איך יראו חיי הקהילה היהודיים ביום שאחרי הקורונה?

איך יראו חיי הקהילה היהודיים ביום שמגפת הקורונה סוף סוף תעזוב אותנו; האם הם יחזרו להיות כמו שהיה לפני המגפה או אילו השינויים שהוכרחנו לעשות יישארו איתנו לנצח?

חדשות כיפה יצחק גולדברג, חדשות כיפה 18/12/20 12:22 ג בטבת התשפא

איך יראו חיי הקהילה היהודיים ביום שאחרי הקורונה?
תפילה בימי קורונה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשמגפת הקורונה פרצה לחיינו, דברים רבים השתנו: הלימודים עברו לזום, יותר אנשים התחילו לעבוד מהבית ותחושת הוודאות אליה כל כך התרגלנו כמעט ונעלמה. אך בין כל השינויים האלה, חיי הקהילה השתנו גם הם באופן משמעותי.

הקהילות היהודיות בעולם מתמודדות עם קשיים רבים בעקבות המאבק בקורונה. סגרים, הגבלות על התקהלות, החשש הבריאותי ממפגשים, וגורמים נוספים הקשורים לשינוי המציאות שהביאה עימה המגפה, הובילו לפגיעה קשה בחיי הקהילות ובחיבור בין יהודי התפוצות לעולם היהודי.

כדי להתגבר על הקשיים שהוצבו לחיי הקהילה היהודיים בעקבות הקורונה, רבני קהילות מרחבי העולם, מוצאים פתרונות יצירתיים, מתפילות בשטחים פתוחים ושיעורים בזום, ועד תפילת כל נדרי מקוונת לפני כניסת יום הכיפורים. אבל איך יראו חיי הקהילה ביום שאחרי הקורונה? האם הם יחזרו להיות כמו לפני המגפה, או שהשינויים שקרו יישארו וימשיכו איתנו הלאה?

הרב אליהו בירנבוים, שעומד בראש מכון 'שטראוס-עמיאל' מבית רשת 'אור תורה סטון', מכשיר שליחים, רבנים ומחנכים לתפוצות, טוען כי מידת החזרה לחיי הקהילה, כפי שהיו לפני הקורונה, תלויה בזמן שייקח לצאת מהמצב: "אם הקורונה תימשך עוד חצי שנה, אז זה עדיין סביר לחזור למצב הקודם. אבל אם המצב הנוכחי שהקורונה, הסגרים והפחדים יימשכו עוד שנה, אז יהיה מאוד קשה להחזיר את האנשים למסלול הקהילתי, לבתי הכנסת ולבתי המדרש".

"יהיה קשה לחזור", אומר הרב בירנבוים ביחס לקהילות, ומסביר כי "או בגלל שאנשים מבוגרים יפחדו, או בגלל שגילו אלטרנטיבות אחרות. כשיש משבר יש גורמים שונים שמשפיעים - על נפש האדם, על האנוכיות ועל הכלכלה. אנשים משלמים פחות שכר לימוד לבתי ספר יהודיים כי אין להם, פחות חברות בקהילה או פחות תרומות לפרויקטים יהודיים – אז הכול ביחד ישפיע".

הרב בירנבוים מספר כי הקורונה חשפה תופעה מיוחדת, בכך שרבנים, ראשי קהילות וגם השליחים בקהילות השונות  ברחבי העולם – מנסים תמיד לחשוב קדימה ולהמציא דרכים יצירתיות כדי להמשיך את חיי הקהילה היהודיים, גם כשהנסיבות מקשות עליהם.

כדי לעסוק ולדון כבר עכשיו בעתידם של חיי הקהילה היהודיים ביום שאחרי משבר הקורונה, יתקיים בשבוע הבא כנס שיעסוק גם בנושא זה, אך גם במגוון נושאים אחרים הקשורים להנהגת קהילה בימי קורונה ותפקידם של השליחים כעת.

הכנס ייערך בימים ראשון ושני הקרובים, בתאריכים 21-20 בדצמבר, ה'-ו' טבת, בין השעות 19:30-15:30. יכבדו בדברי פתיחה: הרב הראשי, הרב דוד לאו, נשיא המדינה רובי ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התפוצות עומר ינקלביץ', נשיא וראש מוסדות 'אור תורה סטון' הרב כתריאל ברנדר, וראש המכון הרב אליהו בירנבוים.