אודהליה ברלין: "הקורונה זה כמו להתחיל מחדש"

בראיון מיוחד לקראת פורים, הזמרת והיוצרת המרגשת משתפת בקשיים מהשנה האחרונה אך גם בברכה וההתחדשות שהיא הביאה איתה ושמחה על האפשרות בכל זאת לשיר בפורים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 25/02/21 14:56 יג באדר התשפא

אודהליה ברלין: "הקורונה זה כמו להתחיל מחדש"
אודהליה ברלין, צילום: רמי זרנגר

לקראת חג הפורים שוחחנו עם אודהליה ברלין, הזמרת והיוצרת, ששרה מהלב והנשמה ותפסה מקום קבוע בשירה האמונית. בשנים עברו, אודהליה הופיעה בחגיגות הפורים מול מאות ואף אלפי נשים, אך השנה, חג הפורים נחגג בצל מגפת הקורונה, מגפה שבחג בשנה שעברה עוד הייתה שמועה.

שאלנו את אודהליה על חגיגות הפורים אז, לפני שהכל השתנה: "רק התחילו לשמוע על הקורונה. שמחת הפורים שהייתה בבית המדרש לנשים במגדל עז הייתה מדהימה. כמה ימים אחריה כבר נכנסנו לבידוד, בידוד שהיה שווה את זה. אז לא האמנו שהקורונה תישאר איתנו שנה, ועדיין נשארת".

אודהליה מספרת כמה השתנה מאז: "גם השנה בעזרת השם אופיע בליל פורים במדרשה במגדל עז. זו השנה השבע-עשרה שאני שם בליל פורים. חגיגות הפורים השנה יהיו מאתגרות, הן יהיו הרבה יותר מצומצמות ומרוכזות, אבל האפשרות לחגוג, לנגן בפורים, הפכו מלהיות הדבר הברור מאליו, למשהו שהוא פלא. משהו מרגש, חגיגי. אני מתרגשת ומתכוננת כאילו זו פעם ראשונה שאני מופיעה שם, יש התרגשות גם מזה שזו תהיה הרקדה אמתית, לא בזום, אמנם בקפסולות ועם הרבה פחות רוקדות, אבל נצליח להשאיר את הפעימה של החיים". 

אודהליה מוסיפה בצער, כי יש דברים שלא ימשיכו השנה: "שנה שעברה רציתי ליצר משהו חדש בשושן פורים הרקדה לנשות קהילות ירושלים והסביבה ורציתי להפוך את זה למסורת, מסורת שהשנה לא תצא לפועל לצערי, אבל בתקווה שאכן תמשיך בעתיד".

תייצרי כדי לא לשקוע

אנחנו כבר שנה לתוך הקורונה. איך עברה עליך התקופה הזו, בתור אמנית, כשעולם התרבות כמעט ודמם?

"התקופה הזו מאתגרת. חלק ממני, מהמהות שלי, זה הופעות ומוזיקה, ובתקופה הזו נשמטה הקרקע מתחת לרגלי. אז התנועה שלי להמשיך, בכל זאת ליצור. אמרתי לעצמי 'תייצרי כדי לא לשקוע'. הבנתי שהמציאות דורשת ללמוד שפה חדשה, ועשיתי התוועדויות בשידור חי בערוץ היוטיוב שלי, עשיתי שידור מיוחד לקראת צאת תשעה באב של התוועדות נשית שהיה הצלחה בלתי רגילה, קיימתי את המופע "אוחילה" המסורתי בצורה וירטואלית למרות הסגר, יזמתי פרוייקט חדש של שירוני פרשת שבוע עם שירים ישראלים סביב נושאי הפרשה שנקרא "סופ"ש עם שיר", ועשיתי עוד המון דברים חדשים בתקופה הזו, יצירה שאני רואה בה ברכה".

אודהליה לא מסתירה שישנם קשיים: "וודאי שיש אתגר כלכלי, והתקופה הזו לא פשוטה. הדברים מסתדרים, ב"ה, אבל אני מרגישה שזה כמו בתחילת הקריירה, להשקיע לאו דווקא עם תמורה אלא עם הרבה אמונה. אני מבינה שעליי ליצר דרך חדשה למציאות החדשה".

 

אודהליה ברלין

אודהליה ברליןצילום: רמי זרנגר

 

הקורונה הביאה איתה את ברכת ההתחדשות" היא מוסיפה. "המציאות דרשה מאיתנו ליצור כל הזמן, ליצור בשפה חדשה. אם עד אליה הייתה מין שגרה של יצירה והופעות, יצירה והופעות, כעת, הייתי בעיקר בתודעה של יצירה, להמציא את עצמי מחדש. אבל לא רק ברכה הייתה בתקופה הזו. אלו ימים לא פשוטים לעולם התרבות, התחושה היא שצריך להילחם כדי לשרוד, ויש אומנים שלא יצליחו. אני נלחמת, זה לא פשוט להמשיך גם בימים אלה".

את חושבת שהקורונה תשפיע לטווח ארוך על עולם התרבות?

"כן אין ספק שהיא תשפיע על עולם התרבות. השנה קיימתי בשידור מרחוק את המופע שלי "אוחילה", מופע הכנה רוחני-מוזיקלי לקראת הימים הנוראים, השתתפו בו כמה אלפי נשים ויש נשים שאהבו דווקא את המתכונת הזו, שהן לא צריכות לצאת מהבית, או בכלל הצליחו להשתתף בו גם אם הן גרות רחוק. בהחלט אחשוב על כך לעתיד, כשכבר נוכל להתקהל בעז"ה, אשקול גם לשדר את המופע במקביל".

לסיום, מהו חג הפורים בשבילך?

"פורים זה הלב של הלב של השנה, משהו משתחרר בחג הזה. על משקל מה שאומרים על יום כיפור "עיצומו של יום מכפר", חברתי עולש גולדברג אומרת על פורים : "עיצמו של יום משכר". כל השנה אנחנו מחזיקים, מתנהלים כמו שצריך, ובפורים אפשר לשחרר, פשוט להיות. לא לתכנן מה יהיה, לא לצפות ואז להתאכזב אלא לבוא עם הלב פתוח. לתת לפורים ללמד אותנו את הלימוד שלו בלי לאחוז בו".