ההרצאות TED הכי טובות של 2020

משבר האקלים, גזענות, בעית הפילים וכמובן גם הקורונה - ההרצאות של שנת 2020 שלא תרצו לפספס

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 17/01/21 12:22 ד בשבט התשפא

ההרצאות TED הכי טובות של 2020
הרצאות טד, צילום: shutterstock

אם יש משהו בעולם שלו פוסק, היא הצימאון לידע; כדי להשקות את הצימאון הזה חברת TED מפרסמת הרצאות חינמיות בנושאים מגוונים. כל שבוע מעלה החברה בין 5-7 הרצאות, ועד כה עלו לאתר טד מעל 3600 הרצאות. גם השנה עלו באתר שלל הרצאות בתחומים שונים אך בהבדל קטן משנים קודמות, רוב ההרצאות צולמו בביתם של המרצים או לפחות באולם ריק, במקום באולם מלא קהל; הסיבה לכך היא כמובן מגפת הקורונה שבגללה אנחנו נשארים בבית ולא יכולים להתקהל באולם הרצאות. 
אז אם גם אתם מוכרחים להישאר בבית, ומחפשים עיסוק שלא ירקיב לכם את המוח, ריכזנו בשבילכם את ההרצאות טד שהכי נצפו השנה: 

1. ביל גייטס: "איך אנחנו חייבים להגיב למגפת הקורונה" 
הנושא שלא הצלחנו לברוח ממנו, ושהכי השפיע עלינו למשך רוב השנה האחרונה היא כמובן מגפת הקורונה; לכן זה לא באמת מפתיע שההרצאה שהכי נצפה השנה באתר טד עוסקת בנושא הזה. בהרצאה שצולמה עוד יחסית בתחילת המשבר העולמי, מייסד מיקרוסופט, ומי שבהמשך השנה יהיה מעורב בקידום החיסונים לנגיף, ביל גייטס, מסביר את החשיבות של עטית מסכות ושמירה על מרחק כדי לעצור את התפשטות המגפה. 

 

2. וואן ג'ונס: "מה קורה אם מועמד לנשיאות ארה"ב מסרב להיכנע" 
האירוע הפוליטי שישפיע על העולם כולו בשנים הבאות הוא הבחירות לנשיאות ארה"ב.  עוד לפני הבחירות טראמפ הודיע שהוא לא ייכנע כל עוד שיהיה ניתן להטיל ספק בתוצאות. בהרצאתו הפרשן הפוליטי של רשת C.N.N. וואן ג'ונס, מסביר את הדינמיקה של בחירת הנשיא. ומראה שיש חורים בחוקה האמריקאית שיאפשרו למועמד לתפוס את השלטון גם אם הוא לא קיבל לא את הרוב הפופולארי ולא את רוב האלקטורים. 

 

3. לוסי קינג: "איך דבורים יכולים לשמור על השלום בין בני אדם ופילים" 
ניקח רגע פסק זמן מנושאים שחמים על הפרק, ונתמקד רגע בפילים. פילים? כן, אבל לא רק – גם דבורים, כי מתברר שפילים מהווים בעיה די גדולה עבור קהילות מסוימות באפריקה שסובלים מכך שהחיות הגדולות אוהבים להוריד להם את הגגות מהבתים. בהרצאה המרתקת הזואולוג לוסי קינג מציע פתרון לבעיה: לבנות חומות של כוורות כדי להפריד בין הפילים (שמתברר לא כל כך מחבבים את החרקים העוקצניים) ובני אדם, ועל הדרך גם לייצר פרנסה חדשה לקהילות דרך יצור דבש. איך נגיד: פ(י)ל-א פלאים. 

 

4. קולט פיצ'ון בטטל: "שינוי האקלים יעקור מיליונים – כך נתכונן" 
במעבר חד מנושא שמטריד בעיקר קהילות מסוימות באפריקה ההרצאה הבאה עוסקת בבעיה שמטרידה את כל העולם כבר כמה וכמה שנים: השינוי באקלים. מדענים מעריכים שעד שנת 2100 כמעט 180 מיליון בני אדם יעקרו ממקומם בגלל התחממות גלובלית. קולט פיצ'ון בטטל, עורכת דין שעוסקת בשיקום משברים, דורשת בהרצאה נלהבת שהעולם חייב להחליף את המערכות הכלכליות והחברתיות הקיימות כי הן גורמות להגירה האקלימית, ובסוף ימיטו עלינו אסון. 

 

5. איברם קנדי:  "ההבדל בין "לא גזען" ו-"אנטי-גזען" 
נושא הגזענות עלה למרכז סדר היום הבינלאומי השנה בעקבות אירוע בארצות הברית, בו שוטרים גרמו למותו של ג'ורג' פלויד, גבר שחור, בעת שניסו לעצר אותו. ההריגה גרמה למהומות רבות ברחבי אמריקה, שם את השיח על גזענות במרכז. בהרצאה הסופר והיסטוריון איברם קנדי טוען שאי אפשר להיות "לא גזען". קנדי עומד על כך שכל עוד מישהו לא נלחם בפועל בגזענות הוא לא יכול להתחמק ממנו. 

 

6. ג'ניפר 8. לי: "למה 1.5 מיליארד אנשים אוכלים עם צ'ופסטיקס" 
נסגור את הרשימה עם נושא קליל ביותר: אוכל – ולא סתם אוכל – אוכל אסייתי. בסרטון הכי קצר ברשימה שלנו (רק 3 ורבע דקות), מומחית לתרבות, ג'ניפר 8. לי (ולא הספרה בשם שלה הוא לא טעות) מסבירה את כל מה שיש לדעת על הכלי האכילה הפופולרי מהמזרח – הצ'ופסטיקס. בסרטון לי מספרת על ההיסטוריה, השימושים ועל כמה מנהגים מעניינים שקשורים לכלי.