על ספרים, עולמות ומה שביניהם

אנחנו מחפשים תמיד את הריגוש הבא שיצבע לנו קצת את החיים, מתכחשים לאוצר שיש לנו בכיס של המכנסיים: חומר חזק ועוצמתי כל כך - הספר

חדשות כיפה אבינועם הרש 07/06/13 15:07 כט בסיון התשעג

על ספרים, עולמות ומה שביניהם
יחצ, צילום: יחצ

"ישנם ספרים שמהם צריך לטעום בלבד, אחרים שאותם צריך לזלול, ולבסוף כאלה, אך במספר קטן, שצריך ללעוס ולעכל“. הפילוסוף האנגלי, פרנסיס בייקון.

מכירים את התחושה שלפעמים אתם מרגישים שיצאתם כל כך חומוס עד שבא לכם לדפוק את הראש בקיר מרוב תסכול? היה ממש קר בחוץ והייתי חייב להגיע מהישיבה התיכונית לירושלים, לא משהו מורכב מידי: אוטובוס אחד ואני שם. אבל מה, אז עדיין לא הכרתי את כלל הברזל שאומר: 'רוצה להצחיק את הקב"ה? תכנן תוכניות'.

חשבתי שאני אגיע לירושלים תוך רבע שעה בקטנה רק לא לקחתי בחשבון את חמשת השקלים שהיו חסרים לי פתאום בשביל לקנות כרטיס לאוטובוס. אבל איך? אני זוכר שבדקתי לפני וכן היו לי. וככה, בעוד אני מדבר אל עצמי, אני רואה איך האוטובוס לירושלים עובר על פניי ומשאיר לי אבק. אחלה. לך תחכה עכשיו שעה לאוטובוס הבא.

אחרי שעה של האשמות הדדיות הגיע עוד אוטובוס ואני עדיין מחפש את החמישה שקלים החסרים לי. רציתי לצרוח מרוב ייאוש: כאילו למה זה היה חייב לקרות דווקא לי ולמה ודווקא עכשיו בקור המגעיל הזה. באיזה שהוא שלב, החלטתי להגיד לבושה, שזה לא היא, זה אני וכאן דרכנו נפרדות ובקשתי מאדם שהגיע לתחנה חמישה שקלים בשביל הכרטיס.

אחרי שעתיים כשהגעתי סוף סוף הביתה גמור מעייפות ומותש, הרגשתי לפני השינה, שמשהו נפל לי מהכיס של המכנסיים: זה היה שטר מקומט של מאתים שקל. רציתי שוב לצעוק מרוב ייאוש ותסכול, אבל הייתי עלול להעיר את כל הרחוב אז וויתרתי.

נזכרתי בסיפור הזה לכבוד שבוע הספר: אנחנו מחפשים תמיד את הריגוש הבא שיצבע לנו קצת את החיים, מתכחשים לאוצר שיש לנו בכיס של המכנסיים: חומר חזק ועוצמתי כל כך. הספר.

יודעים מה? בואו נעשה מבחן קצר בשביל להבין כמה אנחנו מפסידים. האם הרשימה הבאה אומרת לכם משהו: אייל גולן, ליאונל מסי, צביקה הדר, 'האח הגדול', 'כוכב נולד', 'ברצלונה'.

מכירים? נו מה, בטח מכירים. לא רק שמכירים, אלא אני מתערב שתוכלו לתת לנו הרצאה שלימה על כל פרט מהרשימה הזו: מי זכה באח הגדול, איך קראו לגננת של צביקה הדר ומה ההרכב הפותח של 'בארסה'.

ולמה? כי אנחנו צורכים את החומרים האלו. הם זמינים לנו. הם זולים בדרך כלל וגם פונים למכנה המשותף הנמוך והרב ביותר שלנו.

אבל מה תגידו על הרשימה הבא?

