האם משרד התרבות יסבסד כניסת מבקרים למוזיאונים בשבת?

משרד התרבות שוקל רעיון חדש, לפיו מוזיאונים ייפתחו בשבת ללא תשלום, כדי לאפשר לציבור שומר השבת להיכנס אליהם. בעקבות כך התבקשו המוזאונים לאסוף את נתוני הכניסה, כדי לאמוד את גובה הפיצוי שיינתן להם. משרד התרבות: טרם התקבלו האישורים, נפרסם בהתאם ובאמצעים המקובלים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/11/20 14:45 כג בחשון התשפא

האם משרד התרבות יסבסד כניסת מבקרים למוזיאונים בשבת?
מוזאון תל אביב לאומנות. ייפתח בחינם בשבתות?, צילום: Miriam Alster/FLASH90

האם משרד התרבות מתכנן לסבסד כניסת מבקרים למוזיאונים בשבת? תחת הכותרת "שבת ישראלית" מבקש שר התרבות חילי טרופר לבטל את תשלום הכניסה למוזיאונים בימי שבת, כשמשרד התרבות יפצה את המוסדות על ההפסדים. כך פורסם הבוקר (ג') ב"כאן תרבות".

בימים האחרונים, לשכת שר התרבות יצאה בבקשה ממנהלי המוזיאונים לספק למשרד נתונים על מספר המבקרים במוזיאונים בשבתות לאורך שנת 2019, ומחיר כניסה לכל אדם, כדי שיוכלו להכין מכרז לשיפוי המוסדות בתוכנית החדשה.

אלא שהתכנית יוצאת הדופן מעלה לא מעט שאלות. למשל: לאיזה קהל מיועד הפרויקט? מה התנאים שמציב משרד התרבות בפני המוזיאונים כדי לקחת חלק? מדוע התקציב הזה מגיע מתוך "שבת ישראלית" ולא דרך התמיכות השוטפות למוזיאונים? וכמובן, מהיכן הכסף? 

ד"ר נצח פרביאש, מנהל פארק קרסו למדע בבאר שבע אמר בראיון ל"כאן תרבות" הרעיון עלה בכלליות אך סייג וטען כי מוזאוני המדע מבוססים על התנסות וחוויה, דבר שאינו מתאים לשומרי השבת. "לכן הצענו בפגישה לקיים את היוזמה בימי שישי ולהפוך את יום שישי ליום תרבות ישראלי שכולם יוכלו לקחת בו חלק". לדבריו, השר קבע פגישת המשך לקידום הרעיון. 

במהלך הפגישה לא צוין שהמוזאונים יהפכו לשומרי שבת, ולא נאמר דבר על ביטול מוצגים שמשתמשים בחשמל. "לשומרי השבת באופן טבעי יהיה קשה להגיע בשבתות. המוזיאונים בישראל ובפרט מוזיאוני המדע חרטו על דגלם להנגיש את המדע לכולם", אמר פרביאש והוסיף כי "תהיה החמצה מסוימת אם היום החינמי יהיה בשבת". לדבריו, זו הסיבה שהשר הבטיח להתייעץ ולקיים פגישות נוספות בנושא.

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "בימים אלו המשרד עומל על מספר פרויקטים ומיזמים לטובת הציבור הרחב, לטובת האמנים והאמניות וכן לעולם התרבות בכללו, זאת בהתאם למציאות המשתנה כל העת. המשרד יפרסם קולות קוראים ומכרזים שיתנו מענה מפורט על כל יזמה ופרויקט שיוצאים לדרך. לעניין הפרויקט המדובר, הנ"ל טרם עבר את כלל התהליכים לכדי אישור, אנו נפרסם בהתאם ובאמצעים המקובלים".