חדש על המדף: ריבית של מעשים טובים

סיפורו של חלוץ מהסוג שלא הכרתם : ביוגרפיה חדשה של אלישיב רייכנר על פרופסור אליעזר דוד יפה, חלוץ חברתי דתי שיפתיע אתכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/12/20 14:52 טו בכסלו התשפא

חדש על המדף: ריבית של מעשים טובים
אלישיב רייכנר והספר, צילום: יאיר קלייטמן

רוב הביוגרפיות שנכתבות על דמויות בציונות הדתית הן ביוגרפיות על רבנים, פוליטיקאים, או אנשי צבא. הספר החדש 'ריבית של מעשים טובים' הוא ביוגרפיה ייחודית שמתארת את מסכת חייו של חלוץ חברתי דתי לאומי - פרופסור אליעזר דוד יפה.

התואר הרשמי של אליעזר יפה היה מטעה ומבלבל. הוא אמנם היה פרופסור לעבודה סוציאלית, ממייסדי וממורי בית הספר הראשון לעבודה סוציאלית בארץ, אך לא פחות מכך הוא היה חלוץ חברתי שמעולם לא התבצר במגדל השן האקדמי, אלא תמיד נכח גם בשדה העשייה החברתית והוביל בו מהלכים משמעותיים.

כמנהל המחלקה לשירותי קהילה ומשפחה בעיריית ירושלים בראשית שנות השבעים, הוא עיצב מחדש את אופי עבודתו של העובד הסוציאלי בעיר, וזכה לכך שחלק מהדפוסים שקבע אומצו לימים בכל הארץ. כראש ועדת הקבלה של בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, הוא פתח את שערי האקדמיה לסטודנטים שלא זכו לקבל הזדמנות שווה במערכת החינוך בה למדו. כחוקר שיקום שכונת 'ימין משה' בירושלים, הוא הטביע חותם משמעותי על פרויקט שיקום שכונות בכל רחבי הארץ. כחוקר תחום רווחת הילד, הוא תרם להסדרה החוקית של אימוץ ילדים ממדינות זרות. כמי שהקים את האתר 'נתינה בתבונה' וסייע בהבאת האתר גיידסטאר לארץ, הוא תרם תרומה מכרעת לשקיפות בעולם העמותות והמלכ"רים.

צילום: עטיפת הספר

גולת הכותרת של עשייתו הייתה 'האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית'. האגודה שייסד בשנת 1990 בדירה קטנה בירושלים והפכה במהלך השנים לארגון היהודי הגדול בעולם למתן הלוואות ללא ריבית. את ההשראה להקמת האגודה שאב יפה משמונה מעלות הצדקה של הרמב”ם המופיעות בהלכות מתנות עניים: "מעלה גדולה שאין למעלה ממנה, זה המחזיק בידי ישראל שמך, ונותן לו מתנה או הלוואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו, עד שלא יצטרך לבריות ולא ישאל, ועל זה נאמר 'והחזקת בו גר ותושב וחי עמך, כלומר החזק בו שלא ייפול ויצטרך". הרמב"ם מציין שהמעלה הגבוהה ביותר בצדקה היא לתת לנזקק הלוואה או מקום עבודה שיאפשרו לו לעזור לעצמו, לשמור על כבודו ולהפכו לעצמאי. האגודה להלוואות ללא ריבית הפכה לימים לקבוצת 'עוגן' שבקרוב תהפוך לבנק החברתי הראשון בישראל.

סיפורו של אליעזר יפה הוא גם סיפור של עולה חדש, שעלה לבדו מארה"ב למדינת ישראל הצעירה. סיפור של פעיל ציוני חברתי שמהפגישה הראשונה שלו עם החברה הישראלית, לא הפסיק לשאול את עצמו היכן הוא יכול לתרום להתבססותה של החברה ולצמצום הפערים החברתיים בתוכה.

אליעזר יפה היה נוהג לומר: "החיים הם הלוואה שיום אחד ניאלץ להחזירה עם ריבית, והריבית, היא לעשות את העולם מעט טוב יותר מהעולם שאליו נכנסנו". הספר שמביא את סיפורו, מעיד שאת חייו הוא סיים עם ריבית גדולה מאוד של מעשים טובים.    (כל ההכנסות ממכירת הספר תוקדשנה לקרן ע"ש אליעזר ורבקה יפה ב'עוגן' – הקרן להלוואות ללא ריבית).