אלבר קאמי, פרנץ קפקא, אנטואן דה סנט אכזופרי, מרסל פרוסט, ארנסט המינגוואי, ג'ורג ארוול, דגלאס אדמס, דלין מתיה ובמגזר שלנו: הספרים של הרב חיים סבתו, 'תאום כוונות' או 'אמת מארץ תצמח?'

מכירים משהו או מישהו מהרשימה הזו?

המכנה המשותף לכל הסופרים הללו ולהבדיל בין הקודש לחול, הוא העולמות השלמים, המסעירים והמדהימים שהם השאירו לנו, מוחבאים בתוך ספרים פשוטים, לפעמים חיוורים למראה.

רק שלהבדיל משיר של אייל גולן או פרומו מושקע במיליוני דולרים של 'כוכב נולד' או 'האח הגדול', אין להם משרד יחסי ציבור שמרעיף עליהם אבק קסמים ומנפח אותם.

כמו שטר מקומט של מאתים שקל הם מקופלים ממש לידנו ומחכים בשקט שנשלם איתם לאוטובוס שיבוא וייקח אותנו לדרכים ולמחוזות קסומים ומכושפים שאף פעם לא נוכל להגיע אליהם בדרך אחרת.

אסיר ציון ויו"ר הסוכנות נתן שרנסקי, אמר פעם על תקופת מאסרו בצינוק הרוסי:

"לא מסך הברזל, לא הכלא, לא הצינוק, לא כל אלה יחד מסוגלים לעצור את מסעו של האדם לחופש."

תחשבו כמה פעמים למרות שלכאורה אנחנו חופשים לעשות מה שאנחנו רוצים, אנחנו לא יותר מאשר שבויים ועבדים בתוך צינוק, מחוברים לשלשלאות הכבלים והאינטרנט, כפופים לשיטפון הטכנולוגיה שניתז עלינו מכל עבר, אנוסים בעל כורחנו לראות ולעשות דברים רק כי 'כולם עושים אז אנחנו לא'?

לפעמים אנחנו רק צריכים לפתוח ספר אחד ולהישאב לתוך העולם המופלא שקם לנו לתחייה מילה אחר מילה, שורה אחר שורה.

לפעמים ספרים יכולים להיות כמו פצצה גרעינית ולחולל מהפכות ותמורות באנושות כולה, כמו למשל הספר '1984' של ג'ורג ארוול הידוע גם בכינויו: 'האח הגדול' בתארו את המשטר הסובייטי שבלש אחר כל מעשה של האדם הפשוט ואם ניקח דוגמא יותר פשוטה: מתי יצא לכם בפעם האחרונה להיכנס לעולם הסיפורים של ספר הספרים שלנו?

לפעמים ספר יכול להיות צומת הדרכים שישנה את כל החיים שלך, לכו תשאלו את נפתלי בנט כמה השפיע עליו הספר 'מכתבי יוני'.

ולפעמים, הספר הוא כל מה שהייתם צריכים בשביל להמשיך ולהשקות את החלומות שלכם בדרך להתגבר על האתגר הבא.

כמו אנשים, כמו סודות, כמו הדברים הכי טובים צנועים ושמורים בחיים, ספרים הם הרבה יותר מסך העטיפה שלהם.

אז בפעם הבאה, במקום לחכות בקור המקפיא ולחפש את הריגוש הבא של הג'נק באמצעות כסף קטן ורועש של סדרות פופוליסטיות זולות כ'האח הגדול' ו'כוכב נולד', עשו לעצמכם את הטובה של החיים ונסו להאזין רגע לדממה ולהביט סביבכם:

יכול להיות שממש לידכם, בכיס, מתחבא לו שטר שקט של מאתים שקלים שטומן בחובו עולם שלם ומסעיר שאולי יהפוך לכם את החיים ומחכה שרק תפתחו את הספר ותתחילו לשוט באוקיינוס הסיפורים הגדול.

לכו עם הלב שלכם, הוא כבר יגיד לכם באיזה גל נמצא הסיפור שלכם.

הכותב הינו חבר ב“חברים מקשיבים“. תגובות יתקבלו בברכה במייל: avinoam811@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן