלאש 90. יונתן זינדל