פרובוקציה נהדרת?

בארץ נהדרת בחרו להציג את המתנחלים כאויביה המטורפים של המדינה. האם ארץ נהדרת עברה את הגבול?

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 03/01/10 00:00 יז בטבת התשע

פרובוקציה נהדרת?
מתוך אתר ארץ נהדרת, צילום: מתוך אתר ארץ נהדרת

במערכון שפתח את העונה החדשה של "ארץ נהדרת" מוצגים המתנחלים כמטורפים שהגיעו עד לחטיפת חיילים להשגת מטרותיהם הפוליטיות. המתנחלים מוצגים כאויבים הבאים של צה"ל וכאלו שיביאו את המלחמה של העשור הבא. סאטירה נשכנית או חציית קווים?

תחת הכותרת "העשור הבא- המלחמה הבאה", תואר המתרחש בחדר המצב בפיקוד צה"ל. לידי הצבא מגיעה קלטת של חייל חטוף. הקלטת, המזכירה באופן כמעט זהה לחלוטין את הקלטת שהעביר לאחרונה החמאס, מציגה חייל המקריא מכתב שנכתב על ידי חוטפיו, אלא שמהר מאוד מתברר כי החוטפים אינם פלסטינאים אלא מתנחלים הלבושים כמוהו במדי צה"ל. בדומה לקלטת בה נראה גלעד שליט, מתבקש החייל להציג את העיתון של היום, אלא שבמקום עיתון פלסטינאי מציג החייל כבקשת חוטפיו את העיתון "מקור ראשון".

"החוטפים שלי מתייחסים אלי מצוין" אומר החייל במערכון "נותנים לי שתייה ואוכל". לאחר שהחוטפים דוחפים אליו את הנשק באיום הוא מוסיף-"כשר".

החייל ממשיך ואומר: "בעבור שחרורי המתנחלים דורשים-המשך הבנייה בשטחים, חנינה לכל המתפרעים שתקפו את הכוחות המפנים, והכרה בהתנחלויות מבודדות כאזור עדיפות לאומי".


סאטירה טובה או הגזמה? (מתוך המערכון)


"מדובר במערכון גזעני עם מאפיינים אנטישמיים" אמר לכיפה עו"ד אילן קמינצקי יו"ר נציגות בתי הכנסת הציוניים. "תמוה ביותר כיצד הרשות השנייה מאפשרת שידור פרק גזעני ואנטישמי המשווה בין ציבור איכותי ביותר המשרת בצבא, תורם למדינה ומחנך לערכים, למחבלי החמאס. בית המשפט העליון קבע לא אחת כי יש להגביל את חופש הביטוי במקרה של הסתה וגזענות ויש להחיל דין זהה גם במקרים של הסתה חמורה מצד גורמי שמאל קיצוניים, כדוגמת פרק זה".

גם בתנועת "נאמני תורה ועבודה" הגיבו בחריפות "צר לנו לראות שכותבי ארץ נהדרת לא מהססים לפגוע ברגשותיה של משפחת שליט, ולהפוך חלקים מן החברה הישראלית לאויבים תוך השוואתם למחבלי חמאס. התנועה מוחה על עקידת המתנחלים וגלעד שליט כקורבנות נוספים על מזבח הרייטינג".

ואילו הרב חיים נבון מסרב לאבד תקווה: "הקיצוניים בשולי הימין טוענים שאין עם מי לדבר; שהשמאל החילוני שונא את המתנחלים, בז להם ומתנכל להם. יוצרי ארץ נהדרת כרתו ברית עם אנשי הימין הקיצוני, ועושים הכול כדי להוכיח שהם צודקים. המתנחלים הם הציבור הכי מתון ומאופק במדינה. אין שום קבוצה אחרת שהייתה מגיבה על גירושה בכזה איפוק, כמו שגילו אנשי גוש קטיף. מי שבז למתנחלים ומשפיל אותם, מנסה לסתום את הגולל על ניסיונות הידברות ופיוס. למרות השנאה של אנשי ארץ נהדרת, אנחנו לא נוותר על שאיפתנו להידבר עם הזרם המרכזי של החברה הישראלית"

מארץ נהדרת נמסר: "ארץ נהדרת היא תכנית הומור וסאטירה. בחלקים הסאטיריים יש בפירוש כוונה להעביר מסר חד ונוקב וכך גם במערכון הזה" .