שיר הסביבון / עממי

לשכנע איש מדע כופר שהוא טועה, אי אפשר ללכת לטיעונים שכליים, זה לא עובד. מה שכן צריך לעשות זה לנער אותו כמה פעמים, לסובב אותו כמה סיבובים עד שהוא יבין שהוא איבד את הפרופורציות שלו.

חדשות כיפה אלי כפיר 22/12/06 00:00 א בטבת התשסז

סביבון סוב סוב סוב

חנוכה הוא חג טוב

סוב נסוב, כה וכה

נס גדול היה פה

מהות נס חנוכה

אנו כיהודים טובים לא מרבים לשאול שאלות על חגים, ופשוט נהנים מהם כמו שהם. למשל בפורים אנו מתחפשים ואף אחד לא שאל את עצמו איך זה קשור לפורים. יש שטוענים שזה קשור לנהפוך הוא, אבל מי שמתבונן רואה שאין שום קשר בין נהפוך הוא לילדה קטנה שמתחפשת לאסתר המלכה (אלא אם כן כל שאר השנה היא ענייה ורשעה).

אותה השאלה מתעוררת בחנוכה - כולם מבינים למה מדליקים נרות (נס פך השמן למי שלא זוכר), אבל לא ברור למה סופגניה וסביבון הפכו להיות סמלים של חנוכה. ובמיוחד כשטרחו והמציאו שיר מיוחד רק לסביבון, כך שכנראה יש לו משמעות עליונה בנס חנוכה.

מי שעיין קצת בעלונים שיוצאים מדי פעם ראה שהרעיון המשותף של כל המאמרים שנכתבו על חנוכה הוא כדלהלן: בפורים רצו להשמיד את הגוף ובחנוכה רצו להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך. ולכן בפורים עושים משתה ושמחה, ובחנוכה מדליקים נרות שמסמלים את היהדות הפשוטה והמאירה. חלק מהכותבים אפילו ניסו להשוות את ימינו לימי החשמונאים ולומר שבסופו של דבר היוונים ניצחו, שהנה אנחנו היום מחפשים כל הזמן את אמריקה, וכל הזמן מנסים להיות בחזית הטכנולוגיה והתרבות המערבית.

אז מה זה קשור לסביבון?

לא יודע... אבל יש לי וורט, שאולי ישכנע כמה אנשים.

כפי שאנו יודעים, אין בעיה לפתח את העולם, ולחתור לדעת את סודות היקום ואת סודות הרפואה, הפיזיקה, הביולוגיה וכו. חז"ל בהרבה מקומות אומרים שהקב"ה נתן לנו את העולם כחומר גלם שאנו צריכים להמשיך ולפתח אותו הלאה. ונראה שעצם העיסוק בהבנת עולמו של הקב"ה אינה עבירה, ואפילו אפשר לראות בזה עבודת ה, שבכך אפשר לראות את נפלאותיו של הקב"ה בבריאה.

אבל הבעייה היא איזה נתח זה תופס בעולם שלנו - אם אנו מבינים שכל העיסוק הוא חלק מעבודת ה שלנו, והמטרה היא להיטיב לעולם - עיסוק זה נחשב חיובי. אבל אם מפתחים תורה חדשה במתמטיקה כחלק מסגידה לסדר ולמשמעת של חוקי הטבע, אין זה עבודת ה אלא עבודה זרה. ונראה שעל כך נלחמו החשמונאים ביוונים. לא הייתה כל בעיה בתרבות היוונית, ואפילו הגמרא אומרת חכמה בגויים תאמין. אבל כאשר הופכים את החכמה לדת זה בעיה רצינית תורה בגויים אל תאמין.

הסיבוב שבסביבון

נו... מה זה קשור לסביבון????

אז ככה, מי שניסה פעם לדבר עם משכילים יודע שהסיוט הכי גדול הוא להתחיל ולדבר איתם על אמונה. בסופו של דבר אין הוכחות מדעיות לקיומו של הקב"ה בעולם, ומצד שני יש הוכחות מדעיות לכל דבר שהם אומרים (המדע זה הם, וברור שההוכחות המדעיות יוכיחו את המדע). כדי לשכנע איש מדע שהוא טועה, אי אפשר ללכת לטיעונים שכליים, זה לא עובד. מה שכן צריך לעשות זה לנער אותו כמה פעמים, לסובב אותו כמה סיבובים עד שהוא יבין שהוא איבד את הפרופורציות שלו. ברור לכל אדם שמסתכל מבחוץ שאי אפשר להחשיב את המתמטיקה לדת. אבל מה לעשות, מי שעוסק כל היום במתמטיקה מבחינתו זה החיים וזוהי תורתו. ושום דבר לא יועיל כדי לשכנע אותו הפוך. מה שכן ישכנע אותו זה איזה ניעור של מישהו אחר שיעמיד אותו במקומו.

ובכן, עניין הסביבון מובן מאוד. מלחמת מתתיהו ובניו הייתה מלחמה נגד משכילים. ברור שהמתיוונים לא התיוונו אחרי יום אחד, זה לקח תקופה ארוכה שמצד אחד הם נחשפו לתרבות היוונית ומצד שני אנשי הדת בישראל ניסו להחזירם למוטב ללא הועיל. אחרי שראו שזה לא מועיל, והתרבות היוונית הפכה להיות דת חובה גם בישראל, קמו מתתיהו ובניו וניערו את עם ישראל לקבל את הפרופורציות הנכונות, ורק לאחר מלחמה ארוכה, טיהור המקדש, והתגברות היהדות על התרבות היוונית, רק אז לשנה אחרת קבעום בהלל והודאה.

ואם כן, חג החנוכה אינו חג פרטי של אותו הדור, אלא חג לדורות. וחכמים רצו להנחיל לדורות הבאים שכדי לגבור על היוונים אי אפשר להשתמש רק בשכל, אלא גם בסביבון, ובעזרת הקב"ה אפשר יהיה להתגבר גם על האויב הכי גדול של עם ישראל לדורותיו. ומי יתן שגם בימינו יהיה סביבון שיסובב אותנו ויחזירנו למוטב, וכדי שזה יקרה צריכים שנס גדול יהיה פה.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368