פנינת טבע חדשה נחנכה בשומרון – "מעיין משה" ביצהר

בטקס בו השתתפו חקלאים ומאות ילדים, נחנכה ביישוב יצהר ביום שישי האחרון בריכת מעיין חדשה, ממנה נשקפת תצפית מדהימה מחיפה ועד אשדוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/10/13 17:09 ט בחשון התשעד

פנינת טבע חדשה נחנכה בשומרון – "מעיין משה" ביצהר
אישי חזני - סטודיו מרקם, צילום: אישי חזני - סטודיו מרקם

בטקס מיוחד ובתפילת גשמים חנכו ביצהר ביום שישי האחרון את 'מעיין משה', לזכרו של משה סקאלי, תושב היישוב שנפטר לפני כשנה לאחר מחלה קשה.

המעיין נחשף לפני מספר שנים על ידי תושבי גבעת 'שלהבתיה' ממערב ליצהר, בתוך חורבה עתיקה. תושבי המקום ותלמידי התלמוד-תורה ניקו בעבר את הנביעה והכשירו אותה לטבילה. בחודשים האחרונים הפך המקום לפנינת תיירות מיוחדת במינה, כשסמוך למעיין נבנתה בריכת שכשוך רחבת מימדים הממוקמת בנוף עוצר נשימה הצופה על מישור החוף כולו - מחיפה ועד אשדוד. הנביעה מתנקזת דרך ניקבה קדומה ובריכת טבילה קטנה אל הבריכה החדשה, המוקפת בעצי תאנה ענקיים, בספסלים ובפינות ישיבה. המקום מונגש למוגבלי תנועה, וניתן להגיע בכלי רכב עד לשפת הבריכה.

הפרוייקט מומן במשותף על ידי היישוב יצהר, המועצה האזורית שומרון והחטיבה להתיישבות, ובוצע על ידי קבלן בן היישוב, בו דוגלים ב'עבודה עברית'.

מדי שנה מקיימים ביצהר בתאריך ז' בחשוון (בו מתחילים להזכיר בתפילה את בקשת 'ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה') מעמד 'תפילת גשמים' בהשתתפות תושבים ומאות ילדים, אותו מוביל אחד מחקלאי יצהר. השנה כובד החקלאי עקיבא הכהן, מקים גבעת שלהבתיה שחשף את המעיין לפני מספר שנים להוביל את התפילה. הכהן סיפר כי לפני למעלה מעשור, היה משה סקאלי ז"ל, אחד מהבחורים שסייעו בהיאחזות בגבעת שלהבתיה שהרחיבה באופן משמעותי את מימדי היישוב, ואף השתדל לטבול במעיין הקטן מדי יום.

ראש מועצת השומרון גרשון מסיקה, בירך את המשתתפים. "אברהם אבינו קיבל את הבטחת ירושת ארץ ישראל לו ולזרעו, ועבר עשרה ניסיונות. גם ההתיישבות עוברת ניסיונות שונים, והתשובה צריכה להיות הרחבת הגבולות וההתיישבות. 'ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה'. אין לי ספק המקום יהפוך להיות אבן שואבת", אמר מסיקה.

גיסו של סקאלי ז"ל נשא דברים בשם המשפחה. "משה היה מסור למען ההתיישבות בצורה בלתי רגילה, ומאוד אהב לטפח את הצדדים הנעימים והיפים שלה. היתה בו נביעה שקטה של שמחה ואהבת החיים, ולכן כל כך מתאים להנציח את זכרו במעיין על שמו".

דרכי הגעה:

מגיעים ליישוב יצהר על פי השילוט מכיוון צומת תפוח או מכיוון קדומים וכביש גלעד. משער היישוב נמשיך בנסיעה 1.4 ק"מ בכביש הראשי של היישוב עד לסוף הדרך הסלולה, בה יש לפנות ימינה ע"פ השילוט ל"עין שלהבתיה". לאחר דרך כורכר של כ-800 מטרים המעיין יופיע משמאלנו. ניתן להעזר בשילוט המכווין לכיוון תחנת הקמח ועין שלהבתיה. פרטים ואפשרויות טיול ניתן למצוא באתר היישוב יצהר.